Annons

Gammal mätsökare döende

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Min kära och otroligt snygga, för att inte tala om "tystare-avtryck-än-leica", Olympus 35RD har lagt av. Det började med att jag hade den i väskan med ett motljusskydd på. Skyddet och hävarmskraften som den gav böjde till ratten för tiderna som sitter på optiken, men den fungerade fortfarande. Nu när jag skulle testa två rullar tmax p3200, så såg jag att slutaren går segt på alla tider. Man ser hur slutaren stängs långsamt.

Den är inte supersällsynt, men det dräller heller inte av dom på t.ex. Ebay (däremot andra liknande). Prestanda är i toppklass med skarp 40/1,7-optik och snabbaste tid på 1/500. Den är liten och en gatufotodröm.

Jag samlar på (mig) kameror, men bara sånt som fungerar. Jag äger bara en kamera som jag inte testat, en Polaroid Colorpack 80 i nyskick.

Frågan är om det är värt att lämna in Olympusen. Hur resonerar ni? Mätsökarreserven just nu är en Fed 5B, alltså ingen livstidspartner.

Jag föreslår att du lämnar in den.

jag har ingen aning om hur lätt det är att få tag i en lika bra mätsökare.

jag använder en fed5 (inte b , men jag har en b med) och den låter ju snarare som om man slår hål på plåt eller en mindre trafik olycka när man exponerar.

mitt förslag, kolla hos någon kamera fixare vad han tar, väg in : billigare = plåta med 'jet landningen'
Dyrare = fixa din trogne (och tysta) gamla vän, och njuuuuuuuuut :)

iofs kan det vara en bra ide och plåta med 'betong borren' ett tag tills du kanske har råd med en ny 'sökare' eller reparation.

Lycka till.

Magnus Nygren

Jag kan inte komma på nån ny modell i samma prisklass som en reparation skulle gå på. Bessa-L har jag (med 12/5,6), men den har ingen fast sökare eller mätsökare. Bessa-T finns också vilket jag varit nära beställa minst åtta gånger, men då måste jag ha ytterligare optik och extern sökare. 12mm är ingen vardagsbrännvidd.

Joakim, den där bilden mot slutet med alla slutarbladen separerade, liggandes på bordet, ser inte så lockande ut :) Hade det varit min Fed, så hade jag inte tvekat, men lödning och annat pill gör att det inte är för mig. Jag har sparat sidan ifall..

Får kolla upp nån reparatör här i stan efter nyår och Finlandstrippen. Kanske ska ta dit bladaren samtidigt.

ANNONS