Annons

Gammal mellanformatare, ngn som vet ngt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas U

Aktiv medlem
Häpp!

Jag har inhandlat en gamal mellanformatare som jag inte vet ett dugg om. Min bedömning är att den är från 40- el 50 talet. Vet ngn ngt vore det kul att höra!

Det är en tysk Bilora mod. Bella 66 för 6x6 format. Det går att välja mellan bländare 8 el. 16, tider 1/50, 1/100 och B. Fast optik där man själv ställer in avstånd till motiv. Den är i fint skick och allt verkar funka (har inte hunnit testa den med film än)

Vore roligt om ngn visste ngt om märket, modellen eller vad som helst ang. denna kamera.

Det är i alla fall en budgetkamera, men säkert roligare än Holga.

Den verkar ha en akromat, dvs två sammankittade linser av kron- och flintglas, för att minska objektivets färgspridning och därmed ge bättre skärpa än en enkel menisklins.

Det ser på bilderna ut som de sparat in på antireflexbehandlingen för objektiven.

Räkna med något bättre bilder än med en Holga, men ändå låg kontrast och som inte blir så värst skarpa vid större förstoringar.

Bilagor

• akromat.gif
    akromat.gif
    1.8 KB · Visningar: 232
Senast ändrad:
Tack för...

...svaren! Jag har hittat lite mer om Bella 66 nu (satt hemma med sunkigt moden när jag la ut frågan). Visst är det en budgetkamera. Jag hoppas på lite lagom ljusinsläpp, kraftig vinjettering och skön oskärpa. Första rullen i nu. Den påminner onekligen om Holgan fast den är i metall. Fantastiskt kompakt för en 6x6.

ANNONS
Götaplatsens Foto