Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal normal på ny DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, Forumare!
Det talas ofta om att en äldre 50 mm blir ett utmärkt kort tele på en modern digital systemkamera med lilla bildsensorn. Men det finns ju en uppsjö av olika 50:eek:r och liknande.
Jag har en D80, och har lånat en Nikkor 1,8 Ai-S 50:a, tydligen tillverkad i början av 80-talet. Är detta en glugg man skulle kunna använda? Jag har tagit några bilder, men vet inte om jag ser någon dramatisk skillnad gentemot kitobjektivet 18-135, inställd på ungefär samma brännvidd.

Finns det någon gammal Nikon-normal som är speciellt bra som kort tele på en DSLR?

Se till att ha regnskydd med er om ni fotar utomhus denna sommar! ;o)
/Stefan
 

jonasy

Aktiv medlem
Hej,

Du kan köpa ett nytt 50 mm 1.8 för cirka 1300 i Sverige, några hundra mindre om du köper från utlandet/ebay eller begagnat i Sverige (objektivet har grymt andrahandsvärde, typ 90-95% av nypriset verkar verkar folk vilja ha för det). Då får du autofokus till skillnad från ett Ai-s objektiv plus att du får ljusmätning.

Skillnaden mot kitobjektivet ligger mycket i ljusstyrkan. Man kan ta bilder i ljusförhållanden som är omöjligt att ta med kitobjektivet plus att man kan få snyggare oskärpa iom lägre bländartal.

Annars sägs 85mm 1.8 vara en riktig klassiker med grym oskärpa (bokeh). Kostar runt 2000 kr begagnat, eller tom lite mindre.

Har D80 samma sökare som D70? För jag har en D70 och sökaren är lite för usel för manuella objektiv känner jag.

/Jonas
 
Kvalitet

Det är inte så att äldre gluggar besitter bättre mekanisk och optisk kvalitet än dagens? Då skulle man kunna få ett fint objektiv till bra pris.

Jag vet inte om det är samma sökare på D80 som på D70. Och visst saknar man den gamla mattskivan och snittbilden från analoga kameror när man ska fokusera manuellt.

Kanske man ska kika på den nya 50:an ändå.

/Stefan
 

Tyckaren

Aktiv medlem
D80:s sökare är betydligt större, samt mer ljustark och kontrastrik än D70.

Gamla riktigt bra objektiv är fortfarande bra. Men gamla billiga/mellanklassobjektiv avslöjas lättare av dagens DSLR.

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
D80:s sökare är betydligt större, samt mer ljustark och kontrastrik än D70.

Gamla riktigt bra objektiv är fortfarande bra. Men gamla billiga/mellanklassobjektiv avslöjas lättare av dagens DSLR.

Hälsningar

Adam
Trevligt att min D80 har bra sökare, nu växte tuppkammen på mej!

Din sammanfattning av gamla gluggar låter väldigt klok. Ska man till billiga mellanklassobjektiv räkna Nikons E-serie?

No kan man nästan skippa undervattenshuset när man fotar i Jämtland! :eek:D
/Stefan
 

Emil-G

Aktiv medlem
50mm f/1,8 E har samma optiska kontruktion som AIS-versionen, skillnaden ligger endast i byggkvaliteten.

Det är en mycket prisvärd och skarp glugg (både E och AIS alltså).
 
ANNONS