Annons

Gammal systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Moonkin

Medlem
Hej!

Jag har pappas gamla olympussystemkamera och jag undrar om det finns någon chans att hitta ett digitalt hus till optiken. Eller är det bara med nikon man kan göra så? Vet ej exakt vad kameran heter...

Det finns adaptrar så du kan använda dina Olympus OM-objektiv tillsammans med två moderna system, Canon och Olympus.

I båda fallen gäller dock ett omständligare arbetssätt med manuell nedbländning till tagningsbländare, nedbländad mätning osv. Man förlorar automatbländaren som funnits på i stort sett alla kameror åtminstone sen 70-talet och får gå tillbaka till den metod som användes på 50 till 60-tal och tidigare. För mig personligen är det ett arbetssätt som fungerar bra, men jag vet många som inte accepterar det.

Moonkin skrev:
Hej!

Jag har pappas gamla olympussystemkamera och jag undrar om det finns någon chans att hitta ett digitalt hus till optiken. Eller är det bara med nikon man kan göra så? Vet ej exakt vad kameran heter...

Gratulerar!

Jag vet inte hur det är med kompatibilitet vad gäller optiken men bara det att du fått ärva en systemkamera . . .
Olympus har alltid varit ett "Märke" och om den är i gott skick skall du vårda den och hålla den i trim. Du skall använda den och ta bilder på film med den.
Det kommer en dag då du kommer att sätta än större värde på den, speciellt om du vårdar den. Du kan också köpa begagnad optik till den, sådan är billig i dessa tidevarv men kvaliteten är inte dålig bara för att den betraktas som omodern. Själv har jag min "gamla" Canon systemkamera kvar och skulle aldrig tänka tanken att sälja den. Ger den service ung. vart 5:e år och den ser ut att vara bara några år gammal.
Sedan jag köpt en bra scanner kan jag ta fram mina gamla negativ igen (har tusentals över en period på c:a 40 år) och göra elektroniska kopior, behandla och beskära i Photoshop.

Vete tusan om jag inte ska bygga upp ett mörkrum igen. Trots att jag skaffat en digital systemkamera så är det något särskilt att fota analogt. Fotografering på det "gamla" sättet främjar både din kreativitet och dina sinnen.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto