Annons

Gammaldags handhållna blixtar, finns moderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Förr i världen brukade större blixtar ha ett batterihandtag för att enkelt kunna hållas i vänster hand medan man höll kameran i höger hand. Jag hade aldrig någon sådan, men numera när kamerorna har rätt avancerad blixtljusmätning borde ett sådant arrangemang vara vettigt. Finns det moderna varianter av detta system?

En fördel med detta vore att man då enkelt kan ta en serie bilder med blixten riktad i lite olika vinklar, dvs att gaffla in rätt blixtvinkel.

Jag tänker mig en hållare att sätta en SB600 i, med en sladd att fästa i blixthållaren på en D90. Finns sån't, alltså?

Per.

PS. Ursäkta meningsbyggnaden i rubriken, jag försökte få in vettiga nyckelord... DS

Ett litet problem med de gamla hammarblixtarna kan vara, att de i regel hade enkel synkkabel. TTL var kanske inte uppfunnet.

Du skriver att Du vill ha en sladd med hållare i ena änden för blixt och med anslutning mot kamera i sladdens andra ände.

Bild 1 och 3 visar Nikon TTL-kabel SC17. Hållaren är monterad på ett rör mha mellanstycke enligt bild 2. Rörets längd väljer man själv och det kan förses med fot. (Jag har tillverkat sådan som kan fällas ihop).

Ett enklare alternativ är att förse blixten med en slavtändare och att sedan utnyttja kamerans inbyggda blixt på låg effekt.

Tid och bländare ställs in med kameran i läge M.

per

Bilagor

• 20 fototeknik 129.jpg
    20 fototeknik 129.jpg
    34.4 KB · Visningar: 293
  • 20 fototeknik 130.jpg
    20 fototeknik 130.jpg
    41.8 KB · Visningar: 294
  • 20 fototeknik 131.jpg
    20 fototeknik 131.jpg
    38.8 KB · Visningar: 297
Har du en inte allt för gammal kamera, typ D80, D200 så går det köra trådlöst med!
Du kan göra alla inställningar för blixten direkt i kameran (så du slipper gå de 2 meterna som det är till blixten) med 4 olika banker dvs att du kan köra 4 grupper med olika inställningar och sen var det fullt tillräckligt antal med blixtar i varje grupp...
Vissa tycker det är överskattat medan andra älskar det, jag är i den senare gruppen.
Så har du en nyare Nikon behöver du inte ens kabel, bara att hålla/vinkla hur du vill i princip inom en viss vinkel från kameran och radie såklart, ca 10-15 meter.

ANNONS
Götaplatsens Foto