Annons

gammalt canon kitobjektiv vs. nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

ekka

Aktiv medlem
Hej fotoexperter.
Jag står inför ett nytt kameraköp och har bestämt mig för en 400d. Tidigare har jag fotat analogt med min 500n och, vid köp, medföljande objektiv.
Vad jag förstått är det med 400d medföljande objektivet (EF-S 18-55) billigt och ok för en amatör. Min fråga gäller nu om mina objektiv jag har till min gamla kamera står sig bra i jämförelse med kitobjektivet till 400d. Om så är fallet tänker jag välja bort kitobjektivet vid mitt kameraköp och på så sätt spara några hundralappar.

Så min fråga är: Hur pass bra är mitt gamla kitobjektiv i jämförelse med det som medföljer min nya kamera?
På det gamla objektivet står följande:
Canon zoom lens ef 28-80mm 1:3.5-5.6 IV Ultrasonic.
Jag tror bestämt att det kan vara detta
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2320

Tack på förhand /Erik

Erik,

även om ditt gamla kitobjketiv är lika bra optiskt, tappar du en hel del vidvinkelmöjlighet på grund av den så kallade crop-faktorn, vill du verkligen det?

Kitoptiken är dessutom nog värd mer än de hundralappar extra den kostar, det vore nog dumt att inte köpa den.

Mitt råd är att köpa kitoptiken, alltså.

Per.

PS. Jag hade samma läge som du, fast i Nikon-världen. F75+28-80 => D50+18-55. Jag ångrar inte 18-55! DS

Hej Per och tack för ditt svar.
Får vara ärlig och erkänna att jag inte kände till begreppet 'crop-factor' och vad det innebär. Efter att ha googlat lite så inser jag att det kanske inte så tokigt att lägga dom där extra hundralapparna på att få med ett kit-objektiv trotts allt :).
mvh/Erik

jeskata skrev:
Eller köpa en begagnad 18-55, finns massor.

... och då ser man att det ofta är billigare att köpa kit-optiken till ett kamerahus än att köpa det efteråt begagnat. Dvs kitoptiken är normalt värd mer än man betalar för det. Ergo: bra affär.

ANNONS
Götaplatsens Foto