Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt papper av märket AGFA Brovira vilken framkallare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyael_X

Aktiv medlem
Hepp!

Har äntligen fått en egen mörkrumms utrustning, och med den kom två tre paket med AGFA brovira BW-111

Som antagligen är från början på 80-talet. Jag vet att gammalt papper kan vara lite nyckfullt, pga åldern.

jag har framkallaren U-17 från stena.

Några tankar tipps ideer?

Chris

Framkallare som legat länge har troligen oxiderat. Endast obrutna förpackningar kan vara värda att testa. Köper du ny så kan väl Agfas Neutol kännas som ett naturligt val.

Min U-17 är sprillans ny, det var mer pappret som jag ville veta om det krävde någon speciell framkallare och vad det är för hårdhet.

C.

Står det inget nummer på papperet?
Förresten - det spelar ingen roll. Enda sättet att få svar på dina frågor är att prova papperet. Går det så går det. Sen kan du ju fundera på vilka motiv som passar för den effekt papperet ger.
Mörkrum är bara försök och misstag med vilket 'nytt' papper som helst - även om det är gammalt!
/Gitte

Om du inte hittar nån sifferbeteckning för hårdhet på förpackningen kan det bero på att det är riktigt gamla papper. Isåfall kan hårdheten istället beskrivas med ord (på tyska).

Rent allmänt har jag för mig att papper blir mjukare när de åldras.

Men det är som sagt bara att prova sig fram.

Jag har framkallat nåt Brovira-papper i Ilfords multigradeframkallare. Även Kodaks Dektol lär vara gångbar. Tror nog pappersframkallaren är egalt. Mer viktigt är papperets hårdhetsgrad, brukar vara angiven som en siffra i en fyrkant.

Om pappret är gammalt kan du nog räkna i hur mjukt det blivit istället för hur hårt.
Bästa sättet är att prova helt enkelt. Framkalla ett ½ blad utan att exponera det först i totalt mörker framkalla sen andra halva i ditt normala mörkrumsljus. Med ålder blr där en naturlig slöjning och den förvärras avsevärt om minsta lilla ljus finns i rummet.
Vad det gäller kemi så har jag använt Dektol med fin framgång. Om pappret har en naturlig slöjning kan du bleka det i blodlutsalt innan du framkallar.

stefohl skrev:
Är det inte bättre att tillsätta antislöjmedel som Kaliumbromid eller Benzotriazole?

MVH/Stefan

Testade det på mina riktigt gamla papper och det hjälpte inte, ska dock testa det på mina Inte Riktigt Lika gamla papper för att minska risken att starta i fel bad :) Bäst resultat har jag fått genom att arbeta i helmörker och ett relativt svagt förbad i Ferry med efterföljande sköljning och sen framkallning.
Mvh Eva

stefohl skrev:
Är det inte bättre att tillsätta antislöjmedel som Kaliumbromid eller Benzotriazole?

MVH/Stefan

Och hur får jag som amatör tag på dessa kemikalier som låter livsfarliga och som kemikalieinspektionen garanterat har någon form av restriktion på?

Ingen som känner till U-17 Snabbframkallare från Stena?

Tja jag får väll shoppa dektol snart =)

Det står förövrigt inte någon hårdhetsgrad på pappren, det står att det är type "W" och att det är Brovira Brilliant Soft White Glossy på kartong BW-111

Chris

Danyael_X skrev:
Det står förövrigt inte någon hårdhetsgrad på pappren, det står att det är type "W" och att det är Brovira Brilliant Soft White Glossy på kartong BW-111

»W« står för mjuk gradation. Agfa använde (använder?) en bokstavsbeteckning på sina papper istället för siffror, W, S, N och H var beteckningen från mjukt till hårt papper.

Stefan

Jag tror inte det är några problem med U-17 till Brovira. Däremot finns det andra kombinationer av fotopapper och framkallare som inte funkar. Jag har för mig att Agfa Neutol inte funkar så bra ihop med Emaks klorbromsilverpapper för att ta ett exempel ur högen.

jag körde ett papper i U17 ingeting hände på ett bra tag, men sen började bilden framträad så smått, sen vände jag bort huvudet i kanske 10-20 sekunder, hela pappret var då svart.

konstigt första gången det har hänt mig....

Och jag tog pappret från ett oöppnat paket, så det är inte frågan o mljus läckage.. någon som varit med om liknande förrut?

Jag har också några Agfa Brovira, samma hårdhetsgrad. Provade att kopiera en bild som jag kämpat som ett djur med för att få den bra kopierad men ändå inte lyckats, på Broviran blev den mkt bättre, första försöket. Lite kul =)

ANNONS
Götaplatsens Foto