Annons

Gatufoto med Olympus E-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto_Fox

Medlem
Köpte idag en Olympus E-500 och ska imorgon gå och fotografera lite på stockholms gator tidigt vid 07.00 tiden för att försöka lyckas med ett repotage "Stockholms gator sover aldrig?"

Jag skulle bara vilja ha råd om bästa möjliga fotograferingssätt med Olympus eftersom jag är ny med denna typ av kamera.
Avsikten var egentligen att köpa en Nikon D50 men de verkade slutsålda överallt så jag drog till med en olympus E-500 med ett objektiv på 17.5-45 mm.
Jag har använt både D100 och D70 innan men nu när jag har en olympus oroar jag mig att det inte går lika bra.

Är det någon här som använder Olympus och som kan ge råd om hur man kan ställa in kameran så att den ger bra fotografier på staden?

// Max
 
Du kommer nog inte att ha ngr problem med denna kamera. Den är ju mycket diskret pga sitt format. Funderade en tid att byta min E-1:a till denna men det blev aldrig av.

E-500 lär ha också ha ett bra ljusmätningssystem (ytan indelad i 49(?) celler/rutor). Skulle rek att du använder det.

Ditt objektiv är ju också mkt kompakt med passlig brännvidd. Kanske du bara testar lite med manuell fokus och "shoot from the hip". Det brukar bli intressant ... Kolla in 11-22 mm eller 7-14 mm. Torde löna sig med tanke på gatufoto.

Övriga inställningar brukar jag ha ganska neutrala och fixa i raw-konverteringen och PS om det behövs. Sv/v-resultaten från E-1:an har jag varit mycket nöjd med.

Lite inspiration hittar du här!
http://olympus-esystem.jp/gallery_e/index.html

Happy E-photo!
 
ANNONS