Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Benganbus

Aktiv medlem
Lasse H skrev:
Ja, kanske det.
Men det där med diskretion är lite överreklamerat tycker jag.
Idag t ex har jag kört upp spegelreflexen i ansiktet på många okända människor och många av dom har reagerat som dom här tjejerna.

Den här bilden är väl inget vidare men den visar att folk inte är så fientliga som man ofta vill tro

Men visst är det så att man ofta vill att folk inte ska veta att man plåtar dom så man får mer "äkta" situationer.

Och visst finns det folk som blir ilskna om man plåtar dom.
Man kanske skall använda en spegelreflex...

eller så finns det olika sorters tjejer!? ;)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/421120.htm
 

Benganbus

Aktiv medlem
Lasse H skrev:
Jag blir mer och mer övertygad om att det är gatufoto som är min grej inom foto.
Finns nog många fler än jag som gillar denna nisch.
Lägg upp era gatufotobilder och berätta gärna lite om när hur och varför ni tog just den bilden.
Eller bara lägg upp gatufotobilder utan snack.

Börjar själv med en bild på tre sköna damer.
Kvinnor är ju ofta mer öppna för att vara med på bild.Det är i alla fall min erfarenhet.

Speciellt om man använder systemkamera. Jag märker över huvud taget en större misstänksamhet hos folk när jag använder kompakten.
Systemkameran tycks på något sätt imponera på folk.

Jag passar på när tillfälle ges! :) :)

Så här kommer mitt personliga tyckande vad gäller Gatufoto... :) ;)

Och varför jag håller på med Gatufoto..?
Tycker det är en lättsam fotografering..
Man bara tar kameran och går ut! :)
Inga förberedelser, man behöver inte kunna så mycket teknik heller...tror jag!? ;)
Jag är nog kanske litet tekniklat!! ;)

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=60740
 

iSolen.se

Guest
Lasse H skrev:
Jag blir mer och mer övertygad om att det är gatufoto som är min grej inom foto.
Finns nog många fler än jag som gillar denna nisch.
Lägg upp era gatufotobilder och berätta gärna lite om när hur och varför ni tog just den bilden.
Eller bara lägg upp gatufotobilder utan snack.

Börjar själv med en bild på tre sköna damer.
Kvinnor är ju ofta mer öppna för att vara med på bild.Det är i alla fall min erfarenhet.

Speciellt om man använder systemkamera. Jag märker över huvud taget en större misstänksamhet hos folk när jag använder kompakten.
Systemkameran tycks på något sätt imponera på folk.
Det är något som inte stämmer. Har du möjligtvis kört Shadow/hilightfilter el nåt? Det ser onaturligt ut. Skoj bilder är det dock ändå.
 

Lasse H

Aktiv medlem
Re: Re: Gatufoto

iSolen.se skrev:
Det är något som inte stämmer. Har du möjligtvis kört Shadow/hilightfilter el nåt? Det ser onaturligt ut. Skoj bilder är det dock ändå.
Visst har jag det.
Just dom bilderna är tagna i starkt solsken och kontrasterna blev väl kraftiga,
 

pointzero

Aktiv medlem
papi skrev:
Här en bild som knappast skulle blivit till om jag frågat först. Rätt eller fel?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/472890.htm?set=lp
Det har du väldigt rätt i. Gatufoto handlar inte om att springa och fråga alla "får jag ta en bild" Jag brukar säga att man skall ta bilden och fråga sen. Det grundar sig helt enkelt på att man tar bilden om det behövs därefter förklarar man varför, och efter ett tag blir man hembjuden till honom/henne...

Min bild visar presis det jag säger, jag tar en bild dem upptäcker mig, jag ler och förklarar varför på någon blandning mellan portugisiska och och engelska. Hur som helst tar jag fler bilder på dem och fågar om jag får följa med dem. Jag åker buss med dem går på stan, och handlar (jag får iofs bära en del, men vad gör det) Slutligen fågar dem om jag vill följa med hem på middag, och jag får där träffa hala familjen, med kusiner och allt annat - Riktigt kul!

Det är presis detta gatufoto handla om, träffa folk, komma folk nära inpå, och då kan man inte smyga, inte fråga om lov, man måste ta vad man vill, stå för vad man gör och vara trevlig!
 

Bilagor

Lasse H

Aktiv medlem
Roligt att ni visar era gatubilder här i tråden.

Tack Fröderberg för att du visar att man kan ta färgglada gatubilder.

Nåväl, inspirerad av Björkboms SL-bild begav jag mig in till huvudstaden idag för att också ta en sådan bild.

Okej, min blev inte lika bra men jag tränar oförtrutet vidare med gatufoto.
 

Bilagor

Graal

Avslutat medlemskap
Satt mitt emot dessa förväntansfulla grabbar innan dörrarna öppnades till Bilsportmässan förra året. Jag hade förinställt exponeringen på kameran och när de alla tre intensivt började studera programmet samtidigt, såg jag bilden och ställde in avståndet på uppskattning när jag riktade kameran mot något annat. Vände mig så snabbt mot dom och tog bilden och vände mig bort igen. De märkte ingenting vad jag kommer ihåg. Denna smygfotograferingsmetod kan givetvis diskuteras men hade jag riktat kameran mot dom direkt och börjat skruva/ställa in skulle nog bilden varit bortblåst.
 

Bilagor

Graal

Avslutat medlemskap
Den här bilden var det lite annorlunda med. Farbrorn med skottkärran kom ut ur en port mitt framför mig på gatan och när jag riktade kameran mot honom för att ta en bild ställde han upp sig stolt och log. Jag fick tid att ställa in avståndet och exponering mera noggrant (var annars förinställd på hyperfokal och exponering).
 

Bilagor

Graal

Avslutat medlemskap
Har även praktiserat att fotografera från bussfönster. Denna bild kom blixtsnabbt och det gällde att trycka av lika snabbt och givetvis med förinställd kamera. Eftersom bussen är i rörelse krävs kort slutartid. Tror jag använde 1/500 här. Brännvidd 50mm eftersom vidvinkel lätt får med kanter från bussfönstret mm.
 

Bilagor

Graal

Avslutat medlemskap
Bilder på utslagna har varit på tapeten, om det skulle vara fegt eftersom de är mera försvarslösa? Kunde dock inte låta bli att ta den här bilden. Jag hade några sekunder att förbereda mig här då mannen låg ner hela tiden och då vi gick efter flickan och jag såg en chans till bild en bit före. Gick ned på knä för att mera få flickans perspektiv och när hon tittade på mannen samtidigt som alla andra tycktes vända sig bort var det bara att trycka av. Lite tur hade jag nog där också. Tog några bilder även efter denna med de blev inte bra.
 

Bilagor

arvro395

Aktiv medlem
Lägger upp en bild jag själv gillar, tagen på ett litet trevligt café precis mellan Berkeley och Oakland. Man får välja mellan lite olika bönor som mals placeras i ett vanligt kaffefilter. Vanligt hederligt filterkaffe alltså, men med lite lyxkänsla. Dyrt är det inte heller. Utmärkt!
 

Bilagor

ANNONS