Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
jobbigt

Vilken härlig tråd. Har kommit till sidan 33 men tar en läspaus och passar på att lägga upp en bild från Västerås City.
 

Bilagor

  • semester.jpg
    semester.jpg
    80.1 KB · Visningar: 377
Lasse H skrev:
Den var bra, Magnus!!
Tack!

Jag tvekade att lägga upp den, för den är lite fusk. Det är två hopsatta bilder. På den första jag tog hade jag inte lagt märke till pratbubblan därför är den inte med på bilden, på den andra står han inte lika bra, och den har dessutom lite rörelseoskärpa. Jag tänkte tagit en till, men då gick han precis därifrån :-(

Jag vet inte hur puristiskt gatufoto ska vara, själv är jag nog egentligen lite dogmatiskt lagd, men den här gången har jag syndat. Hoppas ni kan förlåta mig.

(Fast allt detta skulle jag väl egentligen inte avslöjat.)
 

Bilagor

  • noworries-kollage.jpg
    noworries-kollage.jpg
    32.2 KB · Visningar: 365
Haha, ärlighet varar längst dock.

Bra tillfälle för en diskussion angående var gränsen går för att vara fusk inom gatufoto.

Personligen kan jag tänka mig klona bort en ölburk eller något litet skräp även om jag mycket sällan gör det.

Informerar man tydligt att bilden är mer manipulerad än så tycker jag man kan göra det också.

Annars är nog den rådande uppfattningen inom gatufoto att det skall vara omanipulerat.

Fast vem bestämmer väl vad som är rätt eller fel??? Inte är det i alla fall den som högt talar om för andra var gränsen går...
 
Lasse H skrev:
Bra tillfälle för en diskussion angående var gränsen går för att vara fusk inom gatufoto.
...
Fast vem bestämmer väl vad som är rätt eller fel??? Inte är det i alla fall den som högt talar om för andra var gränsen går...

Ja, helt självklart vad som är "tillåtet" och ej är det inte.

Min första variant var i färg fast jag hade ändrat den gula kassen till ungefär samma gröna som i målningen. Men det blev för manipulerat tyckte jag sedan, så den fick bli svartvit istället.
 
Om blickar kunde döda efter några knäpp framåt i bussen, jag minen vara en annan när jag förklarade att hon gjorde sig så bra på bild att det vore ett brott att inte plåta henne.

Digital bild s/v ifrån LAB endast behandlad som jag i praktiken skulle kunnat behandla ett tri-x neg. i mörkrummet
 

Bilagor

  • img_8351.jpg
    img_8351.jpg
    22.6 KB · Visningar: 497
ANNONS