Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge bud på annonsmarknaden

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Är det inte för jobbigt med de som vill ha bud på Annonsmarknaden, det är väl inte Tradera här? Tycker det är anständigt att ange vad man vill ha för sakerna. Men min uppfattning, säkert några som tycker vi skall ha turkisk marknad.

Håller helt med, som novis vill jag givetvis köpa så billigt som möjligt (vem vill inte det) men samtidigt inte förolämpa någon. Det är verkligen inte alltid lätt att veta vad som är ett "vettigt" bud.
//R

Det är väl inte ens tillåtet enligt FS regler att annonsera med budgivning? När jag säljer prylar sätter jag ett pris så jag vet att det blir sålt (eller hoppas på det).

Tycker det är anständigt att ange vad man vill ha för sakerna.
Folk är ofta oanständiga och skiter fullständigt i att ens bemöda sig med att svara om man lagt ett bud som de anser vara för lågt. Därför ignorerar man bäst annonser utan utsatt pris så kan säljaren sitta där och undra varför ingen hör av sig.

Råkade på en som hade satt ett fast pris men då han fick fler svar plötsligt började med budgivning. Vad tycker ni om detta?

Råkade på en som hade satt ett fast pris men då han fick fler svar plötsligt började med budgivning. Vad tycker ni om detta?

Om ni hade ingått avtal är det förstås fel. Eller om det strider mot reglerna, vad står det där?

I övrigt kan man förstås inte göra något, säljaren bestämmer vem han vill sälja till.

Om ni hade ingått avtal är det förstås fel. Eller om det strider mot reglerna, vad står det där?

I övrigt kan man förstås inte göra något, säljaren bestämmer vem han vill sälja till.

Fast det finns ju en moralsik aspekt också som inte regleras i skriftliga regler. Men det är ju upp till var och en att följa sin inre moraliska kompass.

Fast det finns ju en moralsik aspekt också som inte regleras i skriftliga regler. Men det är ju upp till var och en att följa sin inre moraliska kompass.

Du menar att säljaren hellre säljer till de som vill ge ett högre bud istället för till den som råkade vara först?

Tror tyvärr det är rätt vanligt men att säljaren som hunnit få fler bud innan den svarat bara säger till den som egentligen var först "den är såld".

Men vad ska man göra? Om den typen av beteende är ett problem ska man förstås skriva in det i reglerna, svårare än så är det inte.

Enligt reglerna: "Annonsen skall ha ett pris, inklusive moms. Det är inte ok med budgivningsannonser. Det finns andra sajter för den typen av försäljning."

Om en säljare och köpare har kommit överens om ett pris så gäller det.
Om säljaren sedan ändrar sig för att någon annan hör av sig och betalar mer så bryter säljaren avtalet och det får man inte göra. Men köparen kan ju inte göra något åt det hela.

Som medlem på FS kan man väl rapportera felaktiga annonser som strider mot reglerna så att redaktionen kan agera på något sätt mot annonsören.

Reglerna skulle ju också kunna ändras eller göras tydliga. T.ex så kan man betona att "fast pris gäller" så att priset inte får ändras (även om det visar sig att säljaren pga. okunnighet satt ett för lågt pris). Men så fyrkantiga regler vill vi kanske inte ha.

Enligt reglerna: "Annonsen skall ha ett pris, inklusive moms. Det är inte ok med budgivningsannonser. Det finns andra sajter för den typen av försäljning."

Om en säljare och köpare har kommit överens om ett pris så gäller det.
Om säljaren sedan ändrar sig för att någon annan hör av sig och betalar mer så bryter säljaren avtalet och det får man inte göra. Men köparen kan ju inte göra något åt det hela.

Som medlem på FS kan man väl rapportera felaktiga annonser som strider mot reglerna så att redaktionen kan agera på något sätt mot annonsören.

Reglerna skulle ju också kunna ändras eller göras tydliga. T.ex så kan man betona att "fast pris gäller" så att priset inte får ändras (även om det visar sig att säljaren pga. okunnighet satt ett för lågt pris). Men så fyrkantiga regler vill vi kanske inte ha.

Det var väl ingen budgivningsannons och avtal ingicks aldrig. (Avtal, muntliga och skriftliga, är för övrigt juridiskt bindande så köparen kan lagligt kräva ekonomisk kompensation av säljaren)

Du menar att säljaren hellre säljer till de som vill ge ett högre bud istället för till den som råkade vara först?

Tror tyvärr det är rätt vanligt men att säljaren som hunnit få fler bud innan den svarat bara säger till den som egentligen var först "den är såld".

Men vad ska man göra? Om den typen av beteende är ett problem ska man förstås skriva in det i reglerna, svårare än så är det inte.

Sätter man ett pris och någon svarar att man vill köpa den till det utsatta priset, så väljer man ju såklart att sälja till den personen eller inte. Men att svara "jag har fått in flera bud, vill du betala mer än jag begärt i annonsen så får du köpa prylen av mig" Det är ju bara dålig stil. Då passar det ju bättre att lägga annonsen på Tradera.

Sätter man ett pris och någon svarar att man vill köpa den till det utsatta priset, så väljer man ju såklart att sälja till den personen eller inte. Men att svara "jag har fått in flera bud, vill du betala mer än jag begärt i annonsen så får du köpa prylen av mig" Det är ju bara dålig stil. Då passar det ju bättre att lägga annonsen på Tradera.

Eller så ska det få vara ok att få bjuda. Tror många har svårt att tacka nej till mer pengar för samma vara.

Å andra sidan är det många som kommer med bud UNDER utsatt fast pris och då är det ok med "bud".

Och om man anger priset till "___ kr eller högstbjudande", är det godtagbart eller blir det bara för mycket fastighetsmarknad av det hela?

ANNONS
Götaplatsens Foto