Annons

Ge mig förslag på vad som gick åt skogen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Axz

Medlem
Bestämde för att ut och fota det vackra snölandskapet idag vid kl elva ung. Mulet men ändå hyfsat ljust ute.
Korten blev för mörka.. Aha, tänkte jag då och tyckte jag var så påläst..Vitbalans!! Mixtrade med den, både med dom förinställda alternativen och med att ställa in själv. Men inte vart korten ljusare!? Blåa, gula, begie och alla andra varianter fick jag fram *S*
Provade att öka iso.. nope. Ingen större effekt. Drog upp den från 100 till 800 ung.
La in bilderna i datorn för att försöka felsöka, kanske hade jag fel när det gällde vitbalansen ändå? Nja, däremot fick jag justera expose (ursäkta stavningen om det blir fel) hela tiden. Meckade först med vitbalansen i rawprogrammet, men det blev precis som med kameran.. blåare, ännu blåare och gulare och ännu gulare..
Om inte barnen hade slagit ihjäl varandra ute, vad borde jag ha testat härnäst?
Dessutom har jag dubbelsidig bihåleinflammation. Så jag gav upp lättare än vanligt.:)
Tipsa mig nu! Tankarna vill inte riktigt sluta snurra.
Förhoppningsvis är vintern lång så jag hinner med att många härliga kort fortfarande.
Fotade idag med min sony A 300
Stigma objektivet 70 till 300

Tack
Alexandra

Jättenkelt - kameran eftersträvar att lägga snittljuset på en "normalnivå" och snö är vit vilket betyder att den ligger nära utbränd nivå hela tiden. Lösningen är att justera +2/3 till 1 2/3 EV steg ungefär så blir bilderna bra.

Vilbalans kan iofs också vara bra att justera då snö är känsligt och gärna får färgstick - köp ett gråkort och ställ vitaballansen med det.

Ett annat sätt att lösa problemet är att köra med spotmätning på själva motivet så löser sig oftaste snön rätt bra själv om komposotionen är hyggligt normal.

Vilbalans kan iofs också vara bra att justera då snö är känsligt och gärna får färgstick - köp ett gråkort och ställ vitaballansen med det.

det funkar ofta bra att ställa vitbalansen efter snön med (med snön som "gråkort"), för snön ska ju vara just vit:)
/FLiP

sant, fördelen med gråkortet är att man kan justera exponeringen med det på samma gång, men det går ju klara sig utan det också.

Är man lat så låter man kameran underexponera och justerar upp RAW-bilderna i efterhand - det kostar lite brus och dynamik och ger en lite mer jobb i efterbehandling, men är ett realistiskt alternativ iaf.

Vilken tillfällighet. Jag var också ute och fotade i snöväder och gjorde samma iaktagelse. Men, jag är mer pragmatisk och vill inte hålla på och mäte och trixa för att fota. Jag bytte till SCN på kameran, tryckte på OK, valde Snölandskap. Voila. Kameran funkar utmärkt bra i autoläge och exponeringarna blir perfekta med få undantag.

Bestämde för att ut och fota det vackra snölandskapet idag vid kl elva ung. Mulet men ändå hyfsat ljust ute.
Korten blev för mörka.. Aha, tänkte jag då och tyckte jag var så påläst..Vitbalans!! Mixtrade med den, både med dom förinställda alternativen och med att ställa in själv. Men inte vart korten ljusare!? Blåa, gula, begie och alla andra varianter fick jag fram *S*
Provade att öka iso.. nope. Ingen större effekt. Drog upp den från 100 till 800 ung.
La in bilderna i datorn för att försöka felsöka, kanske hade jag fel när det gällde vitbalansen ändå? Nja, däremot fick jag justera expose (ursäkta stavningen om det blir fel) hela tiden. Meckade först med vitbalansen i rawprogrammet, men det blev precis som med kameran.. blåare, ännu blåare och gulare och ännu gulare..
Om inte barnen hade slagit ihjäl varandra ute, vad borde jag ha testat härnäst?
Dessutom har jag dubbelsidig bihåleinflammation. Så jag gav upp lättare än vanligt.:)
Tipsa mig nu! Tankarna vill inte riktigt sluta snurra.
Förhoppningsvis är vintern lång så jag hinner med att många härliga kort fortfarande.
Fotade idag med min sony A 300
Stigma objektivet 70 till 300

Tack
Alexandra

Hej!

Är du säker på att du ställde in vitbalansen efter snön? Jag har en Samsung, och på den så väljer jag först läget där jag kan ställa in/mäta in vitbalansen, därefter riktar jag kameran mot det som är vitt (snö) och sedan så trycker jag ned avtryckaren helt! Inte halvt! Då blir vitbalansen rätt i 9 fall av tio, i alla väder. Brukar också ha ett vitt A4 med för att mäta emot, om nu ingen snö finns. Jag vet inte hur din kamera fungerar, men prova att mäta mot snön igen! Experimentera så mycket det går!

Mvh!

Jag har en Samsung, och på den så väljer jag först läget där jag kan ställa in/mäta in vitbalansen, därefter riktar jag kameran mot det som är vitt (snö) och sedan så trycker jag ned avtryckaren helt!
Tjo. Jag har en samsung gx-1l. Jag har inte sett den funktionen. Hur gör man då?

EDit: Jag hittade det. Lysande. En bock till i hur bra kamera jag köpte (billigt).

Tack för era svar

Nu lär jag ge mig ut i morgon igen.. trots bihålor! :-D
Ska börja med att ställa in EV, tänk om det är så enkelt? Då blir det dumstruten!
Om inte lär jag fördjupa mig lite i det som ehrsa skriver om. Tycker jag har läst min instruktionsbok och ner och fram å tillbaka och inte sett nånting. Men det är ju inga garantier!
Tack snälla för att ni tog er tid.

/A

Du behöver lära dig hur en ljusmätare fungerar.

Alla kameror av idag mäter reflekterat ljus.

En "normal exponering" av kameran gör att en bild motsvarar ett gråkort.

Praktiskt:
svart motiv blir grått.
vitt motiv blir grått.
grått motiv blir grått.

Kamerans ljusmätare tar alltså ingen hänsyn till hur mycket ljus motivet reflekterar utan strävar efter att bilden skall få en normalkontrast, lik gråkortet.

Som simulerat gråkort fungerar en trädgårdsgång med singel alldeles ypperligt, gräsmatta kan vara bra.

Att ta för vana att alltid mäta på sin egen hand är ett väldigt bra trick. Till slut kan du mäta på din egen hand för att se hur du skall lägga exponeringen.

Blev det klarare?
Annars får du fråga igen.

Hej!

Är du säker på att du ställde in vitbalansen efter snön? Jag har en Samsung, och på den så väljer jag först läget där jag kan ställa in/mäta in vitbalansen, därefter riktar jag kameran mot det som är vitt (snö) och sedan så trycker jag ned avtryckaren helt! Inte halvt! Då blir vitbalansen rätt i 9 fall av tio, i alla väder. Brukar också ha ett vitt A4 med för att mäta emot, om nu ingen snö finns. Jag vet inte hur din kamera fungerar, men prova att mäta mot snön igen! Experimentera så mycket det går!

Mvh!

Vill bara förtydliga att det är bara vid vitbalanseringen som jag gör enligt metoden ovan, och inte för att mäta exponeringen (bländaröppning och slutartid).

Är inte vitbalanseringen rätt så blir bilderna "färgade" åt nått håll oberoende av hur du exponerar (bländare och slutartid). Men har du ett något så när bra bildbehandlingsprogram i datorn så brukar allt ändå gå att rätta till i efterhand.

Mvh!

Orkade inte testa idag..

Infektionen i kroppen tog över.
Får bli nån annan dag. Skam den som ger sig!!

Om man mäter i sin egen hand bör man sedan blända upp ett steg då en vit människas hud befinner sig i Zon VI. Man kan naturligtvis ha ett gråkort med sig att mäta emot men det är lite knöligt att föra med sig. Jag har alltid i kameraväskan en tyglapp som är exakt medelgrå om det kan vara ett tips. Annars vet vi att torr asfalt är medelgrått liksom en solbelyst gräsmatta, att skuggsidan på ett falurött hus är Zon IV medan solsidan är VI osv.osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto