Annons

Genomskinlighet som syns

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag har ett problem!
Jag håller på att göra en folder åt en vän. Bilderna har bearbetats i PS och jag gör själva foldern i InDesign. En bild ska vara oval, och jag har frilagt ovalen så att området utanför är genomskinligt i PS. Ovalen ligger sen ovanpå en annan bild i layouten. Problemet är, att på trycket så syns den förkantiga formen runt ovalen, det genomskinliga området är alltså inte helt genomskinligt utan det blir en liten färgförändring i bilden bakom. En slags varningsruta kommer fram i InDesign när jag exporterar dokumentet till Acrobat: "Om utdatafärgmodellen skiljer sej från genomskinlighetsblandningsfärgen kan färgförskjutningar uppstå i pdf-filen". Kan detta ha samband med den eländiga rutan?
Nån som har en aning om vad jag gjort för fel och vad jag ska ändra för att rutan inte ska synas.

Senast ändrad:
Jag är trött och trög och kanske inte kopplar helt..
Men om du markerar och klipper, alltså layer via cut och spara lagret med den heltransparenta bakgunden, funkar det inte då?

Eller är det så du har gjort?

Nej ingen urklippsbana, utan bara markerat och klippt ut ovalen och sen klistrat in den mot en transparent bakgrund. Bilderna är sparade som psd. Tryckeriet har sen fått en pdf-fil på hela foldern.
Det luriga är allt ser helt OK ut i datorn, det är först på trycket som det syns.
Vad blir skillnaden om man skulle använda en urklippsbana i stället?

Senast ändrad:
Du MÅSTE göra en urklippsbana och spara bilden och banan i t ex Tiff eftersom InDesign har stöd för formatet.

Förresten finns i Photo shop en inbyggd guide som talar om hur du ska göra. Välj i menyraden:

Help-Export transparent image.

mvh

sebbfolk skrev:
...Vad blir skillnaden om man skulle använda en urklippsbana i stället?

Att göra en riktig urklippsbana med ritstiftet, spara den som t.ex. bana1, använda den som urklippsbana och spara som (oftast) eps är egentligen det enda "riktiga" sättet att göra en friläggning.

Då fungerar det garanterat i alla kända rippar.

Det är först senare man har börjat kunna köra .psd med genomskinlighet och annat krafs ;)

Testa ställa om kvalitén på din förhandsvisning i InDesign å kolla om du ser felet i något av lägena. Vissa fel syns bara om man slår på högupplöst förhandsvisning. Annars ser allt frid och fröjd ut.

sebbfolk skrev:
En slags varningsruta kommer fram i InDesign när jag exporterar dokumentet till Acrobat: "Om utdatafärgmodellen skiljer sej från genomskinlighetsblandningsfärgen kan färgförskjutningar uppstå i pdf-filen". Kan detta ha samband med den eländiga rutan?

Det låter som ett problem med separationen. Vilken färgrymd har bilderna, RGB eller CMYK? Har de samma färgrymd? Börja med att se till att de har samma färgrymd. Hur är bilderna separerade? Vissa ICC-profiler ger en "skräpton" vid separeringen (t.ex. 1% cyan) där det borde vara pappersvitt.

Använder du högsta kvaliteten på "Transparency flattener" i utskriftsrutan?

Det är svårt att svara på vad som kan vara fel utan att veta hur du skapar pdf-filen. Om du skickar den separerad eller oseparerad till tryckeriet osv.

Det säkraste sättet att lösa problemet om du fortfarande vill ha en luddig oval är att göra ett montage av bilderna i Photoshop och sedan byta ut bilderna i dokumentet mot montaget. Vill du ha en skarp frilägging, använd bana eller bildblock för att beskära bilden.

Jag däremot, är helt övertygad om att man måste göra en urklippsbana innan man exporterar bilden till InDesign.

mvh

Lasse H skrev:
Jag däremot, är helt övertygad om att man måste göra en urklippsbana innan man exporterar bilden till InDesign.

mvh

Nej, det "måste" du inte men det är det absolut enklaste sättet för att undvika problem.

Jag har gjort mängder av produktioner där jag använt mig av transparenta bilder för att kunna anpassa bildmontage till olika annonsformat snabbt och enkelt. Det förutsatte dock att jag kunde svaren på de frågor jag ställde i mitt tidigare inlägg, dvs. visste vilken färgrymd bilderna var sparade i, hur de skulle separeras osv.

Nu har jag använt mej av en urklippsbana för att förhoppningsvis lösa problemet. Jag har tittat på bilden "under lupp" på skärmen i bästa visningsläge och kan inte se nåt avvikande, så jag väntar med spänning på tryckeriets svar på måndag.
Alla bilderna är CMYK och jag har inte gjort nån separering alls, bara exporterat till Acrobat rätt upp och ner förutom justering av utfall.
Det där med separering och ICC-profiler kan jag ingenting om, men det är förstås viktigt. Är det bara om man gör separering som det blir aktuellt med ICC-profil? Tänker inte begära att nån ska lära mej det här, men gärna tips om var jag ska läsa.
Vad heter Transparency flattener på svenska?
Och vad är bildblock - bana vet jag vad det är, men inte bildblock.

sebbfolk skrev:

Det där med separering och ICC-profiler kan jag ingenting om, men det är förstås viktigt.[...] Tänker inte begära att nån ska lära mej det här, men gärna tips om var jag ska läsa.

Det finns en bok som heter "Grafisk Kokbok 2.0" som enligt rykten skall vara en bra introduktion till den grafiska branchen. Jag har dock inte läst den själv eftersom jag skaffat mig min kunskap genom högskoleutbildning och arbetslivserfarenhet.

Ska man leverera tryckfärdiga pdf-filer bör man ha koll på vad man gör. Annars är det bättre att lämna över "öppna dokument" till tryckeriet dvs. skicka dokument, bilder, illustrationer etc. till tryckeriet och låta dem göra pdf-filen.

Vill bara berätta att foldern nu är tryckt och klar och fin!
Tack alla alerta fotosidan-medlemmar som bidrog till resultatet! Nu vet jag hur man frilägger med hjälp av bana!

Ett annat alternativ är, som du Daniel skrev, att göra ett färdigt montage av bilderna i PS först. Du skriver också, att man bör veta vad man gör. Och det trodde jag i min enfald att jag gjorde. Man vet ju inte vad man inte vet, så att säga... men man lär sej!
Blir förresten inte tryckeriet härsket om jag kommer med en massa "löst" krafs i form av bilder, texter, rutor som de ska sätta ihop och få fason på?

sebbfolk skrev:

Blir förresten inte tryckeriet härsket om jag kommer med en massa "löst" krafs i form av bilder, texter, rutor som de ska sätta ihop och få fason på?

Kul att det gick bra till slut.

Det smidigaste för tryckeriet är såklart att få en tryckfärdig pdf-fil som de bara behöver skriva ut. Uppstår det problem, som i ditt fall, är det dock oftast lättare för tryckeriet att lösa det med tillgång till källmaterialet.

Skickar du "löst krafs" till tryckeriet kommer det antagligen att kosta en summa för att de skall hantera materialet men då hanteras det (förhoppningsvis) av proffs och de tar ansvaret för att slutresultatet blir det önskade.

Den grafiska branschen fungerar som alla andra branscher. Vill du ha kvalificerad hjälp så kostar det. Väljer du att göra allt själv så ansvarar du själv också för slutresultatet.

Frizge skrev:
...Det smidigaste för tryckeriet är såklart att få en tryckfärdig pdf-fil som de bara behöver skriva ut. Uppstår det problem, som i ditt fall, är det dock oftast lättare för tryckeriet att lösa det med tillgång till källmaterialet.

Skickar du "löst krafs" till tryckeriet kommer det antagligen att kosta en summa för att de skall hantera materialet men då hanteras det (förhoppningsvis) av proffs och de tar ansvaret för att slutresultatet blir det önskade.

Den grafiska branschen fungerar som alla andra branscher. Vill du ha kvalificerad hjälp så kostar det. Väljer du att göra allt själv så ansvarar du själv också för slutresultatet.

Håller med till 110%

ANNONS
Götaplatsens Foto