Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gimp: inte mer än 100 pixlars "fjädring"?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
När jag gör vinjetteringar i Gimp skulle jag vilja ha en mycket mjukare övergång mellan ljust och mörkt än de 100 pixlar "fjädrings"-paramtern ger mig. Går det?

Per.

PS. I den engelska varianten heter parametern "feather".

Märkligt, min kontroll går bara till 100 pixlar, se bifogat skärmdump.

Per.

Bilagor

• gimp_fjadring.jpg
    gimp_fjadring.jpg
    14.8 KB · Visningar: 324
Nuuuuu fattar jag! Man kan fjädra kanterna med Markera->Fjädra också, inte bara i markera-dialogen! Tack för att du ledde mig på rätt spår!

Per.

Gimp 2.8

När jag gjort vinjeteringar tidigare så har det inte varit några problem, men efter uppgradering till 2.8 så funkade det inte att få bred vinjettering. Det var vad jag upplevde i varje fall. Nu är det ett tag sedan då jag inte redigerar på daglig basis, men jag vill ändå "stämma av" med mer vana användare om de tycker att allt står rätt till i 2.8 så slipper jag stånga mig blodig allternativt blir motiverad att söka nya vägar.

När jag gjort vinjeteringar tidigare så har det inte varit några problem, men efter uppgradering till 2.8 så funkade det inte att få bred vinjettering. Det var vad jag upplevde i varje fall. Nu är det ett tag sedan då jag inte redigerar på daglig basis, men jag vill ändå "stämma av" med mer vana användare om de tycker att allt står rätt till i 2.8 så slipper jag stånga mig blodig allternativt blir motiverad att söka nya vägar.

Hej !

Instämmer.

Markera först.
Meny Markera.
Köp hur mycket fjädrar som behövs.

--------------

Det finns säkert saker som blivit bättre i 282, men en massa irriterande
mer eller mindre allvarliga buggar och konstigheter drar ner.

//MW

ANNONS
Götaplatsens Foto