Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gimp Resynthesize

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Har övergått från Win XP 32-bit till Win 7 64-bit. Vill använda plug-innet Resynthesize, men det fallerar. Kör Gimp 2.6 pga att script och plug-ins jag behöver inte fungerar i nyare versioner för 64-bit. Hittills har allt löpt på, men nu behöver jag alltså Resynthesize, lyckas inte få igång någon version jag provat. Nu senaste försöket faller det på att filen libintl-8.dll saknas på datorn. Detta då jag försöker köra Rezynthesizes 64-bit version. Är inte hacker nog för att reda ut detta på egen hand.

Vet inte om man vågar sig på att lägga till denna i systemet? I så fall, var skall den vara?

Andra lösningar för att få igång Resynthezise under Win 7 64-bit (utan att betala 100 kr i månaden till Adobe för Photoshop)?

Har övergått från Win XP 32-bit till Win 7 64-bit. Vill använda plug-innet Resynthesize, men det fallerar. Kör Gimp 2.6 pga att script och plug-ins jag behöver inte fungerar i nyare versioner för 64-bit. Hittills har allt löpt på, men nu behöver jag alltså Resynthesize, lyckas inte få igång någon version jag provat. Nu senaste försöket faller det på att filen libintl-8.dll saknas på datorn. Detta då jag försöker köra Rezynthesizes 64-bit version. Är inte hacker nog för att reda ut detta på egen hand.

Vet inte om man vågar sig på att lägga till denna i systemet? I så fall, var skall den vara?

Andra lösningar för att få igång Resynthezise under Win 7 64-bit (utan att betala 100 kr i månaden till Adobe för Photoshop)?

Win 7 64-bit är bakåtkompatibel ända ner till Win 95 så du kan använda dig av GiMP i 32-bitars miljö och alla dess scripts/plug-ins samt tilläggsprogram utan problem.

Gällande DLL-filen: http://www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?libintl-8

32-bitars program hamnar under C:\Program (x86)\ medan 64-bitars under C:\Program\
Bara att installera och se om det fungerar, vad har du att förlora!? Går det åt pipan är det bara att avinstallera.

Kopiera dll-filen från en dator där den finns till valfritt ställe på nya datorns hårddisk, sen startar du en kommandoprompt och skriver: regsvr32 c:\sökväg\filnamn.dll
Värt ett försök.

Win 7 64-bit är bakåtkompatibel ända ner till Win 95 så du kan använda dig av GiMP i 32-bitars miljö och alla dess scripts/plug-ins samt tilläggsprogram utan problem.

Gällande DLL-filen: http://www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?libintl-8

32-bitars program hamnar under C:\Program (x86)\ medan 64-bitars under C:\Program\
Bara att installera och se om det fungerar, vad har du att förlora!? Går det åt pipan är det bara att avinstallera.

Ja, den sidan har jag sett. De vill att man kör ett program som gör något med datorn jag känner att jag inte har kontroll över. Är det riskfritt? Har också noterat detta med var 32-bitars program hamnar. Läste en sida som menade på att det är förenat med okontrollerbara stabilitetsrisker att experimentera med aktuell fil utan att veta exakt vad man gjorde. Kommentarer på detta?

Avinstallera GIMP och installera senaste versionen, 2.8.10 och läs posten längst ned här: http://registry.gimp.org/node/25219

Annars finns den i detta paketet att ladda ned http://registry.gimp.org/node/27656
Ju fler plugin du har, desto långsammare uppstart. Du tjänar alltså på att bocka av några av pluginen du inte behöver i det paketet.

Jag begriper nog inte länken. Python? Gör att jag får allergiska besvär, vis av erfarenhet. Har provat senaste versionen av Gimp, FX-foundry funkade inte. Det är jag beroende av. Fick inte igång det. När jag backade till Gimp 2.6 fungerade det. Det är alltså i denna version jag behöver få igång Resynthesizer med Win 7 64-bit.

Ok, skall göra ett försök med Gimp 2.8.10, kommer inte ihåg om det var denna version jag provade FX-foundry i. Minne som en guldfisk, massa extrajobb. Men det kan ju löna sig ifall det inte var denna gimpversion jag testade senast (för mindre än en vecka sedan). Återkommer med resultat.

Guh! Läste din länk igen. Det där tuggar jag igenom en annan dag. 107 kr/månad för Photoshop och Lightroom verkar allt mindre betungande. Man skall ju vara specialintresserad hacker för att köra Gimp i annat än Win XP...

Dessutom saknar Gimp bitsdjup.

Edit: Jo, det var Gimp 2.8.10 jag testade. Förklara gärna varför det löser mina problem. Är rädd att jag inte orkar sätta mig in i att begripa din länk.

GIMP 2.9 som jag använder har 16-bitar (och FX-foundry), men så kör jag Ubuntu.
Testa andra länken istället då. Bara att klicka på en .exe och installera. Bocka för de program du vill ha, t.ex. det du önskar i den här tråden.

När Gimp klarar ladda 16 bitar per kanal, processa i 16 bitar, och spara i motsvarande så kan det bli intressant. 2015 kanske?

GIMP 2.9 som jag använder har 16-bitar (och FX-foundry), men så kör jag Ubuntu.
Testa andra länken istället då. Bara att klicka på en .exe och installera. Bocka för de program du vill ha, t.ex. det du önskar i den här tråden.

Jag är nog för lite hacker för att begripa mig på detta. Din andra länk gäller för gimpversioner mellan 2.8.2 och 2.8.99. Den enda gimpversion jag hittar från en fungerande nedladdningssida i windows 64-kompilation är Gimp 2.8.10. Dessutom får man ju klicka runt på en massa mer eller mindre suspekta nedladdningssidor. Kan du hjälpa?

www.partha.com har fler versioner.

Men hur som helst, 2.8.10 ligger mellan spannet 2.8.2 och 2.8.99. Har du testat att installera tillsammans med t.ex. 2.8.10?

Sourceforge är ingen suspekt sida.

GIMP 2.9 fungerade inte riktigt för mig senast jag körde Windows i våras (därav att jag kör Ubuntu istället). Testa om du känner för det.

Senast ändrad:
www.partha.com har fler versioner.

Men hur som helst, 2.8.10 ligger mellan spannet 2.8.2 och 2.8.99. Har du testat att installera tillsammans med t.ex. 2.8.10?

Sourceforge är ingen suspekt sida.

Hittade en gimpversion från en mer eller mindre suspekt sida som faktiskt fungerade att ladda ner. Obefintlig nedladdningsinformation, men visade sig vara Gimp 2.8.8. Antivirusprogrammet har heller inte reagerat, så jag hoppas allt är ok. Som vanligt hittade jag ingen fungerande och kompilerad windowsnedladdning via någon av gimps mer renomerade sidor med egentlig koppling till programmet, men jag fattar väl inte och är för dålig på att leta i den för mig ostrukturerade gimpdjungeln. Ja, jag vet. Jag är faktiskt negativ till detta. Mitt eventuella förhållande till Gimp kan väl beskrivas som hatkärlek.

Din andra länk ovan med gimpextensions fungerade bra att installera med denna gimpversion. Men till min fasa upptäckte jag att de står python i resynthesizers programfönster då man öppnar detta. Gissa om det fungerar? Not.

Suck!

Tack i alla fall för hjälpen och har du något tips hur jag får igång resynthesize är jag tacksam. När jag kör det gör det faktiskt något i vissa lägen. Men inte det förväntade. Kanske funkar det bara annorlunda än tidigare? Har laborerat lite men blir inte klok på hur jag eventuellt kan få något vettigt resultat ur det hela. Programfönstret ser förövrigt annorlunda ut än i den tidigare fungerande gimpversion jag haft.

Jaaa! Fick igång resynthesize! Tog bort alfakanalen, voila! Funkar som det ska!

Tack Peter!

FX-foundry har jag nu också, även om jag saknar någon användbar funktion sedan tidigare version. Kanske går lägga in manuellt.

Hittade en gimpversion från en mer eller mindre suspekt sida som faktiskt fungerade att ladda ner. Obefintlig nedladdningsinformation, men visade sig vara Gimp 2.8.8. Antivirusprogrammet har heller inte reagerat, så jag hoppas allt är ok. Som vanligt hittade jag ingen fungerande och kompilerad windowsnedladdning via någon av gimps mer renomerade sidor med egentlig koppling till programmet, men jag fattar väl inte och är för dålig på att leta i den för mig ostrukturerade gimpdjungeln. Ja, jag vet. Jag är faktiskt negativ till detta. Mitt eventuella förhållande till Gimp kan väl beskrivas som hatkärlek.

Din andra länk ovan med gimpextensions fungerade bra att installera med denna gimpversion. Men till min fasa upptäckte jag att de står python i resynthesizers programfönster då man öppnar detta. Gissa om det fungerar? Not.

Suck!

Tack i alla fall för hjälpen och har du något tips hur jag får igång resynthesize är jag tacksam. När jag kör det gör det faktiskt något i vissa lägen. Men inte det förväntade. Kanske funkar det bara annorlunda än tidigare? Har laborerat lite men blir inte klok på hur jag eventuellt kan få något vettigt resultat ur det hela. Programfönstret ser förövrigt annorlunda ut än i den tidigare fungerande gimpversion jag haft.
Har inga fler tips mer än att det just fungerar i Ubuntu för mig. Har aldrig nyttjat resynthesize tidigare, så pluginet är nytt för mig.
Jaaa! Fick igång resynthesize! Tog bort alfakanalen, voila! Funkar som det ska!

Tack Peter!
Gött.

Så här ser min ut. Ingen Python där som jag ser.

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    133.2 KB · Visningar: 34

Hej !
Utan att säga för mycket nu, jag hade problem med denna fil,
iof i 28 och xp,
den fanns bland de filer som skapas under användaren, lösningen var
att ta bort den.

Sök efter den och döp om den till ex med några xxx i slutet.

//MW

Så här ser min ut. Ingen Python där som jag ser.

Det är väl egentligen inget fel med Python, bara det att jag en gång lade ner en massa tid på att försöka få något jag tyckte jag behövde att fungera i det. Helt bortkastat. I mitt motsvarande programfönster till din skärmdump inleds rubriken längst upp med Python. Men nu funkar det ju, trots att det står Python (men jag har fått lägga ner en massa tid för att få igång det).

Hej !
Utan att säga för mycket nu, jag hade problem med denna fil,
iof i 28 och xp,
den fanns bland de filer som skapas under användaren, lösningen var
att ta bort den.

Sök efter den och döp om den till ex med några xxx i slutet.

//MW

Tackar, men problemet har löst sig :) Kan ju vara bra att veta ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto