Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Givande Ljuskurs Bromma.

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne H

Aktiv medlem
Dags igen att visa vad vi har för oss på ljuskurserna hos Aifo i Bromma.

Första bilden är en med mjukt ljus på My.
En BXRi 250 med Softbox 145x145 bakom fotografen och två RX 300 med paraplyreflektor rakt mot den vita fonden.

/Janne Höglund
 

Bilagor

BroderIsak

Aktiv medlem
Tack för en mycket rolig samt bra kurs. Det var mycket givande att få gå denna kurs samt riktigt roligt att få Fota en riktig modell också.Jag kommer att definitivt gå fortsättningskurserna ..

Lägger upp en bild som jag gillar självklart är den svartvit som jag då gillar....

(My kom hem säkert samt var tacksam för få skjuts då det tog tydligen lång tid att åka kommunalt ditt ifrån Väsby)
 

Bilagor

Jorgen_S

Aktiv medlem
Tack för senast!

Kul hade vi och många fina bilder. Verkligen en aha-upplevelse hur mycket man kan åstadkomma med relativt enkla medel. Här kommer en av bilderna på Sofia. Kan hända att det blir fler så småningom.
Hälsningar,
Jörgen
 

Bilagor

Calle v S

Medlem
Hej alla trevliga kurskamrater!

Liksom er andra blev jag mycket inspirerad av timmarna med Janne och My. Här är ett första försök till foto. Jag har valt vår andra uppsättning med mörk bakgrund och jobbat en del med bilden.

Ett intressant tips skulle vara hur man fixar huden lite slätare (om man vill fuska med det på samma sätt som i modetidningarna). Själv använde jag lagningsverktyget för att ta bort de värsta porerna. (Förlåt My, men objektiven nu förtiden är så skarptecknande att alla får väldigt gropig hy).

Nå, vad tycker ni?

Calle
 

Bilagor

Maxieboy

Aktiv medlem
Dags igen att visa vad vi har för oss på ljuskurserna hos Aifo i Bromma.

Första bilden är en med mjukt ljus på My.
En BXRi 250 med Softbox 145x145 bakom fotografen och två RX 300 med paraplyreflektor rakt mot den vita fonden.

/Janne Höglund
Hej Janne,

Jag tycker att det blir lite för stor "catchlight" i ögonen på modellen med så stor reflektor bakom fotografen. Man kan ju redigera pupillerna efterhand men det är ju enklare om man får det rätt från början. Har du några bra tips på hur man undviker alltför stora reflektioner och ändå bibehåller det snygga ljuset?

Se denna bild för mina problem...
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej Janne,

Jag tycker att det blir lite för stor "catchlight" i ögonen på modellen med så stor reflektor bakom fotografen. Man kan ju redigera pupillerna efterhand men det är ju enklare om man får det rätt från början. Har du några bra tips på hur man undviker alltför stora reflektioner och ändå bibehåller det snygga ljuset?

Se denna bild för mina problem...
När du läger den mitt i som på din bild håller jag med dig Max. Prova att lyfta upp ljuskällan en aning samt att backa den en bit.
För egen del, bara för egen del, så trivs jag bättre med kvadratisk eller rektangulär reflex i ögonen, rund gillar jag inte.
Fråga mig inte varför, fråga mig heller inte vad som är rätt eller fel för bilder är så mycket känslor att vad som är rätt eller fel måste var och en avgöra för sig själv.

Mvh.

/Janne
 

DagRos

Medlem
Hej Janne och ni andra från fm passet i lördags. Det var verkligen kul och intensivt, vad man kan få till i ljusväg med ganska enkla medel! Ser fram till att få ta del av övrigas bilder för att få andra perspektiv på hur ett motiv kan tolkas på olika sätt. Här kommer min första bild, på Sofie i helfigur och svartvitt. Har gjort lite retusch samt lagt på en svag vignette runt Sofie för att ytterligare fokusera motivet. Kom gärna med synpunkter.

För den som vill se noggrannare finns mina foton uppladdade i fullt format på: www.roslund.smugmug.com under rubriken "Portraits"

mvh
Dag Roslund
070-8330833
 

Bilagor

DagRos

Medlem
Sofie i första ljussättningen

Sofie i första setup. Lite kontrastljusteringar och kurvor. Ögonen uppljusade något via levels. Skärpa är lagt selektivt på ögon, mun, ögonbryn hår. Det syns på bilden i fullformat men knappast på den lilla bilden här. Vad göra med ögonen där min silhuett står mot rektangulära skärmen. Någon bra idé på hur retuschera här ?

/Dag
 

Bilagor

Janne H

Aktiv medlem
Sofie i första setup. Lite kontrastljusteringar och kurvor. Ögonen uppljusade något via levels. Skärpa är lagt selektivt på ögon, mun, ögonbryn hår. Det syns på bilden i fullformat men knappast på den lilla bilden här. Vad göra med ögonen där min silhuett står mot rektangulära skärmen. Någon bra idé på hur retuschera här ?

/Dag
Du måste lägga på skärpa även efter det att du förminskat bilden,
mängd ca 50-100, radie 0.3 och tröskel 0. Se första bilden i tråden.

/janne
 

Sportdykare.se

Avslutat medlemskap
Hej Alla fototokar!

Bifogar en del av en bild från den lyckade lördagen! Sofie var grym och det kändes helt klart lite ovant att fota någon i studio på det sättet. Just den här bilden är kontrasthöjd i håret, lite retouch på skinn, samt höjning av färgmättnaden på pupiller och läppar.

Lägger upp fler bilder i mitt privata album, så fort Sofie har sagt OK!

Ni hittar dom på http://joakim.sportdykare.se och i albumet "Studio".

Mvh Joakim
 

Bilagor

Janne H

Aktiv medlem
Just den här bilden är kontrasthöjd i håret, lite retouch på skinn, samt höjning av färgmättnaden på pupiller och läppar.

Lägger upp fler bilder i mitt privata album, så fort Sofie har sagt OK!


Mvh Joakim
När man plåtar så här mot utexponerad vit fond måste man alltid öka kontrast-svärta i bilderna, för att de inte ska se för grå ut.
Enklast o bäst gör man det genom att dra upp ¨blacks¨ om man använder Lightroom eller Photoshop.

/Janne
 

Sportdykare.se

Avslutat medlemskap
Ett intressant tips skulle vara hur man fixar huden lite slätare (om man vill fuska med det på samma sätt som i modetidningarna).

Calle
Tyvärr, är det väl så att ju mer megapixlar desto mer detaljer - så en retouch på huden behövs, speciellt om man ska visa upp bilderna i större format.

Jag brukar göra en kopia på bilden som jag sedan lägger på "Noise/Median" och 10 pixlar. Funkar bättre är Gaussian blur. Sen är det bara att kasta på en mask och maska fram huden. Ställ ner opaciteten till något lämpligt värde på lagret. Självklart så bör man köra en healing spot innan man lägger på filtet.

Jocke
 

DagRos

Medlem
Sofie silhuett

Lite extra färgmättnad på läppar, ögonet ngt uppljusat. Har gjort skuggan till höger helt svart genom blacks i levels + avmaskat vänstersidan (ansiktet)
 

Bilagor

ANNONS