Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gjorde jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ante_77

Avslutat medlemskap
Har gått i "köpa kamera" tankar ett tag och insett att det blir att kompromissa oavsett vad man köper.

Hubble teleskopet ger säkert fina bilder, men är något otymplig att släpa på. Vidvinkel är också en nackdel. Sedan dett amed att föra över bilder till datorn från teleskopet. Vad slags interface använder man sig av då?
Så något enklare och smidigare skulle i detta tillfälle ha varit en NEX-5:a.

Mycket velande var det angående NEX-5:an.
Taskiga objektiv, in i menyen för alla inställningar. Men väldigt smidigt format och en panorama funktion som kanske fungerar på interiör bilder.
Prisbilden är bra, speciellt om man jämför med Hubble teleskopet. Men flexibiliteten med objektiven är nästan på samma nivå.

Sedan fick jag ett presentkort av firman på 2500 Nok.
Fint tänkte jag, och skulle ha mig en Sony'n med VV konverter.
"Har ikke på lager" svarade Bergenseren.
Nehe, vad gör jag nu???

Kollar på nätet och ser att lokala Expert butiken!!!! har en 60D för 7499 Nok.
Känns billigt, med tanke på att jag kan rycka bort 2500 Nok. 4999 för huset.
Slår till på den kameran och är glad och nöjd.

Har ni orkat läsa så här långt så kommer vi till slutklämmen.
Objektiven köpte (beställde) jag i Sverige. Det blev:
-Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF). Den gamla (utan "parkinson kompensation")
Och det andra experiment objektivet
-Samyang MF 8/3,5 Fisheye.

Gjorde jag rätt vid val av objektiv?
Hade t.ex Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM varit bättre val som normal zoom?

Ideér, tips, kritik och även pengar mottages tacksamt
 
Vågat

Att du vågar ställa frågan "gjorde jag rätt" :)

Det handlar en hel del om vad man själv tycker och känner i valet av kamera och objektiv...
Och denna forumtråden kommer snart ha diskussioner om rätt och fel i olika människors tycke och kanske lite krig om va som är "bäst" skall bli kul att följa :)

Men för att ge min syn på ditt val här så.
Kamera valet tycker jag är kanon! och 17-50 är för mig lite litet zoom område 17-70 hade passat mig bättre, men det beror ju så klart på vad du själv fotar mest? Jag gillar landskapsfotografering.

Sen kanske du har eller har tänkt att skaffa något 24-105 eller 35-? etc och då kan ju ditt 17-50 passa dig bättre?

Nej va nöjd fota på och om du vill ändra i framtiden så är begagnat marknaden kanon :)

Mycket nöje!
 
Ja, jag kommer nog att utöka med någon form av tele-objektiv.

Startade med budgetlinser för att utvärdera vad som köpas bör i ett senare skede.

Hoppas att Tamrons glugg är bättre än Canons 18-55 som följer med om man köper kit-paketet.

En regel som faktiskt har varit utan undantag är...Ny semester, ny kamera= 1/år
Det har då bara blivit kompakt-grejer och en Canon SX1.
I och med detta köp så hoppas jag slippa köpa kameror och får köpa gluggar som kompensation.

Som fotograf suger jag. Men teknik är trevligt.
Lär bli mycket experiment och få användbara bilder. :)
 
Tamron 17-50 är väldigt skarp och något mer välbyggd än sigma 17-50 enligt min mening. Sigma 17-50 med parkinson kompensation ska tydligen ha sämre optisk prestanda än sigma 17-50 utan.
 
Har gått i "köpa kamera" tankar ett tag och insett att det blir att kompromissa oavsett vad man köper.

Hubble teleskopet ger säkert fina bilder, men är något otymplig att släpa på. Vidvinkel är också en nackdel. Sedan dett amed att föra över bilder till datorn från teleskopet. Vad slags interface använder man sig av då?
Så något enklare och smidigare skulle i detta tillfälle ha varit en NEX-5:a.

Mycket velande var det angående NEX-5:an.
Taskiga objektiv, in i menyen för alla inställningar. Men väldigt smidigt format och en panorama funktion som kanske fungerar på interiör bilder.
Prisbilden är bra, speciellt om man jämför med Hubble teleskopet. Men flexibiliteten med objektiven är nästan på samma nivå.

Sedan fick jag ett presentkort av firman på 2500 Nok.
Fint tänkte jag, och skulle ha mig en Sony'n med VV konverter.
"Har ikke på lager" svarade Bergenseren.
Nehe, vad gör jag nu???

Kollar på nätet och ser att lokala Expert butiken!!!! har en 60D för 7499 Nok.
Känns billigt, med tanke på att jag kan rycka bort 2500 Nok. 4999 för huset.
Slår till på den kameran och är glad och nöjd.

Har ni orkat läsa så här långt så kommer vi till slutklämmen.
Objektiven köpte (beställde) jag i Sverige. Det blev:
-Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF). Den gamla (utan "parkinson kompensation")
Och det andra experiment objektivet
-Samyang MF 8/3,5 Fisheye.

Gjorde jag rätt vid val av objektiv?
Hade t.ex Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM varit bättre val som normal zoom?

Ideér, tips, kritik och även pengar mottages tacksamt

Du gjorde absolut rätt. 60D är en fin kamera, liksom i princip alla systemkameror i den klassen från lla tillverkare. Viktigare än exakt vilken kamera man har är att lära sig den ordentligt och förstå dess förtjänster och brister och utnyttja det maximalt.

NEX är en bra kamera på sitt sätt som komplement, men är man intresserad av fotografi är det definitivt bättre med en riktig systemkamera. Jag hade tidigare en NEX-5, men trivdes inte riktigt med den så jag sålde den. Om man har en riktig systemare, men behöver en liten ta-med-kamera kan det vara bra att komplettera med en modern kompakt som nu blivit riktigt bra, t.ex. Sony HX-7 eller uppföljaren som kommer att lanseras den 20 juli.

Objektiven är också bra val. Tamronet är optiskt bra, men vissa retar sig lite på "rassligheten" i det som är lite sämre än tillverkarnas originaloptik. Jag hade nog själv valt Sigma 17-70 före Tamron-objektivet . Det är bättre på alla sätt, utm att det inte har fast bländare, men känns lite robustare, har större zoomomfång och stabilisering och dessutom också är mycket bra optiskt. Nu har du ju redan gjort ditt val och Tamron 17-50 är som sagt bra det med.

Samyang 8 mm. FishEye är ett mycket roligt objektiv. Skarpt och fint utom på största bändaren och ger möjlighet till en massa bildet man inte kan ta annars. Liten peng och massor av nöje. Skärpedjupet är extremt djupt på ett sånt objektiv och ofta går i alla fall jag väldigt nära motivet för att få mer extrem effekt och då är det bara att sätta det på 30 cm och blända ner till 5,6 oc allt blir skarpt. Avsaknad av AF är ingen stor brist alls på det objektivet. Hur exponeringen funkar beror på kameran om den fixar det med helmanuellt, vet inte hur Canon 60D gör i det fallet, men det är ju en modern kamera så det borde itne vara nåt problem.

Kompletterar du sen met en hygglig telezoom och en bra blixt du kan köra trådlöst med så har du ett bra komplett system som räcker länge.

Samyang 8mm är ett skitkul objektiv. Du var ju inne på Hubble, men med Samyangen kan man ta sig till en rymdstation i alla fall ;-)
Torktumlare.jpg


/Mats
 
Senast ändrad:
Tillägg ang. objektiven.
Sigma 17-70 hade nog som sagt varit ett bättre val. De där 20 mm extra på telesidan är guld värda, finns risk att du blir begränsad med bara 50 mm. Det nya Sigmat är också mycket tevligt i känslan med en fin HSM-AF (vet inte hu Tamron är för Canon, jag kör Sony och hade ett sådant och gillade inte alls känslan i det).

Om det nu inte är helt låst så att du nu har beställt grejerna och har returrätt så skulle jag överväga att ändra till Sigma 17-70 istället.

/Mats
 
Tack för svaren.

Tog en telefon beställning på objektiven.
Först så beställde jag Sigman men ändrade mig fram och tillbaka, ända tills jag blev trött på mig själv, och valde sedan Tamrons glugg. Kommer inte ihåg vad det var som avgjorde det, men så blev det.

Hade kanske kunnat gå till butiken och testat dessa två och känt mig för lite grann. Nog för att man inte har direkt kontroll över helheten på objektiven under dessa få minuter, men det är ju bättre än ingenting.

Får kanske byta om det inte passar mig med Tamron.
 
Varför söka bekräftelse av okända människor på ett forum istället för att ge sig ut och fota och känna efter?
 
Varför söka bekräftelse av okända människor på ett forum istället för att ge sig ut och fota och känna efter?

Nja, befinner mig i Norge och objektiven hemma i Sverige.
Dom hade inga trådlösa objektiv till salu, så jag får vänta till torsdag när jag kommer hem.

Varför läsa recensioner?
Varför svara på detta inlägg?

Finns många frågor som dyker upp. Tur att det finns forum.
 
Nja, befinner mig i Norge och objektiven hemma i Sverige.
Dom hade inga trådlösa objektiv till salu, så jag får vänta till torsdag när jag kommer hem.

Varför läsa recensioner?
Varför svara på detta inlägg?

Finns många frågor som dyker upp. Tur att det finns forum.
Du sökte ju kritik och jag levererade. Sen blir du defensiv. Märkligt beteende.
 
Du sökte ju kritik och jag levererade. Sen blir du defensiv. Märkligt beteende.

Märkligt tolkande av ursprungsinlägget.

Tänkte mest på kritik av objektiven och inte kritik på inlägget och mina funderingar.
Fast dina svar verkar oftast vara i den kalibern.

Hade varit kul om man hade kunnat få för och nackdelar med dessa objektiv.

Jag sökte dessutom pengar också, så var vänlig att skicka in några kronor på mitt konto.
 
-Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF). Den gamla (utan "parkinson kompensation")

Ideér, tips, kritik och även pengar mottages tacksamt

Du vet säkert inte bättre, och du är inte ensam, så jag måste bara få påpeka en sak.

Jag som har släktingar som drabbats av Parkinsons sjukdom finner inte denna benämning på stabilisering särskilt lustig.

Parkinson är en fruktansvärd sjukdom, som orskakar mycket lidande, är obotlig och leder till döden i samtliga fall.

Så var snäll och visa lite hänsyn och använd andra benämningar om du tycker att stabilisering/bildstabilisering inte passar.

MVH Franz
 
Ja, parkinsons alltså. Humor är ju ingen sjukdom.
Men däremot är avsaknaden av det tråkigt. Man ska och kanske till och med bör kunna skämta om precis vad som helst. Humor är ett av dom bästa sätten att bearbeta saker som inte är så roliga egentligen. Självdistans och humor är två bra egenskaper för att ta sig igenom livet utan att bli bitter.
Livet leder precis som många sjukdomar till döden i samtliga fall. Man måste kunna ta det med en nypa salt.
 
Jag har släktingar som är döda så skämta inte om det. jag har en vän som är homo så skämta inte om det heller.

Jag vet en som heter Bellman så dom skämten går inte hem, då tar han väldigt illa vid sig.
 
Jag heter Anton Svensson precis som Emils pappa i Lönneberga och jag tar inte åt mig
om någon skämtar om det.

Flertal av min släktnhar dött i cancer och jag tar inte heller åt mig om
någon skämtar om det.

Kan man inte ens bjuda på sig själv lite så måste livet vara rätt trist.
 
ANNONS