Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Glöm inte ställa klockan efter sommartid i kameran
- Trådstartare bjanha
- Start datum
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
Ja, där ser man.. har inte haft tanken på att göra det 
Borde den inte klara det själva precis om pcn gör?
P
Borde den inte klara det själva precis om pcn gör?
P
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
gunte skrev:
Speciellt viktigt på digitalkameror,annars registreras inte bilden på minneskortet förrän en timme efter exponeringen...
mvh/Gunte..
Jag ställde om min till år 2050 men inga bilder från framtiden registrerades.
Framtiden finns alltså inte, eller så kommer min kamera inte att funka 2050.
Arleklint
Aktiv medlem
gunte skrev:
Speciellt viktigt på digitalkameror,annars registreras inte bilden på minneskortet förrän en timme efter exponeringen...
mvh/Gunte..
Och inte nog med det.. exponeringstiden blir en extra timme lång !!
RolandM
Aktiv medlem
Ställa klockan? Det är ju 2004 och till och med klockan i bilen ställer om tiden själv, den till ochmed justerar tiden beroende på vilken tidzon den är i. Kör man över bilen vid Torneälv så slår den om till den tid som gäller på den sida om gränsen man är.
Jag kör med GMT i kameran och vet var jag har fotograferat, så vet jag även tiden. GMT har fungerat i alla tider så ock i framtiden.
Jag kör med GMT i kameran och vet var jag har fotograferat, så vet jag även tiden. GMT har fungerat i alla tider så ock i framtiden.
davidvpt
Aktiv medlem
Justeras inte GMT efter sommar/vintertid också? Jag hade för mig att det var UTC-tid som aldrig ändras efter årstiderna och GMT justeras efter sommar/vintertid... Nu var det iofs snart 10 år sedan man använde UTC så det kan ju ha fallit ett glömskans töcken över mina kunskaper. Eller så kommer jag på det om en timme när min interna klocka kommit ifatt...RolandM skrev:
...
davidvpt
Aktiv medlem
En del videoapparater tolkar tidkoden som sänds med text-tv och kan ställa sig efter den. Smart va?KGS skrev:
Köpte ju Aette 2003 så hon klarar nog inte den övningen... o knappast nån av mina bilar heller... men datorn fixade det galant o en av videoapparaterna hade på nåt vis klurat ut att vi bytt tideräkning...
RolandM
Aktiv medlem
GMT den tidsnormal som all tid utgår ifrån. Nån slags median eller vad heter som går genom Greenwich i London. Just nu är klockan i Sverige GMT +2 och i London GMT +1. När sommartidens är över så återgår vi till normaltid och får i Sverige GMT +1 och londonborna får GMT. För enkelhetesskull kallas brittisk tid för BST och svenk tid för CET (centraleuropeisk tid). Finns säkert en benämning även för den tidzon som Finland och Grekland är med i oxå (EET ?)...Nåväl finnarna har just nu GMT +3 mot normaltidens GMT +2.
.Z.
Aktiv medlem
gunte skrev:
mvh/Gunte..
*Är du verkligen säker på att bilden registreras omgående på filmen i din analoga kamera?*
Litegrann som detta med kylskåpslampan, släcks den verkligen när jag stänger dörren?
Jag har väntat på 120-dia i 2 veckor nu, vem vet, labbet kanske väntar på att bilderna ska framträda...
Arleklint
Aktiv medlem
davidvpt skrev:
Justeras inte GMT efter sommar/vintertid också? Jag hade för mig att det var UTC-tid som aldrig ändras efter årstiderna och GMT justeras efter sommar/vintertid... Nu var det iofs snart 10 år sedan man använde UTC så det kan ju ha fallit ett glömskans töcken över mina kunskaper. Eller så kommer jag på det om en timme när min interna klocka kommit ifatt...
Ja UTC-tid funkar som du säger och används än i dag i t.ex vissa militära system.