mayro
Aktiv medlem
I mina ögon så är märkesvalet redan klart iom att kompisarna har Canon.
kan du förklara varför märkesvalet vore klart därmed?? Jag är nog aningen dum. Men jag förstår inte riktigt hur samt vad du menar ens..
Mvh
Tobbe.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I mina ögon så är märkesvalet redan klart iom att kompisarna har Canon.
Köp Canon för det har kompisarna och ni kan låna av varandrakan du förklara varför märkesvalet vore klart därmed?? Jag är nog aningen dum. Men jag förstår inte riktigt hur samt vad du menar ens..
Mvh
Tobbe.
Prismässigt skiljer det ju inte särskilt mycket mellan a300 och a350 men jämfört med canon och nikon så får man ju mycket mer funktioner.
Finns det några nackdelar med att köpa en sony? Dyrare objektiv? etc?
MVH Rickard
För den som vet att kitobjektiven räcker så tycker jag att en kamera med stabilisering i huset är helt rätt val.
Skall du plåta fåglar så är det Canon som gäller (för de har sitt 400/5,6)
För vidvinklar så hade jag satsat på Nikon.
För mellan vidvinklar & extremtele så kvittar det nog.
FF i framtiden?
Jo, det finns åtminstone en ganska stor nackdel med att ha stabiliseringen i huset. Nämligen att det man ser i sökaren inte blir stabiliserat.Just detta med stabiliseringen i huset gör ju att all optik blir stabiliserad... Så all begoptik blir stabiliserad.. Samt all ny optik detsamma... Så där finns inga nackdelar...
Hur stor fördel man tycker det är med stabiliserad sökarbild är givetvis individuellt och beror på vad/hur man plåtar. Personligen tycker jag det är ganska bra att faktiskt kunna se motivet tillräckligt väl för att t ex justera skärpan.Erland , det är ingen stor fördel att ha stabiliseringen i objektivet! Det är en fördel liksom att ha den i huset, skillnaderna är försummbara!
Hur stor fördel man tycker det är med stabiliserad sökarbild är givetvis individuellt och beror på vad/hur man plåtar. Personligen tycker jag det är ganska bra att faktiskt kunna se motivet tillräckligt väl för att t ex justera skärpan.
Samma pajkastning som vanligt. Är ni anställda av Canon/Sony/Nikon eller?
Tyvärr för er som så hängivet pratar för ert eget märke så håller jag med en tidigare skribent om att det finns inga dåliga kameror längre på den svenska marknaden. Man kan i stort välja vad man vill.
Det finns dock några riktlinjer att komma ihåg. Nikon o Canon är störst med allt vad det innebär. Störst utbud av både nya och begagnade optik och tillbehör. Om det är viktigt? Jag tror inte att det spelar så stor roll för en nybörjare. När det är dags att köpa mer avancerad optik har nog de flesta i alla fall vuxit ur sin nybörjarutrustning
Priset verkar vara hugget som stucket. Ena dagen hittar jag en kanonbilligNikon för att nästa dag hitta en Sony eller vad det nu kan vara.
IS i huset eller i gluggen? Tror faktiskt att det inte spelar någon större roll för en nybörjare. Både Canon och Nikon har paket med VR/IS numera som inte kostar mer än motsvarande Sony/Pentax. Det är paketpriset som spelar roll. Både Nikon o Canon har telezoomar med IS/VR för mycket rimliga priser. Det är nog så långt som de allra flesta köper in sig i ett system. När de är mogna för mer avancerade prylar så har de vuxit ur dessa kitgluggar i alla fall. I mängder av tester har det visat sig att inget av systemem, VR/IS eller i huset, är generellt sätt överlägset det andra.
Komma dragandes med fast optik eller mer avancerade gluggar är helt fel för en nybörjare. Vet inte hur många gånger jag har rekommenderat vänner att köpa en ljusstark normal som komplement till kitgluggen. I stort sätt ingen har använt den. De saknar däremot en telezoom. Så summan är att numera rekommenderar jag dem att börja med kitgluggen och sedan se vad som saknas.
Det enda generella råd jag vill ge är återigen att köp det som polarna har. Det var någon som oponerade sig mot detta. Jag har absolut inga problem med att låna ut mina prylar till mina vänner om de behöver en mer avancerad glugg eller vad det nu kan vara. Nu var det ändå inte riktigt detta jag avsåg. Låna för att testa före ett eget köp var det jag avsåg. Det är viss skillnad på att få tillgång till en pryl under en lite längre tid än att bara klämma på den i en butik....