Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glad amatör ska köpa sin första SLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får ursäkta mig.. Men jag är rätt övertygad sådant är enbart snack.

Väldigt få tror jag i praktiken utanför tipstopics där man skall sälja in märke mer än faktiskt mest kamera per krona mm skulle låna ut sina fina dyra optiker för polaren inte handlar egen eller är för snål samt utnytjar andras investeringar..

Att man kanske kan låna kort för prova är kanske inget problem.. Men nått slags samfällighetslager för fri låning hos polarna .. Nej det är nog långt ifrån en verklighet mer än i ord..

Då verkligheten kommer så tror jag optiken är för värdefull för var o en ...

Jag kan garantera dig jag aldrig skulle låna ut mina optiker även om dom inte är märkvärdiga alls mer än för prova...

Men låna ut för polaren handlar samma märke för utnyttja min optik?? Jisses.. Det vore första gången den polaren fick ett rakt av "dra åt helvete" i fejan då jag kom till insikt om hur fanskapet tänkt vid sitt inköp...

Senast ändrad:
Behöver jag ett 50/1,8, macro eller 300/4 så lånar jag det.
Oftast över en långhelg men ngn gg en vecka också.

Vill de så lånar dem mina 2,8-zoomar (fast de tycker oftast att de är för tunga)

Om jag sedan skulle känna ett behov att låna detta mer än 2 helger om året så skulle jag troligtvis köpa mig ett eget.

Hej igen och tack för alla som har svarat. Har inte hunnit bestämma mig än vad jag ska köpa för kamera för jag har tidigare haft lite lätt att förhasta mig när det gäller inköp:D

Satt och läste litegrann om Sonys nya kameror a200, a300 och a350 och det verkar ju som att man får riktigt mycket för pengarna!

Prismässigt skiljer det ju inte särskilt mycket mellan a300 och a350 men jämfört med canon och nikon så får man ju mycket mer funktioner.

Finns det några nackdelar med att köpa en sony? Dyrare objektiv? etc?

MVH Rickard

Det finns inga dåliga systemkameror på marknaden i dag.

För ALLA systemkameror så gäller att fin optik är mycket dyrare än huset.

Så välj ut de optiker du är intresserad av utan tanke på kostnader. Titta sedan på de olika märkena hur mycket det kostar.
Kolla sedan om det över huvudtaget finns begagnat. Utbuden är väldigt olika för olika märken.

Titta också på blixtutbuden.

Känn efter hur den ligger i handen.

Nä, du kommer troligtvis inte köpa dessa optiker med en gg, kanske aldrig. Men OM ditt intresse växer så kommer också suget efter dem att öka och DÅ är det bra om man har tänkt till före.

MEN OM du köper en kamera för att använda den MYCKET och den kommer följa med på stranden, skidåkningen klättring osv så kan det vara smart att välja med priset i första hand. Det är inte roligt att inte kunna ta med kameran för att man är alltför rädd om den.

Personligen hade jag inte köpt en D40/D60 pga att de inte har AF-motor i huset och det minskar mitt begagnade Nikon-utbud radikalt.

Det har väl redan sagts lite här och där men också mellan raderna blandat med pajkastning. Sony, Samsung mfl. nyare märken kan ge dig mycket bra kameror för ögonblicket eller helt enkelt "mer kamera per krona" - men inte alltid beroende på vad just DU prioriterar. Udda-märkena försöker bryta sig in på den marknad som Canon och Nikon äger.

Ska du ha en kamera här och nu, och du inte tror det blir viktigt för dig att kunna bada i marknadens bästa möjligheter och alternativ längre fram för att köpa nya eller begagnade objektiv och tillbehör i av varierande kvalitet och prisklass - då kan det ge utdelning att köpa något annat än Canon eller Nikon.

Om du däremot tror, eller känner en liten misstanke att du senare vill gå vidare men inte riktigt säker i vilket håll, så gå på Nikon eller Canon. Kan inte Nikon, men på Canon kan du sätta på mer än 50 objektiv. Förutom Canons egna finns Tamron, Sigma, Tokina etc. Gör dom ett objektiv så finns det ALLTID till Canon (och Nikon antar jag), ibland finns det till de andra märkena.

Jag, som har en Canon och numer är inköpt i systemet, tycker det vore kanon om du och många tusen andra runt jorden köper nåt annat, för det ökar konkurrensen. Nikon & Canon dominerar lite för mycket, rent konkurrensmässigt tänkt alltså.

Prismässigt skiljer det ju inte särskilt mycket mellan a300 och a350 men jämfört med canon och nikon så får man ju mycket mer funktioner.

Finns det några nackdelar med att köpa en sony? Dyrare objektiv? etc?

MVH Rickard

"Mycket mer funktioner" vad tänker du på då? Jag tycker det skiljer väldigt lite i funktionalitet mellan olika systemkameror. Det är betydligt mer som förenar än skiljer dem åt.

Visst finns det skillnader. Den största är väl att Sony har sin bildstabilisering inbyggd i kamerahuset medans på Canon och Nikon ligger det i objektivet (om man köper ett som har stabilisering).

Beträffande objektivpriser, kolla t ex på cyberphoto så får du en uppfattning.

Alla märken har sina för- och nackdelar. Ingen är bäst på allt.

Mvh
Anders

Ja det var väl bildstabiliseringen, Live view, vridbar skärm och mer mgp etc.

Nu jämför jag självklart med kameror i samma prisklass, det känns som att Sony(konica minolta) har krämat in mer saker i instegsmodeller.

Skulle vilja jämföra det med att olika bilmärken tar olika mycket för utrustning:D

Man måste ju gå upp i lite högre prisklasser för att få t.ex live view på Nikon (d80) då man i samma priskurs som a300 endast kanske får en D60.

Jag säger inte att mer funktioner automatiskt gör det till en bättre kamera men det känns ju onekligen som att man får "mycket kamera" för pengarna.

Dyra objektiv var bara ett exempel, menade rent allmänt om det fanns några saker som gör att man kanske borde välja bort Sony.

Självklart kan inget märke vara bäst på allt, men just därför är det ju viktigast att hitta den kamera som passar ens behov bäst! Just det jag vill ha hjälp med:)

MVH Rickard

Just detta med stabiliseringen i huset gör ju att all optik blir stabiliserad... Så all begoptik blir stabiliserad.. Samt all ny optik detsamma... Så där finns inga nackdelar...

Och att styrningen av kameran är funktionerna lättåtkomliga har du tydligen redan sett. Man behöver inte krånga i svåröverskådliga menyer osv.. Allt snabbt åtkomligt.. Framförallt att iso samt ev timer osv ligger i egna knappar vilket jag uppskattar mycket..För dom funktionerna används ju ofta trotts allt..Och via FN finner man allt direkt utan sökande. Gå och titta så ser du nog omgående hur rikligt utrustad en A300 A 350 är mot en del handikappade avskalade kamerasystem...Det är inte enbart live view samt vridbar skärm o stabilisering.. Där finns mer.. fast.. Iofs anser jag även dom sakerna är rätt mycke mera bara dom.. men ta en tur och titta .. Slå igång kamerorna och se var hur osv dom går att styra.. Samt med vilken fart o lätthet...

Sedan såg jag en komentar om "udda märken".. Så pentax/Samsung och Sony/minolta anses som "udda märken"...Hehe..

Där ser du iofs en nackdel.(fast jag tycker det är en kul nackdel iofs). En del Canikoner har noll koll på hur världen ser ut idag rätt uppenbart.Samt vartåt den är på väg....Så en del spott o spe får du som Sonyanvändare stå ut med.. Men en Sony/minolta användare behöver inte stå i ett gäng för stå starka.. Vi kan stå på egna ben utan ha en stooor grupp som stöttar.. Lite mer manligt det tycker jag ..

Mvh
Tobbe..

För den som vet att kitobjektiven räcker så tycker jag att en kamera med stabilisering i huset är helt rätt val.

Skall du plåta fåglar så är det Canon som gäller (för de har sitt 400/5,6)

För vidvinklar så hade jag satsat på Nikon.

För mellan vidvinklar & extremtele så kvittar det nog.

FF i framtiden?

För den som vet att kitobjektiven räcker så tycker jag att en kamera med stabilisering i huset är helt rätt val.

Skall du plåta fåglar så är det Canon som gäller (för de har sitt 400/5,6)

För vidvinklar så hade jag satsat på Nikon.

För mellan vidvinklar & extremtele så kvittar det nog.

FF i framtiden?

Säger du det Erik.

Och för fota allt möjligt utan begränsningar samt behöva välja olika kameror för olika fototillfällen köper man ju bara en Sony (eller pentax) med stabiliseringi huset så behöver man inte välja kameramärke för olika fotande i dessa segment vi talar om här.... Utan endast utbyta optiken mot passande och fota vad man vill såsom entusiast och hobbyist...

Just detta med stabiliseringen i huset gör ju att all optik blir stabiliserad... Så all begoptik blir stabiliserad.. Samt all ny optik detsamma... Så där finns inga nackdelar...
Jo, det finns åtminstone en ganska stor nackdel med att ha stabiliseringen i huset. Nämligen att det man ser i sökaren inte blir stabiliserat.

Det är alltså inte slump eller inkompetens som ligger bakom att just de två kameramärken som t ex de flesta professionella fotografer väljer fortfarande har stabiliseringen i objektiven.

Erland , det är ingen stor fördel att ha stabiliseringen i objektivet! Det är en fördel liksom att ha den i huset, skillnaderna är försummbara! Jag har testat IS i objektivet och jag gillade det inte för jag blev lite yr (sjösjuk) pga att jag har bra balanssinne! Sen behöver du inte blanda in proffs i det hela,,,, dom valde Nikon på 80-talet långt innan stabilisering var uppfunnet! Sedan gick många över till Canon (kommer inte ihåg varför) och den stora striden var igång!
En strid som Minolta hade varit med i om dom inte skutit sej själva i foten med ett patentintrång som kostade åtskilliga miljoner dollar och som dom aldrig hämtade sej ifrån!
/Christer

Tänkte bara hoppa in och påpeka att det finns en chans att Nikon visar en uppdatering på D60 den 1 dec. Kamera & Bild har spekulerat i detta bl a.

Nu tycker jag iof också att det blir fördel Canon om dina polare har det. Kanske inte för att du ska snylta deras objektiv konstant, men om du behöver tips och råd kring utrustningen är det ju klockrent.

Men, som sagt, om Nikon fortfarande är utav intresse kan det vara smart att vänta en vecka. :)

Erland , det är ingen stor fördel att ha stabiliseringen i objektivet! Det är en fördel liksom att ha den i huset, skillnaderna är försummbara!
Hur stor fördel man tycker det är med stabiliserad sökarbild är givetvis individuellt och beror på vad/hur man plåtar. Personligen tycker jag det är ganska bra att faktiskt kunna se motivet tillräckligt väl för att t ex justera skärpan.

Hur stor fördel man tycker det är med stabiliserad sökarbild är givetvis individuellt och beror på vad/hur man plåtar. Personligen tycker jag det är ganska bra att faktiskt kunna se motivet tillräckligt väl för att t ex justera skärpan.

Låter omständigt att fota med Canikon om man har så svårt att få skärpan så man är tvungen att ha sådan järnkoll.

Har ju återkommande noterat att där verkar det föreligga en rätt markant problematik då detta tas upp hela tiden av så många att det är så oerhört noga att se att grejorna fokuserar verkligen rätt ..

Mvh
Tobbe.

Senast ändrad:
Samma pajkastning som vanligt. Är ni anställda av Canon/Sony/Nikon eller?

Tyvärr för er som så hängivet pratar för ert eget märke så håller jag med en tidigare skribent om att det finns inga dåliga kameror längre på den svenska marknaden. Man kan i stort välja vad man vill.

Det finns dock några riktlinjer att komma ihåg. Nikon o Canon är störst med allt vad det innebär. Störst utbud av både nya och begagnade optik och tillbehör. Om det är viktigt? Jag tror inte att det spelar så stor roll för en nybörjare. När det är dags att köpa mer avancerad optik har nog de flesta i alla fall vuxit ur sin nybörjarutrustning

Priset verkar vara hugget som stucket. Ena dagen hittar jag en kanonbillig :) Nikon för att nästa dag hitta en Sony eller vad det nu kan vara.

IS i huset eller i gluggen? Tror faktiskt att det inte spelar någon större roll för en nybörjare. Både Canon och Nikon har paket med VR/IS numera som inte kostar mer än motsvarande Sony/Pentax. Det är paketpriset som spelar roll. Både Nikon o Canon har telezoomar med IS/VR för mycket rimliga priser. Det är nog så långt som de allra flesta köper in sig i ett system. När de är mogna för mer avancerade prylar så har de vuxit ur dessa kitgluggar i alla fall. I mängder av tester har det visat sig att inget av systemem, VR/IS eller i huset, är generellt sätt överlägset det andra.

Komma dragandes med fast optik eller mer avancerade gluggar är helt fel för en nybörjare. Vet inte hur många gånger jag har rekommenderat vänner att köpa en ljusstark normal som komplement till kitgluggen. I stort sätt ingen har använt den. De saknar däremot en telezoom. Så summan är att numera rekommenderar jag dem att börja med kitgluggen och sedan se vad som saknas.

Det enda generella råd jag vill ge är återigen att köp det som polarna har. Det var någon som oponerade sig mot detta. Jag har absolut inga problem med att låna ut mina prylar till mina vänner om de behöver en mer avancerad glugg eller vad det nu kan vara. Nu var det ändå inte riktigt detta jag avsåg. Låna för att testa före ett eget köp var det jag avsåg. Det är viss skillnad på att få tillgång till en pryl under en lite längre tid än att bara klämma på den i en butik....

Samma pajkastning som vanligt. Är ni anställda av Canon/Sony/Nikon eller?

Tyvärr för er som så hängivet pratar för ert eget märke så håller jag med en tidigare skribent om att det finns inga dåliga kameror längre på den svenska marknaden. Man kan i stort välja vad man vill.

Det finns dock några riktlinjer att komma ihåg. Nikon o Canon är störst med allt vad det innebär. Störst utbud av både nya och begagnade optik och tillbehör. Om det är viktigt? Jag tror inte att det spelar så stor roll för en nybörjare. När det är dags att köpa mer avancerad optik har nog de flesta i alla fall vuxit ur sin nybörjarutrustning

Priset verkar vara hugget som stucket. Ena dagen hittar jag en kanonbillig :) Nikon för att nästa dag hitta en Sony eller vad det nu kan vara.

IS i huset eller i gluggen? Tror faktiskt att det inte spelar någon större roll för en nybörjare. Både Canon och Nikon har paket med VR/IS numera som inte kostar mer än motsvarande Sony/Pentax. Det är paketpriset som spelar roll. Både Nikon o Canon har telezoomar med IS/VR för mycket rimliga priser. Det är nog så långt som de allra flesta köper in sig i ett system. När de är mogna för mer avancerade prylar så har de vuxit ur dessa kitgluggar i alla fall. I mängder av tester har det visat sig att inget av systemem, VR/IS eller i huset, är generellt sätt överlägset det andra.

Komma dragandes med fast optik eller mer avancerade gluggar är helt fel för en nybörjare. Vet inte hur många gånger jag har rekommenderat vänner att köpa en ljusstark normal som komplement till kitgluggen. I stort sätt ingen har använt den. De saknar däremot en telezoom. Så summan är att numera rekommenderar jag dem att börja med kitgluggen och sedan se vad som saknas.

Det enda generella råd jag vill ge är återigen att köp det som polarna har. Det var någon som oponerade sig mot detta. Jag har absolut inga problem med att låna ut mina prylar till mina vänner om de behöver en mer avancerad glugg eller vad det nu kan vara. Nu var det ändå inte riktigt detta jag avsåg. Låna för att testa före ett eget köp var det jag avsåg. Det är viss skillnad på att få tillgång till en pryl under en lite längre tid än att bara klämma på den i en butik....

Ett av de vettigaste inläggen i en "köpa kamera" tråd som jag läst sedan starten av FS.

Michael * står upp och applåderar *

Magnus..

Jag måste säga en sak. Jag skojar en aning lite i mina inlägg med Canikoner även om det ser ut som allt är Sonyism...Detta just för Canikoner alltid tillför en massa massa myter och överdrivenhet hela tiden runt sina märken...Och detta till och med i topics där folk talar startnivåer..Eller semi..

Man resonerar utifrån den proffsidan som Canikon haft som sin egen spelplan solo förr.. Men som iofs börjar bli besökt av tex Sony numera med kameror som börjar kunna ta upp handsken..Samt säkert som ammen kommer ytterligare växa på sig i dom segmenten framöver tror jag.....

Medans man glömmer att dom flesta blir aldrig mer int än dom stannar i Startserierna där Canikon inte är bäst helt enkelt.. Eller i Semi där flera är minst lika bra eller dåliga...

Så.. Ta av er "kronan" lite och sluta med snacket att man SKALL välja för att där finns proffsgrejor som snudd ingen ens kommer köpa av dom som söker tips..Eller optikfrågan.. där stabilisering samt Af finns. (vissa modeller nikonhus tex) Då slipper ni få sådana som mig som bara inte kan låta bli skoja med er helt enkelt i er oftast rätt stora övermodighet...

Det va som då man tränade kamsport och högre graderade än jag med mitt gula bälte med lite streck på gav dom övermodiga rätt mycke spö i fri fighting trotts min klart lägre gradering därför dom underskattade totalt fel..

Eller som då en snubbe i Matfors Bk åkte på dyngspö på brottarmattan dagar före han tävlade i Sm pga just samma sak.. övermod...

Eller som då jag bad en gamal gubbe på säkert 60 bast eller däröver sticka o brinna vid en t banestation för jag sprang och skulle med ett tåg vid perrongen.. han släpte inte förbi mig i biljettluckan..

Då jag vaknade säkert tre fyra minuter senare så hade tåget gått..

övermod...

Och den äldre mannen satt där bredvid med ett flin av vänlighet och upplyste mig om att övermod kan lura en ibland.... En läxa jag aldrig glömmer.. Och idag så sitter denna lärdom annu kvar vid mina 50 bast..

Mvh
Tobbe.

ANNONS
Götaplatsens Foto