Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Glapp i objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Wahlin

Avslutat medlemskap
Hej, köpte precis en 450D och tror mig ha fått ett felaktigt objektiv, dvs kit objektivet som följde med.
Är en komplett idiot när det gäller kameror (men det ska det bli ändring på) och all möjlig "kring"utrustning så det kanske bara är jag som tror fel.
Tänkte att det var bäst att fråga här innan man släpar sig in till stan och lämnar in den. Problemet märks mest när man ska fokusera manuelt. Det känns liksom som om objetivet är löst, inte där det sitter fast i kameran, utan det är själva "teleskop" delen som man vrir på när man fokuserar som glappar om man trycker lite lätt på det i sidled. Detta gör givetvis att man kan förlora fokus helt.
Ska det vara så? Det är ju trots allt ett billigt objeltiv man får med men man tycker ju att delarna borde vara bättre anpassade till varandra så att dom sitter fast.
Hoppas inte min våldtäkt på alla tekniska termer har gjort er avskräckta.

//Mikael

Ska nog vara så...
Har själv ett likadant objektiv (18-55 IS) och när man ställer skärpan manuellt så är känslan obefintlig och det glappar i sidled rätt mycket...

Många billigare objektiv (och även en del dyrare också) kan vara rätt rackliga i yttre delen.
Det ska normalt inte påverka bildskärpan. Om det gör det på ditt ex bör du kanske få det kollat, annars är det säkert ok.

Tack för svaren.
Har fotat en massa idag och det ska till att man "ruckar" på den med mening att det ska gå åt skogen.

ANNONS
Götaplatsens Foto