Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glasnegativ till digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått en fråga från en släkting som hittat en massa gamla "glasnegativ", tjocka glasskivor, på vinden och som ska flytta och inte kan ta hand om dessa.

Man använde tydligen en apparat som kanske heter "skioptiokonapparat" för att titta på bilderna på väggen. Tydligen en slags förfader till diabilder alltså.

Frågan är om man kan digitalisera dessa gamla tidsdokument på något sätt så att släktarkivet blir hanterbart och dessutom går att titta på?

Någon som vet?

Jesper

Senast ändrad:
Javisst. Det är bara att köra dem i en flatbädd som kan skanna film. Vilken flatbädd du behöver beror på formatet på negativen. Förmodligen behöver du något i klass med Epson 3200 eller 4870, då t ex den billigare 3170 har för liten belysningsyta.

Har du inte kravet att pressa ut all information som finns i dem kan du fotografera av dem med digitalkamera på ljusbord.

Aha, det borde ju funka... :)

Vet dock inte hur stora dom är, har inte sett dom med egna ögon.

Beskrivningen jag fått är "negativ på tjocka glassskivor"...

Men om de är negativa, hur gör man för att få dom positiva så man kan titta på dom?

Jesper

Jesper K skrev:
Vet dock inte hur stora dom är, har inte sett dom med egna ögon.

Beskrivningen jag fått är "negativ på tjocka glassskivor"...

De är stora, från minnet "mellan tummen å pekfingret" ca.12x12 centimeter.

Det borde gå alldelens utmärkt att fota av dem på ett ljusbord om du inte önskar göra förstoringar från dem. Jag gissar att du kan få rätt hyggligt resultat, för små bilder med bara dagsljus (norrljus mulen dag) genom att bara hålla dem mot ett fönster.

Men om de är negativa, hur gör man för att få dom positiva så man kan titta på dom?

Invertera färgerna och avfärga ev. färgstick från ljusbordet.

För att scanna gamla glasplåtar räcker det med en ganska gammal scanner med dialock. Eftersom plåtarna är så stora finns det inga stora krav på hög upplösning. Jag har redan skänkt bort två sådana bildläsare. Den ena var en Agfa Studioscan II si och den andra en Umax Powerlook 2000.

Skulle ljuslocket vara för smalt kan man scanna plåten i delar och pussla ihop den i datorn istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto