Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glassplitter inuti objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Velbon

Aktiv medlem
Hej,

Jag hade mitt 17-85 med UVfilter monterat på min 40D i min kameraväska, och tappade väskan i golvet. Detta ledde till att uvfiltret krossades totalt och uvringen har fastnat på objektivet. Men det kanske värsta problemet är att det är glassplitter på första linsen innuti objektivet.

Någon som har en vettig lösning till mitt problem, kan man öppna objektivet själv å blåsa lite med tryckluft, eller kan man kanske lämna in objektivet på reparation för en rimlig summa?

Vore tacksam för svar.

Tack på förhand
/Seb

Lutar nog att skicka in objektivet. Glassplittret inuti objektivet har knappast kommit från det krossade filtret. Ev kan även kamerahuset ha fått sig en för ögat osynlig skada.

Lutar nog att skicka in objektivet. Glassplittret inuti objektivet har knappast kommit från det krossade filtret. Ev kan även kamerahuset ha fått sig en för ögat osynlig skada.

Okej. Hur menar du att glassplittret skulle kunna komma från kamerahuset? Glassplittret syns klart och tydligt om man tar bort gluggen från huset och bara kollar rakt igenom. Men jag lämnar in den, så får jag väl se vad de säger.

Ska jag vända mig dit där jag köpte den, dvs. internetbutiken inet.se, eller har ni något annat tips på en fysisk butik för lättare reparationer?

Nej, inte innifrån kamerahuset, men innifrån objektivkroppen. 17-85 är ett ganska komplicerat objektiv med ganska många rörliga linsgrupper inuti, en del av dem med väldigt tunna linser i. 17st glaslinser totalt... Om någon grupp slått i framåt/bakåt när du tappade kameran så är det inte alls osannolikt att någon lins gått sönder inuti.

Kolla med Inet, men antagligen får du väl en försändelseaddress till en Canon service-inrättning.

Bilagor

• Canon 17-85.gif
    Canon 17-85.gif
    10.7 KB · Visningar: 242
Nej, inte innifrån kamerahuset, men innifrån objektivkroppen. 17-85 är ett ganska komplicerat objektiv med ganska många rörliga linsgrupper inuti, en del av dem med väldigt tunna linser i. 17st glaslinser totalt... Om någon grupp slått i framåt/bakåt när du tappade kameran så är det inte alls osannolikt att någon lins gått sönder inuti.

Kolla med Inet, men antagligen får du väl en försändelseaddress till en Canon service-inrättning.

Jag förstår. Tack för ett bra svar. Jag ska höra med dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto