Annons

Goda råd om modellporträtt i dunkelt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomko76

Ny medlem
Hejsan
Jag undrar om någon vill dela med sig tips och goda råd om hur man kan få bästa resultat i dunkelt rum med max en liten ljuskälla, och utan blixt?

Tanken jag har är att fota mörka bilder med fokus på en detalj, tex modellens accessoar, utan att bilden blir underexponerad eller tappar färg.

Jag planerar att använda en Nikon D300 med AF 60mm 1:2,8 D makro objektiv.

Tacksam för alla skyndsamma svar // Tommy
 

BeriJan

Aktiv medlem
Vad menar du med liten ljuskälla?

Liten behöver ju inte betyda svag, det kan ju t ex vara en studioblixt med snoot för att koncentrera ljuset på accessoaren sen får du ju bestämma hur mycket ljus du ska vräka på på accessoaren i förhållande till omgivande ljus på modellen.
 

tomko76

Ny medlem
Vi ska få fotoa i en 'historisk' gammal nerlagd kraftstation, men fick bara tillträde under en eftermiddag.
Kraftstationen ligger in bit in i skogen, och jag vill inte dra massa utrustning...

Ljuset blir en campinglykta som jag ska ha på lina och kunna hissa upp å ner, och eventuellt det ljus som släpps genom (skitiga och spruckna) fönster.
Men ljuset försvinner fort vid denna årstiden.

...en spännande utmaning, med andra ord ;)
 

tomko76

Ny medlem
hmmm, jag undrar om jag har kvar några cyalumstavar på vinden, och om de är de ljus-starka...
kan bli spännande effekter om jag inte har några vita kvar...
 

joyn

Aktiv medlem
Kanske en idé

Men varför inte slå en vanlig speedlight rakt upp för att sedan bara minska exponeringen i lightroom?
På så sätt har du inga problem vid fotograferingen och ej heller med det färdiga resultatet.
(om du är rädd för reflektioner i ögat så är det lätt att maska blixten med lite silvertejp.
 

tomko76

Ny medlem
Tackar för alla tipsen!!

Nu är det gjort, och det blev intressanta bilder, lite smått Tim Burtons Batman-känsla, lite halvgotiskt och mörkt, med spännande och levande skuggor.

Tyvärr har jag inte copyrighten, enligt villkoren/avtalet för projektet, så jag kan inte visa upp nåt....

Jag känner att jag skulle behöva bli lite bättre på att efterbehandla bilder i dator.
Några bra tips om program för det? jag har photoscape gratisversionen i nuläget.

Hittills har jag varit ganska anti-efterbearbetning, då jag ser att bilder som behöver mycket efterarbete är en reflektion över min bristande förmåga att ta bra kort - och det har sporrat mig till att göra bättre ifrån mig vid fotograferingar.
(jag är väl rädd att bli lat om jag lär mig tvätta bilderna i datorn, typ)

Åter igen: TACK ALLA!
 
ANNONS