Annons

Godox Ad200 "svartnar" varannan ruta?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jo men precis det var så jag använde mina Nikon speedlights när jag körde med dom antingen med en trigger från kameran eller som du säger på bröllop och events med att studsa ifall jag inte hannn med att få av dom på stativ från kameran. Nu kör jag bara Godox och V860 är den ända speedlighten jag har kvar förutom en Nikon 910. Annars är det Ad200 och Ad400, och igår då körde jag Ad200 utomhus med Pro som trigger off camera och det var då den svartnade varannan ruta i stort sett
Använde du TTL-mätning med sina Nikonblixtar? Det är det bästa sättet att använda energin i blixtens kondensator optimalt. Då används inte mer än som behövs.

Om man ställer in en blixt manuellt så riskerar man att använda mer energi än som behövs eller att det inte finns tillräckligt med energi för att exponera motivet rätt. Man måste räkna rätt.
 

thompan

Aktiv medlem
Ja just det kommer ihåg det:) ja Ad400 är riktigt bar när jag är hemma, den kan man verkligen inte ställa mot väggen när det gäller mycket. Igår tänkte jag slippa släpa på den och tog endast med Ad200 med runda huvudet och lite gels. Var mest för att slippa köra endast naturligt och kunna köra lite motljusbilder. Blev lite mysiga sommarbilder ändå endast med den.
Ja jag ville ju köra lite öppenbländare överlag så kommer ihåg att den slukar mer då så antog att det kunde varit boven också. Är van vid speedlights sedan innan och vet ju att Ad200 är 4 gånger så kraftig överlag, men speedlightsen brukade kunna lägga sig på lite lägre kraft bara för att kunna fylla varje ruta med lite mindre ljus då man ökade på med fler rutor åt gången. Tänkte att det fanns något likande med Ad200, men antar att jag baar får vänja mig vid det och göra som du säger andra kreativa val eller bara acceptera att kör jag öppen bländare blir det lite långsammare bara :)


Visa bilaga 150519
Kul, fina bilder.
Vad använder du för gel? färgkod el. dyl.
Jag har aldrig använt, men skulle vara kul att prova.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Använde du TTL-mätning med sina Nikonblixtar? Det är det bästa sättet att använda energin i blixtens kondensator optimalt. Då används inte mer än som behövs.

Om man ställer in en blixt manuellt så riskerar man att använda mer energi än som behövs eller att det inte finns tillräckligt med energi för att exponera motivet rätt. Man måste räkna rätt.
Ja men precis, det ar det jag använde mest tror jag. Mot slutet när jag körde mer i "studio" körde jag lite manuellt men annars mest TTL.
ok, ja det där kan jag verkligen inte ännu, vet hur och vilken kraft jag vill ha av den och hur jag får till det. Men hur mycket den använder när jag gör vad av batteriet har jag ingen koll på känner jag.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Kul, fina bilder.
Vad använder du för gel? färgkod el. dyl.
Jag har aldrig använt, men skulle vara kul att prova.
Tack så mycket. Till just det här Godox AK-R kitet tro jag det heter är det 3 olika styrkor när det gäller de "oranga" filtren, använde mig mest av den minst starka och den mellan styrkan vid några bilder. Läste på dem när jag skulle använda men såg aldrig något utmärkt vilket var lite skumt, så jag testade mig fram och tittade på hur oranga de såg ut bara och använde den jag gillade bäst.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Här är några andra jag blev rätt nöjd med nu i efterhand.
En lustig sido grej, la in bilderna på min Flickr, samma jag la in här nu först i tråden. En av dom tog plötsligt far var det gällde kommentarer etc, och när jag kollade hade den valts ut i något slags visnings galleri där av Flickr, tror det var den första av bilderna. Plötsligt hade flera tusen sett den vilket för mig som inte är speciellt aktiv där och inte har så många följare eller följer många var rätt ovanligt. Man vet aldrig va folk gillar har jag lärt mig, men det är inte alltid samma som man själv den saken är klar . Men lite kul var det iaf.
yas lingsberg.jpgyas vgen lingsberg 2.jpgyas vgen lingsberg.jpgyas lingsberg-6.jpgyas lingsberg-5.jpg
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kul med lite uppskattning det är du och dottern värda. Helheten är väldigt bra och vi som betraktare vet Ju inte din målbild.
Jag hittar rätt ofta bilder på hårddisken på min dotter som jag inte var nöjd med vid fototillfället men som nu är bäst i den serien. Som pappa är det svårare att vara objektiv. Vissa uttryck och miner känns naturliga medans andra inte är riktigt likt ens dotter. Efter något år har barnet mognat och har andra typiska uttryck du gillar och då går det att bättre bedöma helheten från tidigare fotograferingar. När jag fotade studiobilder på barn blev detta ofta tydligt utifrån hur föräldrarna valde bilder. Jag envisades alltid med att skicka även den jag tyckte var bäst från serien och förklarade varför. Flera har sedan i efterhand också sett att den var bäst och önskat förstoring. Bra för mig och bra för dom😃.

Hur tänker du kring vitbalansen när du använder gels? Inte någon kuggfråga för det ser bra ut i bilderna men intressant att höra😃.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tack :) Jo men precis, det är alltid lite kul när det blir "sedda" i något sammanhang förstås. I det här fallet var det verkligen bara att göra någonting somrigt och mest för egen del faktiskt. Och för att leka lite med blixtarna. jag var lite nyfiken på att se vilket typ av ljus endast det runda huvudet på Ad200 gav. Har sett så många använda endast Magmods Magsphere eller likande på bröllop och få till rätt bra porträtt bilder och alltid undrat hur de gör det med tanke på den lilla ljuskällan.
Nu körde jag ju bara med en ljuskälla så det hade förmodligen blivit ännu bättre med något för att lätta upp de lite hårdare skuggorna, samtidigt tänkte jag att det simulerar ju solljus relativt bra när det just är något mer skuggor och lite hårdare. Ibland tycker jag när folk fotar i solljus och liknande och sedan har världens softaste ljust att det blir väldigt artificiellt. Men smaken är ju som baken där.

Angående det där med att fota sitt egent barn håller jag verkligen med. Jag har blivit lite "bättre " tror jag på att få ut den look jag vil ha från henne med min stil och mina bilder. Det är sällan den minen eller looken hon själv alltid gillar först dock hehe, men i efterhand kan hon ändå hålla med om när jag kanske bättre beskriver vad jag var ute efter när hon ser tonen och redigeringen i slutändan att det var passande. Men det är helt klart "lättare" att vara objektiv när man fotar någon annans barn eller person. Och kan förstå att det ofta blev som du säger i studion och hur föräldrarna tänkte kontra dina tankar :)

Vitbalans! haha...ja du. Där är jag verkligen slö. Vet att jag alltid borde korrigera en kallare vitbalans tex i skuggan i kameran och sedan ha en kallare gel för att balansera färgerna och tvärtom i varmare miljöer etc eller hur? Men set är sällan jag gör så, skulle säkert spara en del tid i efterarbetet om jag gjorde det dock. Och säkert få viss bilder än mer harmoniska. Jag har ju några framarbetade fonder jag oftast kör med i mitt efterarbete och ser det inte bar ut så försöker jag jobba mig fram till det jag är mer nöjd med. Ofta blir det ätt ok efter mina agna önskemål, men ibland så märker jag att jag skulle lagt ned den extra tiden och balanserat bättre. Hur brukar du göra :)? Men det är något jag helt klart borde börja göra bättre faktiskt, blir nog nästa "todo" att ta tag i det bättre.
/Martin.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Vid porträtt har jag nog mest valt bakgrund utan djupa skuggor. Skulle jag tycka att det i något läge blir för stora temperaturskillnader så blir det nog lite fuskande i efterarbetet. Det jag tänkte mer på är hur du använder CTO för hudtonerna. Väljer du en vitbalans och provar sedan olika typer av styrkor på gelet för att hitta en lagom ton för huden? Använder du även CTB utomhus när modellen är i skugga?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ah ok😊👍 då är jag med. Nä jag har mest använt det för att antingen lägga någon färg på bakgrunder eller i skugg partier på modellen, alternativt ge lite värme i det befintliga blixtljuset och har då bara testat mig fram. Om jag ska vara ärlig så tyckte jag fortfarande att det vart lite för ”varmt ” med den tonen jag hade speciellt med tanke på Yasmines redan brun/röda hudtoner. Men vill få ljuset att vara snarlikt solnedgångs ljus och leka med att mörka ned bakgrunden .
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ibland skulle jag tjäna på att bara ställa en direkt fråga😃. Kan det vara så att du använt CTO och sedan i efterhand försökt få bakgrunden mer i gulton genom att justera temperaturen i LR? I det fallet förstärks det gula än mer i hennes ansikte. Ibland är det lite jobbigt att diskutera vitbalans och temperaturer, varmt och kallt osv eftersom det ljus som är kallare än vad vitbalansen är upplevs varmt i bilden. Jag tror du har koll utifrån tidigare svar du gett men är inte helt säker😉. Vet inte om jag själv fattat rätt angående val av rätt gel i olika situationer😅. Hade jag siktat på en gyllengul bakgrund skulle jag dock valt CTB istället och en vitbalans som matchar blixtljuset. Dagsljuset blir då kallare än blixtljuset och blir på så vis mer gyllengult.
 
Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ibland skulle jag tjäna på att bara ställa en direkt fråga😃. Kan det vara så att du använt CTO och sedan i efterhand försökt få bakgrunden mer i gulton genom att justera temperaturen i LR? I det fallet förstärks det gula än mer i hennes ansikte. Ibland är det lite jobbigt att diskutera vitbalans och temperaturer, varmt och kallt osv eftersom det ljus som är kallare än vad vitbalansen är upplevs varmt i bilden. Jag tror du har koll utifrån tidigare svar du gett men är inte helt säker😉. Vet inte om jag själv fattat rätt angående val av rätt gel i olika situationer😅. Hade jag siktat på en gyllengul bakgrund skulle jag dock valt CTB istället och en vitbalans som matchar blixtljuset. Dagsljuset blir då kallare än blixtljuset och blir på så vis mer gyllengult.
Det är alltid lite förvirrande det där men har "hyfsad" koll, har sett typ 30 olika videos ock kurser på det om inte mer och jag förväxlar ÄNDÅ det hela när jag väl ska göra det så får kolla upp precis innan för att få det färskare i minnet så det sitter inför plåtningen haha.
Har ju hyfsad koll på vilken kelvin det har etc, som att blixtljuset är 5500 ca va och att tungsten etc ligger runt 3000 och skugga etc runt 7000 tror jag. SÅ om man tex fotar några i tungsten och vill behålla lite värme i modellens ansikte måste man ställa kameran efter 3000 ca och sedan sätta en varmare gel på blixten för att få samma temperatur. Och tvärtom då om man fotar i skugga tex åt andra hållet. Men inte helt hundra på om man då ställer efter en varm sommardag då det antar jag är runt 4-5 tusen kelvin och man vill ha lite varmare ton eller solnedgångs färg, att man sätter en CTO för att få detta?:) Nu ställde jag ju aldrig kameran först utan körde auto balansen. Så det kanske blir lite skevt egentligen. Men so du säger ändrade jag sedan tonen i PP för att få den tonen jag ville ha. Den tonen jag ofta lägger på ligger rätt nära "optima" om du vet hur den ser ut. Den är ju lite blå i skuggorna och gul i de ljusare tonerna och jag antar att det är det som är lite av boven när det gäller det gula sticket i ansiktet etc. Jag jobbade inte så mycket för att få bort det eftersom tonen i sig inte är helt naturlig, hade jag dock varit ute efter en mer verklig ton hade jag definitivt lagt ute mer krut på att få bort ett eventuellt gulstick. Men...jag är slarvig när det gäller allt sådant och skulle jag jobba tex för en tidning där det ska gå för tryck eller likande ofta skulle det liksom aldrig funka, så där skulle jag bli tvungen att vara mer nitisk :p
 

gamleJ

Aktiv medlem
Perfekt nu vet jag att vi är ungefär på samma ställe gällande förståelse/alternativt missförstånd. Jag gissar att en auto vitbalans och färgade filter på blixten kan ställa till det lite. Iallafall de gånger när blixtljuset påverkar en hel del av totala bilden. Borde det inte bli så att kameran försöker hitta ett mellanläge mellan de olika temperaturerna? Det borde till viss del släcka den effekt som eftersträvas. Skickar med två exempel från igår som på inget sätt når upp till ljuset i dina bildexempel men som ändå visar prov på en fast vb som matchar blixten. Modellen är lite äldre än din också😉. Målet var att få det lite disiga kvällsljuset att bli mer gyllene. Jag tycker det blev rätt ok med en högre vb i bakgrunden och blixten fixade frugan😃. Endast en s-kurva och grundskärpt. Hade modellen varit lite sugen på mer tester så hade jag gärna provat med ett 1/4 CTB för mindre effekt. Körde med 1/2.
702F168B-BFD3-499E-B33D-EB829A862BE4.jpegE7E89961-366B-4C51-8F5C-35AECC1ED1F8.jpeg
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Perfekt nu vet jag att vi är ungefär på samma ställe gällande förståelse/alternativt missförstånd. Jag gissar att en auto vitbalans och färgade filter på blixten kan ställa till det lite. Iallafall de gånger när blixtljuset påverkar en hel del av totala bilden. Borde det inte bli så att kameran försöker hitta ett mellanläge mellan de olika temperaturerna? Det borde till viss del släcka den effekt som eftersträvas. Skickar med två exempel från igår som på inget sätt når upp till ljuset i dina bildexempel men som ändå visar prov på en fast vb som matchar blixten. Modellen är lite äldre än din också😉. Målet var att få det lite disiga kvällsljuset att bli mer gyllene. Jag tycker det blev rätt ok med en högre vb i bakgrunden och blixten fixade frugan😃. Endast en s-kurva och grundskärpt. Hade modellen varit lite sugen på mer tester så hade jag gärna provat med ett 1/4 CTB för mindre effekt. Körde med 1/2.
Visa bilaga 150558Visa bilaga 150559
Jo men precis, tror också att det kan bli problemet att den kanske förtar en del av den värme/kyla man eventuellt vill försöka förmedla om man inte ätter den ordentligt först. Kul med lite exempel, det ser finfint ut ju :D Så i det här fallet ställde du kameran efter bakgrundens lite varmare ton och en CTO då på blixten för att få "rätt" ton på henne om jag förstått det rätt? Haha, övertala henne, vill se mer exempel, känns som ett bra bollplank för att få det här mer i ryggmärgen ;)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jo men precis, tror också att det kan bli problemet att den kanske förtar en del av den värme/kyla man eventuellt vill försöka förmedla om man inte ätter den ordentligt först. Kul med lite exempel, det ser finfint ut ju :D Så i det här fallet ställde du kameran efter bakgrundens lite varmare ton och en CTO då på blixten för att få "rätt" ton på henne om jag förstått det rätt? Haha, övertala henne, vill se mer exempel, känns som ett bra bollplank för att få det här mer i ryggmärgen ;)
Nope, CTB 1/2 som gör blixtljuset varmare dvs till runt 7000k. Samma värde rattar jag in på kameran. Då är temperaturen rätt för modellen. Samtidigt är omgivande naturliga ljuset lägre i temperatur låt säga runt 5000k. Skillnaden gör det kallare ljuset mer gulgyllene. Skulle jag sänka till 5000k i LR så dör bakgrundens lite gyllene ton och modellen får hudtoner som ett vattenlik😱. Med CTO och 7000k i kameran hade frugan blivit orange. Ren blixt hade gett gyllene ton på huden, förmodligen väl mycket osv.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Nope, CTB 1/2 som gör blixtljuset varmare dvs till runt 7000k. Samma värde rattar jag in på kameran. Då är temperaturen rätt för modellen. Samtidigt är omgivande naturliga ljuset lägre i temperatur låt säga runt 5000k. Skillnaden gör det kallare ljuset mer gulgyllene. Skulle jag sänka till 5000k i LR så dör bakgrundens lite gyllene ton och modellen får hudtoner som ett vattenlik😱. Med CTO och 7000k i kameran hade frugan blivit orange. Ren blixt hade gett gyllene ton på huden, förmodligen väl mycket osv.
Jag är med nu, det är sånt här som rör ihop det i min hjärna men känner att jag måste få det att sitta i ryggmärgen nu så lika bra att gå ut och öva det. Så en annan rätt bra video häromdagen från dom på Magmod där de lekte rätt mycket med olika gels och förklarade bra samtidigt. Jag måste verkligen se eller göra praktiskt själv för att få in det. Minns när jag började fotografera med film för alla år sedan och skulle försöka få in sambandet i exponerings triangeln....hua eller det här med mörk bakgrund och hur man ställer exponerings kompensation etc, precis lika jobbigt i början innan jag gjort det tusen gånger ;)
Men superbra förklarat och bra med exempel som du visade, blev lättare att förstå vad du menade och hur du gjort på dom bilderna.
Så...om jag nu går tillbaka till bilderna på yasmine i just denna situationen om jag skulle få en helt "korrekt" hudton om jag hade varit ute efter det där i skuggan, skulle jag värmt upp bakgrunden och satt på ett CTB för att få ljuset rätt på henne. I exemplet han på Magmod körde använda han tex en himmel i solnedgång och ville han få den mer blå pumpade han ned till runt 3200 i kameran men satte på ett CTO på blixten då för att få rätt, och i omvända exemplet ända upp till 10k kelvin och en CTB på blixten för att få himlen hel orange men henne rätt hudton.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nu stämmer det😃. Jag försöker minnas genom att just tänka CTO ger blå himmel och CTB ger gyllene gult.
Tråden handlar om uppladdningstider och vi ältar gel och vitbalans. Tur du är TS för vi spårar ur rejält du och jag😃. Roligt att ha någon som vill vara med och diskutera. Berätta gärna vidare vad du erfar om du nu börjar använda CTB mer.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Nu stämmer det😃. Jag försöker minnas genom att just tänka CTO ger blå himmel och CTB ger gyllene gult.
Tråden handlar om uppladdningstider och vi ältar gel och vitbalans. Tur du är TS för vi spårar ur rejält du och jag😃. Roligt att ha någon som vill vara med och diskutera. Berätta gärna vidare vad du erfar om du nu börjar använda CTB mer.
Haha alltid:D Ja det är roligt tycker jag, det är precis liknande diskussioner som dom du och jag kommer in på som det var mer av förr här på FS som jag önskar fler skulle ta del av. Blir så mycket roligare och mer levande och lärorikt för alla på samma gång. Men man får vara glad att det existerar i någon form iaf. Ja men det gör jag, ska försöka köra lite solnedgångsbilder någon kväll om någon orkar ställa upp eller något annat kul de kommande veckorna. Så har säkert något nytt att fråga/ diskutera då ;)
Ha en fin vecka tills dess. Hoppas du får tillbaka lite inspiration snart igen:)
/Martin.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Haha alltid:D Ja det är roligt tycker jag, det är precis liknande diskussioner som dom du och jag kommer in på som det var mer av förr här på FS som jag önskar fler skulle ta del av. Blir så mycket roligare och mer levande och lärorikt för alla på samma gång. Men man får vara glad att det existerar i någon form iaf. Ja men det gör jag, ska försöka köra lite solnedgångsbilder någon kväll om någon orkar ställa upp eller något annat kul de kommande veckorna. Så har säkert något nytt att fråga/ diskutera då ;)
Ha en fin vecka tills dess. Hoppas du får tillbaka lite inspiration snart igen:)
/Martin.
Tack! Ja hoppas också på lite inspiration. Fick en liten lust igår att skapa solnedgångsljus med blixt. Har testat förut men kan nog bli bättre. Får se om jag lyckas uppmana kroppen till utrustningssläpande och utmana mygg och fästingar😃. Får jag till något kommer bildbevis📸. Väntar med stor spänning på dina solnedgångsbilder.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tack! Ja hoppas också på lite inspiration. Fick en liten lust igår att skapa solnedgångsljus med blixt. Har testat förut men kan nog bli bättre. Får se om jag lyckas uppmana kroppen till utrustningssläpande och utmana mygg och fästingar😃. Får jag till något kommer bildbevis📸. Väntar med stor spänning på dina solnedgångsbilder.
Va kul! hoppas du förverkligar det. Jag testade förut med en "Magspehere" med en CTO i bakgrunden efter att ha försökt lära mig det genom lite olika kurser....blev med högst varierande resultat ;) Men var mer som en sol i bakgrunden liksom som skulle bli som en varm "sunflare" mot kameran. Svårt att få till bra värme och strålning på det sättet tyckte jag, blev mest som en glödande boll i bakgrunden :p
 
ANNONS