Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Godox High Speed sync och firmwareuppdateringar

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag använder en Godox AD200pro tillsammans med en X2T-C trigger och det har i stort sett fungerat bra men då jag ska välja High Speed sync så väljer jag det på blixten och även på Triggern i manuellt läge. Jag kan därefter justera min slutartid snabbare än synktider 1/200sek men när jag sedan för ner avtryckaren på kameran går kameran automatiskt tillbaka till 1/200sek. Varför? Jag använder både blixt och kamera (Canon EosR) i manuellt läge, ingen multiblixt eller TTL.

2. Sedan har jag försökt att uppgradera firmware men Mac OSX vägrar att öppna filen Godox G3 och själva uppdateringen. Vad ska man göra?
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har annan sändare och blixt från Godox. Jag får beteendet du beskriver om jag inte har high sync inställd på sändaren men på blixten. Då visar eos R 1/200s som är snabbaste synktiden. High sync kan dock vara avstängt på blixten så länge sändaren är i rätt läge. Jag har ibland tänkt fel och valt ikonen för blixtsynk på andra ridå istället för high sync😅.
 
Senast ändrad:

bach7617

Aktiv medlem
Jag har annan sändare och blixt från Godox. Jag får beteendet du beskriver om jag inte har high sync inställd på sändaren men på blixten. Då visar eos R 1/200s som är snabbaste synktiden. High sync kan dock vara avstängt på blixten så länge sändaren är i rätt läge. Jag har ibland tänkt fel och valt ikonen för blixtsynk på andra ridå istället för high sync😅.
Mystiskt. Har du valt nån första eller andra ridå i kameramenyn? Jag hittar inte heller nån ”Enable High Sync” eller nåt motsvarande i kamerans meny. Så problemet kvarstår för mig: jag lyckas välja HSS på både blixt och trigger och kan ledigt skruva upp min slutartid men så fort jag för ner avtryckaren går den tillbaka till synktiden. Jag har inte provat med direktfångst - kanske fungerar det där?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Synk på första ridå är markerad under fliken blixtfunktions-inställningar. Synk på första ridå visas både när sändaren sätts i synk på 2:a ridå och när inget val är gjort dvs synk på första ridå. Sätter jag sändaren hs så ändras det även i blixtfunktionsinställningar.
 
ANNONS