Annons

Godox Wireless X: kan jag mixa olika märken?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har någonstans läst att det ska gå att använda blixtar från olika tillverkare om man styr det hela från exempelvis Godox Xpro och har rätt varianter av Godox X1R på blixtarna. Men när svärfar och jag provade en Nikon med Godox XPro N tillsammans med en Canon 580EX II och Godox X1R C fick vi det inte att funka.
Med testknappen kunde vi utlösa blixten. Men inte vid fotografering. Blixtmetoden var inställd på M.

Någon som vet? Borde detta funka?
 

Mats G

Aktiv medlem
Photax har mottagare där man kan sätta en kamerablixt (med ttl), eller en kabel för att utlösa valfri blixt (då manuellt)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hm. Inget behov av TTL, och är inte intresserad av någon kabel.
Är det jag beskriver i frågan något som förväntas fungera?
Svärfar har Nikon med Xpro trigger, samt några Godox-blixtar. Kan han låna mina Canon-blixtar med Godox X1R C och köra dessa samtidigt med Godox-blixtarna?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Så länge som du har en blixt med rätt märke (läs godox för canon etc) på kameran eller en radioutlösare (av märket godox) med rätt märke på kameran så behöver ej de övriga godoxblixtarna vara för rätt kamera. Kan väl vara lite kompabilitetsproblem med äldre godoxblixtar. Varför inte ringa Photax och kolla? Tror inte du kan utlösa med canonprylar (radiotriggers eller blixt med inbyggd sådan, som finns på alla nyare godoxblixtar). Men kolla med Photax.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Men kolla med Photax.
Jag mailade Photax och fick svar nästan direkt:


Hej,

Tack för ditt e-mail.



Officiellt är svaret Nej.

Men inofficiellt så är det många kunder som får många kombinationer (blanda Godox för olika fabrikat) att fungera åtminstone i manuellt läge.

En del hävdar också att det fungera i auto, men det är nog inget som man ska räkna med.

Testa och ställ kameran på manuellt-läge och en slutartid på 1/125s , sändaren på manuellt -läge och se om blixten triggas.

Med vänlig hälsning,



Sven Nyberg


Jag och svärfar får helt enkelt prova igen. Det kanske fungerar.
 
ANNONS