Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

GoPro Mission 1 vs DJI Pocket 4 PRO vs Insta360 Luna Ultra

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle321

Aktiv medlem
Ska inhandla en portabel filmkamera som filmar (förhoppningsvis) bättre än en kommande iPhone 18 PRO. Spännande nyheter på gång vilket gör steget till systemkameror ännu mindre resultatmässigt.

Det jag är ute efter är ett resultat som inte ser "digitalt"/sönderprocessat ut och där jag kan få åtminstone lite naturlig zoom o bakgrundsseparation.

Min tanke var först att skaffa en Sony ZV-E10 ii men den är inget man alltid har med sig i en jackficka, eller på en cykel i mitt fall. Därför har jag börjat snegla på en ny typ av videokameror där man faktiskt kan få lite naturlig zoom och bakgrundsseparation.

Igår presenterades lite info kring GoPro Mission 1 som kom i 3 versioner. Den spegellösa versionen ser spännande ut med MFT-fattning men utan autofokus.

Snart släpps DJI Osmo Pocket 4 PRO med 2 objektiv.

Insta360 släpper snart en liknande handhållen variant och kommer heta Insta360 Luna Ultra.

En av ovanstående kommer att inhandlas (inkl en iPhone 18 PRO) men frågan är vilken? Tänkte att detta kunde bli en diskussionstråd om de olika kamerornas för- o nackdelar.

//Olle

Senast ändrad:
Själv har jag en Insta360 Ace Pro 2 som jag tycker är ett litet underverk. När den kom så utraderade den alla liknande konkurrenter var gällde bildkvalitet.
GoPro Mission 1 verkar vara en bra kamera. 1' censor är inte fel.
Det verkar vara en väldig utveckling på kameror i den här sjangern.

Än så länge är det väl bara leaks/rumors?

Vänta tills att de släppts och gör beslut baserat på vad de faktiskt kan leverera. Om det inte är något akut som behöver införskaffas asap dvs.

Tycker inte det är värt att spekulera framtida köp kring något vi inte vet något om.

Insta360 Ace Pro 2 ligger nog bra nära i bildkvalitét jämfört med GoPro Mission. Det som är unikt är MFT-versionen av GoPro Mission, hur nu det kommer att fungera.

Pocket 4 ska enl uppgift lanseras i morgon och PRO-versionen i juni vad det verkar.

Luna lanseras i helgen på NAB, tror jag det var.

Efter det vet vi mer men att spekulera är väl ändå kul?

Senast ändrad:
Undrar hur de har gjort med värmen i GoPro Mission's 1' sensor. Min RX100vii blir varm som tusan när man filmar länge med den.

Just nu släpptes DJI Osmo Pocket 4, vilket tyvärr visade sig vara ngt av en besvikelse. Ingen större skillnad mot Pocket 3 även om inbyggt minne är bra.

Oavsett, så är jag mer intresserad av PRO-versionen men det lär dröja ett tag innan den släpps (juni enligt rykten).

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto