Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gorillapod Focus, bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

rajjejosefsson

Aktiv medlem
Behöver ett stativ till resor, kommer inte användas något större än vid solnedgångar vad ja vet i dags läget, så vill ha ett litet och lätt stativ. ska inte väga så mycket och inte ta stor plats i resväskan.

Så detta Gorillapod Focus verkar ju sjukt smidigt. Då är frågan är det stabilt att ha de stående på marken utan några större problem eller hur står det sig i lite vind och så.

Tänkt inhandla det ifrån usa så de hamnar på 600:- nog.

Jag har en Gorillapod Zoom (dvs inte lika kraftig modell) med mig som semesterstativ i skrivandets stund. Och det är lite av himmel/helvete att köra med Gorillapod tycker jag.

+ lätt och ryms i väskan tack vare att det går att "knöla" ned och böja till den form som passar bäst.
+ Funkar att ha som typ ett bordsstativ som också klarar ojämna underlag.
+ Funkar med kombon Canon 5D + Canon 35mm/1.4L eller Samyang 14mm/2,8.
- Funkar inte med Canon 135mm/2,0L, den kombon är helt enkelt för framtung.
- Linda runt en lyktstolpe, trädgren osv funkar sällan. Åtminstone är det krångligt och tar lång tid att trixa till det.
- Allmänt bångstyrigt och tar generellt sätt längre tid att placera än ett traditionellt stativ.

Jag har en Gorillapod Zoom (dvs inte lika kraftig modell) med mig som semesterstativ i skrivandets stund. Och det är lite av himmel/helvete att köra med Gorillapod tycker jag.

+ lätt och ryms i väskan tack vare att det går att "knöla" ned och böja till den form som passar bäst.
+ Funkar att ha som typ ett bordsstativ som också klarar ojämna underlag.
+ Funkar med kombon Canon 5D + Canon 35mm/1.4L eller Samyang 14mm/2,8.
- Funkar inte med Canon 135mm/2,0L, den kombon är helt enkelt för framtung.
- Linda runt en lyktstolpe, trädgren osv funkar sällan. Åtminstone är det krångligt och tar lång tid att trixa till det.
- Allmänt bångstyrigt och tar generellt sätt längre tid att placera än ett traditionellt stativ.

hur tror du den kraftfullare är genom att stå på alla tre benen med ett 18-105 på nikon d7000?

Jag har testat lite olika varianter av Gorillapod och tycker de fungerar riktigt dåligt annat än på väldigt korta slutartider. De är bra för att placera kameran på konstiga ställen, men stabiliserar sjukt dåligt eftersom konstruktionen gör att de vibrerar länge efter att man placerat dem och börjar vibrera igen av underlag, slutar- och spegelrörelser.

Jag skulle inte lägga en krona på den typen av stativ annat än för användning i dagsljus.

Jag törs inte uttala mig om den klarar din utrustning eller inte.
Men rent allmänt tycker jag att Gorillapods bör ses som nödstativ, och lite typ "bättre än inget alls". Rekommenderar att prova i en butik innan köp.

Om du vill kunna fästa kameran på tex en stolpe så kan en Manfrotto Superclamp + kulled vara ett alternativ.

Finns det något annat litet å bra stativ, vill helst slippa de ja har idag dock väldigt bra men tar lite för mycket plats

ANNONS
Götaplatsens Foto