Annons

Gräsreflektioner

Produkter
(logga in för att koppla)

Pisquare

Aktiv medlem
Jag har studerat ett flertal av mina bilder som är tagna dagtid med relativt mycket ljus och som har gräsytor med runt huvudobjektet (+ övriga/andra objekt). Det jag upptäcker är att det framträder gröna partier som liksom reflekterats/besmittats av gräset på något sätt. Bilderna blir följaktligen inte så roliga att se på eller så måste jag lägga mycket tid på efterredigering.

Är det fler som observerat samma effekter och vad gör man åt detta? Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara 100% kamerabundet, men jag kan ju ha fel. Använder en Powershot S5 IS nu, men har även skönjt det med andra modeller.

Exempel på detta bland mina bilder är "Far är rar - mor är en orm",

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1141062

där det fullkomligt är besudlat av grönt lite varstans på hund och förare.

Ideér och hjääääälp!!
 
Är det starkt ljus så blir det reflektioner från alla omkringliggande föremål, från gräsmattor, väggar m.m och ljuset tar färg från det det studsat från. Jag kan inte se att man kan göra något åt detta annat än att skärma av kring det man fotar så att man blockerar reflektionerna.

Kanske det går att tona ner den gröna komponenten i just de här bilden men risken finns väl att man påverkar alla andra färger för mycket så det ser onaturligt ut.
 
ANNONS