Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grå grå grå grå ? ? ? - PS problem

Produkter
(logga in för att koppla)

in2kma

Aktiv medlem
Hjälp!!!

Jag har ett problem som jag inte vet om jag orsakat själv eller vad det är som hänt. Jag vill använda Color Replacement Tool för att ta bort röda ögon, dvs ersätta rött med svart. Men hur jag än försöker så blir det grått, inte svart. Om jag väljer brush eller pencil så funkar alla nyanser mellan vitt och svart, men just med color replacement blir allt samma trista gråa nyans. Dock kan jag välja alla färger, men vem vill ha lila pupiller? Ytterst tacksam för all hjälp.
Mvh
Kristofer

Bilagor

• _dsc5436.jpg
    _dsc5436.jpg
    11.3 KB · Visningar: 334
Ögondemonen som slagit till?.

Inte vet jag vilket verktyg du håller på med men man brukar hämta färg genom att hålla ned ALT och sedan klicka på önskad färg - t ex från en annan plats i bilden eller från en annan bild. .

Bilagor

• demonioga.jpg
    demonioga.jpg
    9.1 KB · Visningar: 319
Vet inte vad detta är för problem, men själv använder jag mig av funktionen, "tunna ut", vilket jag tycker ger en naturlig svärta i ögat

// Anders

Gatufoten skrev:
Ögondemonen som slagit till?.

Inte vet jag vilket verktyg du håller på med men man brukar hämta färg genom att hålla ned ALT och sedan klicka på önskad färg - t ex från en annan plats i bilden eller från en annan bild. .

Det skrev jag ju - "Color Replacement Tool"
Eftersom alla för tidigt födda barn genomgår flertalet noggranna ögonundersökningar så är jag rätt säker på att han INTE drabbats av ögondemonen.

aceeo skrev:
Vet inte vad detta är för problem, men själv använder jag mig av funktionen, "tunna ut", vilket jag tycker ger en naturlig svärta i ögat

// Anders

Vet du vad man vart att översätta "tunna ut" med i det engelska lingot?

in2kma skrev:
Det skrev jag ju - "Color Replacement Tool"
.

Sändare - mottagare
Det har jag inte mycket nytta av om jag inte har en engelsk PS framför mig eller kan alla verktyg utantill. eller ens vet vilket program det gäller. Då är det svårt att simulera läget.
Därav gissade jag det kan vara någon lagnings- eller klonpensel och där kan man ju hämta färger genom altklick.
De övriga kan man ju hämta från bakgrunds- och förgrundsfärg.

Sen man valt ett verktyg finns intällningarna i verktygsraden _- vanligtvis är de längst upp på skärmen - så där är det mest att kolla inställningar.

Jag antar att orsaken till att det blir grått är att pupillen inte är enbart röd från början utan har grå/vitt i sig.

Du måste helt enkelt måla med en pensel efteråt.

jag tycker inte att color replacement tool funkar särskilt bra på röda ögon just därför att pupillerna inte bara är röda, de är ljusa oxå.

att bara ta bort färg eller ersätta färg gör inget för kontrasten, mörkheten.
jag tycker att det funkar bättre att använda lassot, med 2-4 pixlars ludd, runt pupillerna, dra bort färg med ctrl+shift+U och sen mörka ner pupillerna med ctrl+L och mellannivåer.
jag brukar inte ta i så pupillerna är totalsvarta men nästan.

Personligen tycker jag metoden att kopiera pupillen från den kanal som är bäst(mörkast) och klistra in den i den röda kanalen är bäst.

Metoden finns beskriven här någonstans på Fotosidan

ANNONS
Götaplatsens Foto