Annons

Gråfilter och DSLR-sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tänkt att införskaffa ett neutralt gråfilter till min D100 för att kunna plåta med upplättningsblixt mitt på dan (tex bröllop). Med en blixtsync på 180 och lägsta ISO 200 så blir det ofta f22. Tex denna bild.

Jag funderar på en som sänker 3 eller 4 steg för att få det lagom. Förslag på vilen emottas gärna.

Min huvudfråga är egentligen hur mörk sökaren blir ? Kommer jag att se något över huvud taget?

Greven

Greve Nickon skrev:
Jag funderar på en som sänker 3 eller 4 steg för att få det lagom. Förslag på vilen emottas gärna.

Min huvudfråga är egentligen hur mörk sökaren blir ? Kommer jag att se något över huvud taget?
Har du hittat någon med fyra steg? Vad är det för märke?

Jag har kört med 2 stegs ND: inga problem, 6 steg: rejält mörkt men i upplysta rum har man ok "ledsyn", 10 steg: nu snackar vi mörk sökare!

Fast då ska tilläggas att jag alltid använt dessa när jag haft gott om tid och när kameran oftast stått på stativ. Med sådana förutsättningar tycker jag det funkar med ND-filter. Men ska det gå undan tror jag att det kan vara problematiskt. Varför inte prova själv? Använd skärpedjupskontrollen efter att ha bländat ned tre respektive fyra steg.

Har man 1/180, ISO 200 och f/22 så har man ju råd att förlora en hel del ljus även i sökarbilden.

Re: Re: Gråfilter och DSLR-sökare

maxzomborszki skrev:
Har du hittat någon med fyra steg? Vad är det för märke?

Nix, jag har inte letat så mycket ännu bland butikerna utan mest läst här på forumet.

maxzomborszki skrev:
Men ska det gå undan tror jag att det kan vara problematiskt. Varför inte prova själv? Använd skärpedjupskontrollen efter att ha bländat ned tre respektive fyra steg.

Jag kör oftast på frihand. Det var ett smart tips med nedbländningsknappen. Jag ska prova det.

Greven

Finns inte High speed sync eller vad det heter på din blixt? Alltså pulserande/kontinuerligt ljus just för snabbare slutare än X-sync (1/200 tex).

ANNONS
Götaplatsens Foto