Annons

gråimport?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon har världsdelsgaranti på kamerahusen, så någon garanti i Sverige finns inte om huset kommer ifrån Thailand. Var står det något om moms? Det står ingenting om ett företag i Sverige. Kameran har nog kommit in via privatresa i filen för ingen att deklarera, skulle jag tro...

Kampanjen du menar är väl 5 kkr extra i "inbytesbonus" vid inbyte. Den är inte unik för Cyberphoto, utan gäller hos flera återförsäljare (t ex Scandinavian och Kameradoktorn). Dock går den ut idag om jag inte missminner mig.

Nikon har världsdelsgaranti på kamerahusen, så någon garanti i Sverige finns inte om huset kommer ifrån Thailand. Var står det något om moms? Det står ingenting om ett företag i Sverige. Kameran har nog kommit in via privatresa i filen för ingen att deklarera, skulle jag tro...

Kampanjen du menar är väl 5 kkr extra i "inbytesbonus" vid inbyte. Den är inte unik för Cyberphoto, utan gäller hos flera återförsäljare (t ex Scandinavian och Kameradoktorn). Dock går den ut idag om jag inte missminner mig.

fick detta svar:

Hej Magnus, Det är inkl. Moms. Nikon har World Warranty. Dom Nikon D850 FX jag säljer är demokörd och butiksexemplar. Garantin på dessa är 3 månader. Jag har 2 exemplar själv och det är bara 200 exponeringar på dessa. Hör av dig om du är intresserad. Det är 3 dagars leveranstid. Dörr till dörr. Mvh Torbjörn Snögren

känns väl lite sådär, telefonnumret är avstängt......

nu fick jag ett nytt nummer OCH
ägaren heter Torbjörn snögren.

kanske är det ok ändå?

ja garantin gäller ju bara i asien, men en d850 ska väl hålla?

fick detta svar:

Hej Magnus, Det är inkl. Moms. Nikon har World Warranty. Dom Nikon D850 FX jag säljer är demokörd och butiksexemplar. Garantin på dessa är 3 månader. Jag har 2 exemplar själv och det är bara 200 exponeringar på dessa. Hör av dig om du är intresserad. Det är 3 dagars leveranstid. Dörr till dörr. Mvh Torbjörn Snögren

Intressant att han påstår att de har världsgaranti. Garanti 3 månader, nja konsumentköplagen kommer han inte undan.

Du har företagsnamn, organisationsnummer etc?

Självfallet ska du också få ett momskvitto om det är inklusive moms.

Jag gissar att han köpt en bra beggad kamera där billigt, nollat räknaren, smugglar in den i sverige, och gör sig en hacka.

fick detta svar:

Njet:
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006097&configured=1&lang=sv

Nikon har inte världsgaranti på digitala kamerahus. Däremot är det världsgaranti på objektiv, om jag minns rätt. Sedan kanske den han har köpt kameran av har gjort några utfästelser, vad vet jag. Det lär dock hjälpa rätt lite i om man ringer till europeiska Nikons svenska filial. Relevansen i antal exponeringar på kameror han eventuellt innehar för eget bruk förstår jag inte. Tydligen har han inte använt någon av dem heller, eftersom de fortfarande har 200 exponeringar.

Om det är ink. avdragbar moms så har han väl ett organisationsnummer och dito momsregistreringsnummer, förhoppningsvis även nu gällande. Vad det sista stycket i annonsen betyder förstår jag inte, för övrigt. Uppfyller vad då? Förmågan att fylla i ett enkelt standardavtal?

Du förstår nog vid det här laget vad jag tycker. ;)

fick detta svar:

Bytt telefonnummer? Luktar identitetstöld.

I annonsen står det nu 800 exponeringar, intressant.

Jag fick svar att han hade haft det numret i Thailand Men 08-cxxxxx

Jag kollar om jag får prova den innan betalning och givetvis hans reg nummer.

Jag skulle hellre köpa en D850 från E-Infinity för 2329 EUR (dvs cirka 24000 kr).
Det är också gråimport, men man lär få en helt ny kamera. Vid reklamation måste man skicka kamera till E-Infinity i Storbritannien, men chansen att det fungerar är nog bättre än om kameran ska skickas till Thailand.

Någon avdragbar moms blir det dock knappast. Vad gäller diskussionen i övrigt finns det tämligen långa trådar om butiken ifråga.

Någon avdragbar moms blir det dock knappast. Vad gäller diskussionen i övrigt finns det tämligen långa trådar om butiken ifråga.

Som sagt, detta har diskuterats till leda, man får inget momskvitto av E-infinity och vi ska inte dra igång den diskussionen igen.

Bägge alternativen har en tveksam varuväg men som sagt om man inte har problem med det så är E-infinitys grejer i alla fall nya.

Jag hade nog sparat några månader till och betalat 7K extra för att få en ny kamera med garanti.
Hade en jäkla tur när jag köpte en dyr Leica av scandinavianphoto där evf,en fick fnatt efter 150 exponeringar.
1 vecka senare hade jag en ny kamera i handen.
Pajjar den så får du med all säkerhet hosta upp mer pengar för att få den fixad och då kanske du i slutänden betalt 35K för en beg kamera som dessutom kmr kosta dig xtra så fort något händer.
Tänk såhär.. hellre 7K åt skogen än 35K är mitt råd.

Jag hade nog sparat några månader till och betalat 7K extra för att få en ny kamera med garanti.
Hade en jäkla tur när jag köpte en dyr Leica av scandinavianphoto där evf,en fick fnatt efter 150 exponeringar.
1 vecka senare hade jag en ny kamera i handen.
Pajjar den så får du med all säkerhet hosta upp mer pengar för att få den fixad och då kanske du i slutänden betalt 35K för en beg kamera som dessutom kmr kosta dig xtra så fort något händer.
Tänk såhär.. hellre 7K åt skogen än 35K är mitt råd.

Nu var det 26k
Men jag kollar på de som har 5000kr rabatt istället.
Men vissa har erbjudande på 28-300 är det något att ha?
Mest för semesterobjektiv men vore nra om man kan fota barn inomhus med.

Någon avdragbar moms blir det dock knappast.
Det framgår inte riktigt om TS vill dra av momsen, men om han vill det så är varken den här säljaren eller E-Infinity ett bra val.

För en företagare som använder kameran i sin verksamhet, och därmed kvittar momsen, är det väl knappast någon större idé att leta "fynd" av det här slaget?

Vad gäller diskussionen i övrigt finns det tämligen långa trådar om butiken ifråga.
Ja, jag föreslår att alla sådan diskussion forsätter där och inte här.

Som semesterobjektiv tror jag att Nikon 28-300 är helt OK. Jag har inte provat det själv, men kommer eventuellt att köpa ett så småningom. Recensionerna tycks vara till största delen positiva.

För inomhusfoto av barn tror jag att det är ett ganska dåligt val.

Nu var det 26k

En ganska så ljusfattig objektiv för att användas inomhus. Själv anser jag allt över F2.8 för slö för att användas inomhus om det inte är en väldig ljus hem/lokal.
Som en semesterobjektiv är den ganska okej men förvänta dig inga under av ett objektiv som går från 28mm till 300mm. Den är "okej" inte mer än så.

Jag hade ringt honom på mobilnumret som är reggat på nätet så man vet att det är rätt person man pratar med.
Sen tycker jag det är mkt pengar att handskas med om man måste göra affär via post. Jag hade valt att åka och mötas på något sätt.
Blocketpaket går tyvärr endast upp till 10.000kr.
För det tredje hade jag nog handlat nytt kamerahus med garanti för samma peng.

/Stefan

Det framgår inte riktigt om TS vill dra av momsen, men om han vill det så är varken den här säljaren eller E-Infinity ett bra val.

För en företagare som använder kameran i sin verksamhet, och därmed kvittar momsen, är det väl knappast någon större idé att leta "fynd" av det här slaget?

Ja, jag föreslår att alla sådan diskussion forsätter där och inte här.

Jag har fått hans företagsuppgifter med moms reg
Allt verkar stämma så långt
Bara att blockets paket är nere för tillfället?
Blockets paket kräver id på köpare o säljare.

Jag hade ringt honom på mobilnumret som är reggat på nätet så man vet att det är rätt person man pratar med.
Sen tycker jag det är mkt pengar att handskas med om man måste göra affär via post. Jag hade valt att åka och mötas på något sätt.
Blocketpaket går tyvärr endast upp till 10.000kr.
För det tredje hade jag nog handlat nytt kamerahus med garanti för samma peng.

/Stefan

Var handlar du nytt för 21 k + moms?

ANNONS
Götaplatsens Foto