Annons

Gråkort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Skulle man inte kunna göra sig ett gråkort själv eller skulle det vara för svårt att få skrivaren att skriva ut rätt nyans?

Jag tänkte, varför inte göra en högupplöst bild i PS med tre fält, vitt, grått (18%) och svart.

Jag kommer ihåg att med färger fanns det lite olika färgsystem för om man skulle skriva ut det eller bara ha det på skärmen, men är det samma med s/v?

I princip räcker det ju med att "kalibrera" sin hand en gång, så man vet hur den reflekterar gentemot ett gråkort, sen behöver man aldrig mer ha med nåt gråkort!

Min tanke med att ha ett gråkort med var att det skulle underlätta i PS, då har man tre fält att använda i levels.

Brejdol skrev:
I princip räcker det ju med att "kalibrera" sin hand en gång, så man vet hur den reflekterar gentemot ett gråkort, sen behöver man aldrig mer ha med nåt gråkort!

Händer växlar färg. Det gör gråkort också med tiden, men extremt lite. Det blir stor skillnad om du precis tagit dig uppför en kulle en varm sommardag (röd färg) eller sitter stilla i vind och kyla (vit färg). Dessutom kan du vara smutsig eller ren, och solbränd eller blek. Jag tycker att det funkar lika bra att mäta efter olika saker ute i naturen eller stadsmiljön och bilda sig en uppfattning om hur mycket de reflekterar. Man kan bli lite lurad av färger, så jag mäter mest efter grönt, som jag har mest vana av.

/Pontus

Handflator blir inte solbrända, och växlar väldigt lite i färg tycker jag nog, mina är ganska röda hela tiden... Tvätta händerna ska man nog göra innan man försöker fota, inte minst om man har släpat med sig ett gråkort, det blir ju lätt solkigt, och då stämmer det ju inte...

Brejdol skrev:
Handflator blir inte solbrända, och växlar väldigt lite i färg tycker jag nog, mina är ganska röda hela tiden... Tvätta händerna ska man nog göra innan man försöker fota, inte minst om man har släpat med sig ett gråkort, det blir ju lätt solkigt, och då stämmer det ju inte...

Tvätta händerna innan julafton?!?

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto