Annons

Grönaktiga, underexponerade blixtbilder med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne_S

Aktiv medlem
Hejsan.

Skaffade en Nikon D70 med 18-70 kitoptiken för några dagar sedan och har knäppt ett hundratal bilder med den i helgen. Jag tycker bilderna utan blixt blir riktigt bra men när jag knäpper inomhus med den inbyggda blixten så tycker jag nästan varenda bild blir gröntintade och underexponerade när man använder Auto-läget. Jag knäppte ett gäng bilder i ett mörkt rum nu med både D70 och min Ixus 400 och jämförde bilderna och bilderna från Ixusen har korrekt vitbalans och är väldigt ljusa och fina men de från D70 gröndassiga och alldeles för mörka.
Kan de vara något fel på mitt ex. av Nikonen eller är automatiken på D70 så undermålig?.

Om jag tagit blixtbilder och sparat med RAW och öppnar filerna i ett annat program än Canons egna får alla bilder grönstick. Menar du något åt det hållet?

Är också intresserad hur man kan komma runt problemet.

Danne_S skrev:
Inget i rummet är grönt. Hela bilden blir grönaktig och för mörk, precis som om blixten inte skulle räcka till.

Jag la upp 2st bilder som exempel, taget i ett mörkt rum efter varandra med de olika kamerorna på Auto.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/NikonD70.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/Ixus400.JPG

Förstår inte varför Nikonen inte kan prestera bättre än Ixusen.

Det är inte samma sak att exponera en slr d70 som Ixus.

1. Din bild är underexponerad med mer än ett steg, titta på histogrammet. Läs instruktionsboken hur du får fram histogrammet på din LCD.
2. Stolen dominerar bilden och AWB tolkar rummet olika gent emot Ixus bilden som är betydligt vidare tagen.
På din kamera uppe vid blixten finns det en +-exponering för blixten, ta om bilden och +kompensera ca 1 steg

När du väl har lärt dig kameran, exponera rätt så kommer du få utmärkta blixtbilder.
Tog mig friheten att korrigera din stol/rum rätt.
Bildens mellanparti uppmätt efter elementet som jag antar är vitt. Stolens färg vet jag ingenting om
mvh Mikael

Bilagor

• nikond70.jpg
    nikond70.jpg
    42.1 KB · Visningar: 563
Mikael, din redigerade bild vart ju betydligt bättre än min utgångsbild. Stolen skall vara beigefärgad, precis som kulören på Ixusbilden.

Jag skall plöja igenom manualen så fort jag får tid till det men tyckte att Auto-lägen på kameran ändå skulle prestera bättre blixtbilder. Det går ju inte heller att kompensera varken vitbalansen eller blixten i Auto-läget vilket jag tyckte var synd.

Har tagit lite porträttbilder på min dotter idag och dessa bilder blir bättre exponerade men det är fortfarande för mkt grönstick i bilden tycker jag. Det måste väl hänga påden automatiska vitbalansen?

Beträffande vitbalansen, tycker jag att jag överlag får bäst resultat genom att ställa den på auto och -2 i finjusteringen, vilket resulterar i lite varmare toner.

Ja, håll in knappen för vitbalanseringen och rulla på främre hjulet, så kan Du finjustera vitbalansen för vald inställning i fem olika lägen från -2 till +2. Detta fungerar även i autoläget.

Prova även att ändra slutarhastigheten i Custom Function Menyn, nummer 21, till kanske 1/15-dels sekund i stället för 1/60 som jag antar att den står på som default. Detta funkar bra om det inte är för mycket snabba rörelser i motivet, samt att man inte använder för lång brännvidd. Din stol med omgivning borde bli bra mycket jämnare exponerad med ovan nämnd inställning.

Det funkar inte att justera vitbalansen med Vari-väljaren på Auto som jag menade. Testade i P-läget och då funkar det och vitbalansen vart bättre då, bilden ser inte ut som en scen i filmen Matrix längre.

Sorry, jag förväxlade Auto med P, då jag aldrig använd Auto. Helt riktigt fungerar det inte i Auto.

Däremot använder jag P som mitt Autoläge, vilket jag tycker fungerar bättre. Då kan jag göra de basinställningar jag vill, men låta kameran sköta resten. Till exempel välja fokusområde manuellt, finjustera vitbalansen, samt välja om blixten ska avfyras eller inte.

Vitbalansen går för övrig att justera i 7 steg, från -3 till +3 och ingenting annat.

Danne_S skrev:
Mikael, din redigerade bild vart ju betydligt bättre än min utgångsbild. Stolen skall vara beigefärgad, precis som kulören på Ixusbilden.

Jag skall plöja igenom manualen så fort jag får tid till det men tyckte att Auto-lägen på kameran ändå skulle prestera bättre blixtbilder. Det går ju inte heller att kompensera varken vitbalansen eller blixten i Auto-läget vilket jag tyckte var synd.

Har tagit lite porträttbilder på min dotter idag och dessa bilder blir bättre exponerade men det är fortfarande för mkt grönstick i bilden tycker jag. Det måste väl hänga påden automatiska vitbalansen?
Lugn i stormen. här haglar det ena och det andra förslaget
1. Vad det AWB så har d70 stolen som referens,2. att ändra blixtsync tid hjälper inte just denna bild, det kan man göra om annan befintlig ljuskälla skall räknas in/komma med.
3. Du kan kompensera blixt ljuset för inbyggda blixten med kontrollknappen som sitter uppe vid blixten. Här kan du ge +- kompensation.
4. Det gäller först att få bilden så bra exponerad som möjligt. Histogrammet i denna bild visar att bilden var kraftigt underexponerad.
Ta om bilden, se till att få rätt exponering. Då har också AWB bättre chans att estimera vad som är vitt, grått, svart i bilden.

Mvh Mikael

Med

samma bild med vitbalansering på elementet och svart på det som bordet till vä står på.
Sedan kanske det är ide att du ser över din monitor.
Hur är din bildskärm kalibrerad, vilket omgivningsljus har du när du betraktar en bild.
Grön är inte bilden
mvh Mikael

Bilagor

• nikond70.jpg
    nikond70.jpg
    42.2 KB · Visningar: 416
Har fotat lite mera med kameran nu och har märkt att vitbalansen misslyckas nästan jämt med vitbalansen på Auto, iaf kraftigast på blixtbilder. Har kört på nu med väljaren i läge P så man kan +/- konpensera lite själv och har ställt in vitbalansen manuellt hela tiden och då blir resultatet bra varenda gång. Kan det vara fel på kameran eftersom kameran misslyckas med vitbalansen på Auto.

Har lagt upp 2st nya bilder på samma motiv som förut, bägge med P-läget. Första med vitbalansen på Auto och den senare med läget Flash:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/WB_Auto.JPG
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/WB_Flash.JPG

Senast ändrad:
Danne_S skrev:
Har fotat lite mera med kameran nu och har märkt att vitbalansen misslyckas nästan jämt med vitbalansen på Auto, iaf kraftigast på blixtbilder. Har kört på nu med väljaren i läge P så man kan +/- konpensera lite själv och har ställt in vitbalansen manuellt hela tiden och då blir resultatet bra varenda gång. Kan det vara fel på kameran eftersom kameran misslyckas med vitbalansen på Auto.

Har lagt upp 2st nya bilder på samma motiv som förut, bägge med P-läget. Första med vitbalansen på Auto och den senare med läget Flash:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/WB_Auto.JPG
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/WB_Flash.JPG

Hej
Det är inget fel på din vitbalansering. På auto kan du se att kameran tolkar din stol till mer grå. Stolen dominerar bilden så mycket att autovitbalanseringen går efter denna . På din andra bild där blixt är (och ett fast Kelvintal, färgtemeratur)är vald så har stolen en mer rödaktig färg, vilket antagligen är riktigare. Kameran kompenserar då inte för stolen utan är inställd för att återge de färge som ses i vitt ljus.
Backa bort från stolen så den inte dominerar lika mycket i bilden så skall du få se att du får ett annat resultat. Kanske inte alldeles rätt men bättre.

Mikael

Senast ändrad:
Har nu knäppt en massa kort med denna kamera nu och kamerans auto-vitbalans tolkar hela tiden fel. Har testat utomhus och i snö, i badrummet med vita väggar, vita skåpluckor i köket o.s.v. och bilderna får fel vitbalans hela tiden, det blir aldrig vitt utan endast grön-blåaktiga kalla bilder som måste redigeras.
Dessutom så kan bara kameran autofokusera när det är mörkt med hjälp av AF-lampan 1-2 gånger på rad sedan så blinkar AF-lampan bara till snabbt och kameran kan sedan inte autofokusera alls så det går inte att fortsätta ta bilder utan att stänga av den och vänta ett tag. Ytterst irriterande!

Jag har ledsnat på detta nu och får kontakta Nikon eller returnera kameran eftersom den måste vara felande. Jag kan inte acceptera att det inte går att använda den med AF i mörker och tvingad att ställa vitbalansen manuellt.

Senast ändrad:
Nu ska jag inte sätta mig på några höga hästar här....

Men jag kan inte låta bli att undra om Daniel fortfarande inte har läst manualen....

Det är ju som så för det mesta att det inte är fel på kameran, instrumentet, bilen, stereon, datorn eller vara vad det månde vara när resultatet inte motsvarar förväntningarna... Utan handhavandet, och nuförtiden är det ju alltid enklare att skicka en fråga på ett forum än att sätta sig ner å läsa å fundera lite själv....

Bara mina egna små tankar....

Jag har plöjt igenom manualen för kameran och det hjälper mig inte med svaret på varför det inte går att använda kameran med Automatik och automatisk vitbalans. Jag kan köra den i P-läget och ställa vitbalansen helt manuellt, med bra resultat, men om t.ex. min sambo, som bara vill kunna knäppa, skall använda den och istortsett alla bilder blir missfärgade så är det inte så kul. Grön/blåa väggar, ansikten och snö är ju inte så kul på varenda kort så man får köra Remove Color Cast i Photoshop elements för att fixa vitbalansen.

Och AF-lampan skall alltid tändas när kameran fokuserar vid dåligt ljus men det gör den bara på 1 eller 2 bilder efter man har startat kameran och sedan blinkar den bara till och slocknar omedelbart och fokus indikatorn blinkar i sökaren och det går inte att trycka av. Det går alltså inte att använda den till att knäppa flera bilder när det är dålig belysning eftersom kameran inte kan fokusera.

Har pratat med min arbetskompis om dessa problem, det är pga av att jag lånat hans D70 tidigare som jag köpte min, och jag har visat honom mina bilder och låtit honom testa min kamera och han har absolut inte dessa problem och den kameran motsvarar mina förväntningar vilket min inte gör.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto