Annons

Gröndassiga utskrifter trots kalibrering av allt

Produkter
(logga in för att koppla)
Stina.D skrev:

Utom om jag skriver ut i svartvitt, då är det snygga gråskalor. Drivrutinen är 3.09 och det är den senaste där är för 2100 och någon äldre finns inte att ladda ner.

Har av andra orsaker rotat i detta och det verkar som om det finns en bugg i drivrutinerna från Epson som är av version 3. Jag fick ett helt annat resultat när jag sedan bytte till en version 6 drivrutin. Större färgomfång och mörkare testkartor. De profiler som jag då byggde fungerade precis som väntat.

Stefan

stefohl skrev:
Har av andra orsaker rotat i detta och det verkar som om det finns en bugg i drivrutinerna från Epson som är av version 3. Jag fick ett helt annat resultat när jag sedan bytte till en version 6 drivrutin. Större färgomfång och mörkare testkartor. De profiler som jag då byggde fungerade precis som väntat.

Stefan

När jag provade version 6 (tror det var 6.12) så hittade inte jag var man ställer att man ska stänga av färghanteringen i drivrutinen eller vilken profil man ska välja.

Pratade med Epsons support och de var lost som aldrig förr och skrev att jag skulle köra version 3.

Så kan du hjälpa mig med att tala om hur man stänger av färghanteringen i drivrutinen 6 och låta PS hantera den så vore det guld. Då kan jag även skriva ut en nya "färgkartor" för skapande av nya profiler.

Tack
/D

Hm.. jag har alltid fått höra att det inte går att kalibrera mac-bookarna speciellt bra.. Du får nog vänja dig vid att lägga till rätt mängd magenta i alla bilder innan utskrift helt enkelt.

Danlo skrev:
Hm.. jag har alltid fått höra att det inte går att kalibrera mac-bookarna speciellt bra.. Du får nog vänja dig vid att lägga till rätt mängd magenta i alla bilder innan utskrift helt enkelt.
Lyssna inte på vad du hör utan prova själv. Med de begränsningar som finns på alla bärbara datorer som används under en mängd olika ljusförhållanden och använder en TN-skärm går det alldeles utmärkt att kalibrera den enligt min erfarenhet. Naturligtvis är inte resultatet lika bra som på en stationär IPS-skärm för 25 tkr, men att se att bilden är rätt gråbalanserad är inga problem. Bristerna syns mest när du har mycket intensiva färger. Då är det begränsade omfånget en tydlig brist.

Stefan

Danlo skrev:

öhh, kan medela att de som talat om det för dig snackar skit helt enkelt.

vad har det att göra med om man kör en macbook/macbook pro eller en mac pro?

jag har en macbook pro som jag har både kalibrerad skräm och profilerad skrivare till.

popnow skrev:
Så kan du hjälpa mig med att tala om hur man stänger av färghanteringen i drivrutinen 6 och låta PS hantera den så vore det guld. Då kan jag även skriva ut en nya "färgkartor" för skapande av nya profiler.

Tack
/D
Nu sitter jag vid fel dator så jag kan inte (en MacBook Pro med 10.4 installerad), så jag kan inte visa dig hur det ser ut i 10.5 och med version 6-drivrutin. Men det går. Jag sticker på semester nu, men ska försöka lägga upp en bild här efter semestertiden.

Stefan

stefohl skrev:
Nu sitter jag vid fel dator så jag kan inte (en MacBook Pro med 10.4 installerad), så jag kan inte visa dig hur det ser ut i 10.5 och med version 6-drivrutin. Men det går. Jag sticker på semester nu, men ska försöka lägga upp en bild här efter semestertiden.

Stefan

gör man det i ColorSync nu förtiden?

för det enda jag hittar i drivrutinen är att det står ColorSync.

Sitter inte själv vid min MacBook Pro

popnow skrev:
gör man det i ColorSync nu förtiden?

för det enda jag hittar i drivrutinen är att det står ColorSync.

Sitter inte själv vid min MacBook Pro

Nej, det är i Print Settings du hittar stället som du använder för att stänga av färghanteringen.

Stefan

stefohl skrev:
Nej, det är i Print Settings du hittar stället som du använder för att stänga av färghanteringen.

Stefan

Nu hittade jag det, Jg kolalde under "Color Matching" och där finns bara ColorSync och Epson Color Control.
De flyttade Off därifrpn till Printer Setings, precis som du säger.

Tack så hemskt mycket.
/D

nu vet jag var jag inte såg off (color management) i 6.12 drivrutinen.

Jag har min R1800 kopplad till Apple AirPort Extreme, och tydligen är det en bugg att man inte får upp dessa printer seting när man kör via AirPort Extreme (Bonjur).
När jag testade senast så hade jag USB sladden i.

Hittade en fix för detta på Epsons sida, men vet om den påverkar bläckflödet eller utskrifterna. Har inte hunnit testa skriva ut ännu.

Äntligen har jag haft tid att ägna mig åt min skrivare. Försökte hitta den nya Drivrutinen 6,2. Den fanns inte under min skrivare (Epson 2100). Men hittade den under en annan skrivare och installerade den. Och voila, nu fungerar det perfekt!

Tack till Stefan.

Stina.D skrev:
Äntligen har jag haft tid att ägna mig åt min skrivare. Försökte hitta den nya Drivrutinen 6,2. Den fanns inte under min skrivare (Epson 2100). Men hittade den under en annan skrivare och installerade den. Och voila, nu fungerar det perfekt!

Tack till Stefan.
Intressant att det löste problemet. Den bug som jag sett i de gamla drivrutinerna verkar alltså stämma.

Stefan

betyder detta vid drivrutinsbyte (upgraderinge) eller byte från mac till pc eller liknande så måste man skapa nya profiler?

mvh
/D

popnow skrev:
betyder detta vid drivrutinsbyte (upgraderinge) eller byte från mac till pc eller liknande så måste man skapa nya profiler?
Jag håller på att testa detta just nu, så jag har inget klart svar. Men förhoppningsvis ska det inte göra det.

Stefan

Vad jag kan avgöra med mina ögon, så fungerar profilerna som de ska för mina papper.

Vad skönt det är att det fungerar och att allt är kalibrerat och nu skiner solen efter 73 mm regn i går och inatt.

Stina.D skrev:
Vad jag kan avgöra med mina ögon, så fungerar profilerna som de ska för mina papper.

Vad skönt det är att det fungerar och att allt är kalibrerat och nu skiner solen efter 73 mm regn i går och inatt.
Och är det med både de profiler du har fått från Epson och de som du gjort själv?

Stefan
från ett regnigt och blåsigt Stockholmsk skärgård

ANNONS
Götaplatsens Foto