Annons

Grafikkortet väck?

Produkter
(logga in för att koppla)

lastrand

Avslutat medlemskap
Sitter just nu på en lånad dator då min ordinarie igår beslutade sig för att ta en oannonserad semester.
Vad som hände var att dator + skärm var igång och att skärmsläckaren var på eftersom burken stått inaktiv nån halvtimme. Första tecknet på att något var tokigt var att skärmsläckaren inte försvann när jag rörde på musen, likaså ingen som helst reaktion vid tangentbordstryckning eller ctrl-alt-del. Såg därför ingen annan utväg än att fysiskt stänga av datorn.

Vid start vill nu inte Windows gå igång och det verkar som om skärmen överhuvudtaget inte känner av att en dator är inkopplad. Har konstaterat att inget är galet med skärmen då den funkar bra på lånedatorn.

Knepig fråga kanske, men skulle det möjligtvis kunna vara grafikkortet som lagt av? Känner själv att det skulle kunna luta åt det hållet med tanke på att skärmen inte reagerar alls, men det kunde vara kul att höra om någon känner igen symptomen.

Knappt inget, möjligtvis svagt i ett par sekunder eller så.

Det som mest sätter myror i huvudet på mig är som sagt var att skärmen inte ger ifrån sig någon som helst reaktion, så det är ju omöjligt att få en visuell bekräftelse på vad som händer (eller rättare sagt, INTE händer).

Det är knappast grafikkortet (men men vet ju aldrig) utan jag skulle sätta en slant på att det är något med moderkortet som gör att den inte startar upp. En lösning kan vara att dra ut stömkabeln en minut eller två och prova igen. Om inte det hjälper så kan man prova att nolla moderkortet genom att ta ut minnes batteriet ca 30 sec, men då får man ju ställa in biosen igen efteråt vilket kan vara lite lurigt om man inte vet vad man gör.......

Det verkar att det är hårddisken som har kraschat. Inget unikt då alla hårddiskar kraschar förr eller senare. Det handlar alltså om när och inte om utifall. Hoppas att du inte har glömt att ta regelbundna säkerhetskopior.
Så grafikkortet är nog friskt.

Om burken låter betydligt mindre än vad den gjorde förr när den startar så skulle jag tro att det är windows som kajkat och inte kortet.
Har du TFT eller CRT skärm?
Brukar du se booten som man gör på CRT skärmar och vissa TFT?

Prova att starta och samtidigt trycka F8 kontinuerligt. Då skall windows starta i felsäkert läge.

Nja, skulle det vara hårddisken lär jag överleva det även om jag min själ inte ser fram emot att behöva börja från noll igen.

Datorn går igång och likaså fläkten. En skillnad jag dock märkt är att kontrollampan lyser hela tiden istället för att blinka av och an som i normala fall.

Skärmen är en TFT (Samsung), men man ser som sagt var inte ett skvatt. Någon boot är alltså inte synlig (men man brukar kunna se en skymt av den). Skärmens kontrolllampa blinkar bara, precis som när skärmen är påslågen då datorn inte är igång.

Burken är för övrigt inlämnad på service, men tyckte ändå det kunde vara kul att höra vad expertisen här säger. ;-)

Kan för övrigt också tillägga att i nio fall av tio gick det inte ens att stänga av datorn med dess strömbrytare. Återstod gjorde endast att bryta strömmen.

Jadu, det kan nog bero på många saker. Skulle nog gissa på moderkortet. Jag skulle nog felsöka i den här ordningen.

* testa boota från en bootbar CD för att kolla om det är ett mjukvaruproblem/HD-krach.

* öppna datorn och kolla om det finns några dioder. Brukar finnas ett gäng som lyser i olika färger när nått är fel (kolla manualen till moderkortet)

* Om du inte hittar felet där skulle jag testa med ett nytt/lånat nätagg. (brukar vara de som lägger av)

* Annars är det nog bara att gå vidare med att testa att byta bildskärmskabel, grafikkort, moderkort osv...... (beroende på symtom ovan)

På servicen kommer de garanterat säga att det är bara att byta nätagg. moderkort, processor och hårdisken. Förmodligen kommer de säga att åskan orsakat det och förmodligen felsöker de knappt datorn.....

Senast ändrad:
Shit, det kan alltså i stort sett vara vad som helst! :) Nåja, då mina mektalanger minst sagt är begränsade och det fortfarande finns garanti på burken så är det väl bara att vänta in domen. Tråkigt är det i alla fall.

Nåja, om du har garanti kvar är det ju inte så farligt! Bara att låta dem byta så mkt som möjligt :)

HD´n lär det inte vara nått fel på iaf, så du lär inte förlora någon info. Om hårdisken krachar så startar datorn och kör igenom bios. Problemet kommer när den försöker boota från hårdisken.....

Senast ändrad:
Jo, men att man så fort man kliver innanför dörren får höra "jadu, det är semestertider så det här kan ta en tre veckor" var väl inte riktigt vad jag ville höra. Men okej, lånedatorn är ganska vettig så den mest akuta abstinensen har uteblivit. Men visst ställer det till problem att inte ha tillgång till "älsklingen"... ;-)

Men det vore värt jävligt mycket om jag slapp gå miste om innehållet på hårddisken. Från och med nu kommer det att bli säkerhetskopiering minst ett par gånger i veckan.

Så slutade historien

Kan inte låta bli att dela med mig av min första ordentliga erfarenhet av El-giganten och vad som händer när en vara upphör att fungera. Har i tidigare inlägg redovisat symptomen min dator uppvisade.

Vid inlämnandet av datorn blev jag upplyst om att E-g inte själva servar datorer. De skeppas istället iväg till Danmark där ett företag kallat Strax Service tar vid. Sagt och gjort, datorn skickades iväg och det stora väntandet tog vid. Efter 23 dagar fick jag tillbaka datorn. Enligt följesedeln hade de lokaliserat en kabel som verkade glapp, men efter åtgärd av detta fungerade datorn normalt.
Glad i hågen begav jag mig hemåt, körde igång burken och allt verkade okej. Efter ca 4 minuter tokhänger sig datorn och uppvisar sedan samma symptom som innan servicebesöket. *suck*

Iväg till E-g igen, ganska surmulen till humöret. "Jaha, det var ju konstigt att den inte fungerar. Tyvärr, då måste vi skicka den till Danmark igen". NEJ!!! "Jo, men detta blir ett s k backjobb och dessa prioriterar vi, så nu ska det gå fortare än tre veckor".

Idag, ytterligare 25 dagar senare, återvänder min kära burk. Ordnar skjuts till E-g (har inte bil själv) och upplyses nu om att grafikkortet bytts ut. Hemåt igen, kör igång datorn: vad händer? Inte ett skit! Datorn startar denna gång inte ens upp, alltså uppvisar den samma symptom som vid första inlämnandet. Som grädden på moset har servicefirman dessutom pajat yttre luckan till en av brännarna och gjort en mängd repor i chassit.

Tror knappt det är sant. Skojar dom med mig? Iväg till E-g igen med blodet fullkomligt kokande i ådrorna. Väl framme har jag lugnat ner mig och förklarar att nu får det förbanne mig vara nog. Servicekillen försvinner ut med burken på lagret och återkommer efter ett par minuter och konstaterar att datorn minsann inte går igång. "Ja, det är väl egentligen ingen större poäng med att skicka den på service en tredje gång?" Jag förklarar för honom att med tanke på att pajasfirman i Danmark på nästan två månader inte lyckats lokalisera felet så lär knappast ytterligare en servicevända göra någon nytta.

Jag blir därför erbjuden att antingen välja ut en ny burk eller att få pengarna tillbaka. Efter ett snabbt övervägande bestämmer jag mig för en ny burk från E-g, mest av bekvämlighetsskäl. Får därför att vassare burk än den gamla som dessutom kostar 1500:- än den gamla gjorde. Känns ändå rätt okej trots all frustration som jag tvingats leva med över sommaren.

Så nu sitter jag här med en splitterny dator (en HP för övrigt) och känner mig trots allt ganska nöjd med slutet på historien. Väntar på besked om det möjligtvis går att rädda det sparade materialet på den gamla burken (är det något jag verkligen lärt mig av denna affär så är det att säkerhetskopiera regelbundet, något som jag varit dålig på genom åren), men skulle det visa sig vara för tjorvigt så överlever jag ändå.

Frågan jag dock aldrig lär få ett svar på är vad i helvete El-gigantens servicefirma sysslar med. Maken till inkompetens har jag nog aldrig tidigare varit med om.

Ett tips när det krånglar nästa gång... Skriv på forumet innan du lämnar in burken, finns många datorkunniga här som kunnat ge dig råd.
Jag hade tex kunnat komma mot att du betalat resepengarna från liköping.

Tyvärr känner jag igen E-G och deras service vilkett gör att jag aldrig handlar där längre.Det är alltid långa väntetider och återsändande av varor som blivit reparerade.

Bra att veta är även att efter du lämnat in varan 3 ggr har du rätt till en ny, vilkett dom faktiskt följde denna gång! (förvånad)

Jodå, jag kände sedan tidigare till regeln om ny vara efter tre servicebesök. Nämnas bör kanske också att El-giganten redan vid första besöket upplyste mig om denna regel, vilket jag nästan tyckte var lite konstigt i ett så pass tidigt stadium. Vill man så skulle man ju kunna tolka det som att E-g redan på det stadiet misstänkte att en service inte skulle leda nånvart, vad vet jag.

Visst hade jag hellre velat vända mig till en kompetent lokal förmåga för att försöka lösa problemet, men eftersom garanti återstod på burken (köpt i oktober förra året) så kändes det ändå rätt att utnyttja nämnda garanti. Och E-g ställde dessutom upp med en lånedator utan att jag ens behövde be om det.

Tack i alla fall för erbjudandet, Erik! Ska absolut lägga ditt namn på minnet om den nya burken skulle börja konstra.

lastrand skrev:
Jodå, jag kände sedan tidigare till regeln om ny vara efter tre servicebesök. Nämnas bör kanske också att El-giganten redan vid första besöket upplyste mig om denna regel, vilket jag nästan tyckte var lite konstigt i ett så pass tidigt stadium. Vill man så skulle man ju kunna tolka det som att E-g redan på det stadiet misstänkte att en service inte skulle leda nånvart, vad vet jag.

Visst hade jag hellre velat vända mig till en kompetent lokal förmåga för att försöka lösa problemet, men eftersom garanti återstod på burken (köpt i oktober förra året) så kändes det ändå rätt att utnyttja nämnda garanti. Och E-g ställde dessutom upp med en lånedator utan att jag ens behövde be om det.

Tack i alla fall för erbjudandet, Erik! Ska absolut lägga ditt namn på minnet om den nya burken skulle börja konstra.

Beroende på hur lång tid som gått innan felet på varan uppstår har du egentligen rätt som konsument att kräva en ny vara tidigare. Om felet dessutom är av avgörande betydelse för varans funktion och du kan visa att du är beroende av produkten har du rätt att hävda ett hävande av köpet redan i ett första läge. Men det beror också lite på säljarens inställning.

Min erfarenhet av E-g är dock att man relativt lätt kan häva köpet redan i ett första läge om man argumenterar för det.

Ja, det här är, tro det eller ej, faktiskt första gången jag någonsin hamnat i en garantisituation. Kan faktiskt inte erinra mig att jag tidigare behövt reklamera något, och då har jag de senaste 15-20 åren köpt ganska friskt med elektroniska prylar av skiftande slag.

Att man hos E-g relativt lätt kan häva ett köp kan kanske stämma. Av förklarliga skäl har jag de sju senaste veckorna tillbringat en del tid i kön till servicedisken (...) och döma av de samtal mellan servicepersonal och kunder jag snappat upp så tycker jag mig ha lagt märke till att E-g trots allt är ganska snabba med att erbjuda ny vara eller pengarna tillbaka. Nu får man väl utgå ifrån att de inte är lika benägna att omgående erbjuda en ny dator för 13 papp som de kanske skulle vara med ex. en rakapparat för några hundringar, men visst: får de pröjsa danskarna duktigt med pengar för komplett resultatlös dataservice så framstår det ju som lätt löjligt att benhårt hävda TRE servicerundor innan man går kunden tillmötes.

HD då?

Lämnade du ElGiganten utan hårddisken från gammla burken i fickan?
Men du kanske hade allt viktigt på CD?

HD:n ville de inte nuläget inte släppa ifrån sig. Dock skulle en servicekille som sysslar med "räddningsaktioner" höra av sig. Kunde tyvärr inte få reda på hur det praktiskt går till (om man ex. själv får tillhandahålla en USB-disk som mål). Nu är det i och för sig ingen katastrof om allt skulle gå om intet, den för mig allra viktigaste informationen har jag lyckats återskapa.
Det enda jag sparkar mig själv på smalbenet för är att jag varit så dålig på att säkerhetskopiera viktiga dokument. Under närapå 20 års datorinnehav har jag aldrig råkat ut för en krasch, och sanningen är väl tyvärr den att det gjort att jag känt mig väldigt säker. En lärdom jag dragit av detta är att i fortsättningen ska det göras kopior på ALLT!

ANNONS
Götaplatsens Foto