Annons

Grafikkortsupplösning matcha skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

domherre

Aktiv medlem
Har en dator från 2003. Det enda jag gjort är att uppdatera internminnet på den. Tror det sitter 2gig i den nu. Datorn fungerar men börjar vara lite "trött".
Har spanat in Dells 2209 skärm (e-ips för ca 2500:). Den har en upplösning på 1650 x 1050.
Har försökt ta reda på vad mitt grafikkort (Radeon 9800 PRO 128MB AGP) klarar av för upplösning. Den information jag funnit tyder på att kortet stöder upplösningsalternativ som:

1024x768, 800x600, 1280x1024, 1600x1200, 2048x1536, 1152x864, 1920x1200, 1920x1440.
Är det bara att glömma detta grafikkort? Eller går det få att fungera mot den tilltänkta skärmen?
Funderar att kompletera den tilltänkta skärmbeställningen med ett nytt grafikkort, men är lite orolig att det gamla nätagregatet inte orkar med.

Och, ja jag vet, byyyyyyt hela datorn.... Vilket jag skulle vilja men när man går mot arbetslöshet så kändes det inte lockande just nu...

Ja du, det är ju bara till att söka på skärmen

"1680x1050 pixels resolution provides sharp and brilliant images of text and graphics"

På LCD skärmar skall man köra naitive, dvs samma som skärmen klarar av...

Jag är iofs ingen expert, men det låter som att den skall klara, även om exakt matchning på höjden sker.

Peter

Tack för det snabba svaret.

På LCD skärmar skall man köra naitive, dvs samma som skärmen klarar av

Men det måste ju innebära att mitt grafikkort inte klarar av den upplösningen? Finns ju inget alternativ som matchar skärmupplösningen exakt?
Är rätt kass på hur detta med upplösning på grafikkort kontra upplösning på skärm hänger ihop...

Peter har rätt i att du skall köra vad som är native för skärmen, dvs 1650 x 1050. Moderna grafikkort (inkl det Radeon-kortet) är ganska flexibla och klarar rätt mycket fler upplösningar än vad som brukar nämnas. Så jag skulle blir förvånad om kortet inte klarar 1650x1050 också även om det inte visas. Även du nu går in och tittar på inställningarna i windows för grafikkortet så är det inte säkert att alla upplösningar visas utan den kanske inte dyker upp förren du kopplar in den skärmen.

Jag tror det kommer att fungera men visst, jag kan inte lova att det faktiskt gör det så se gärna till att ha en plan B. T.ex. låna en liknande skärm av någon kompis om du möjlighet och prova innan köp.

Tack för det trevliga svaret!
Grafikkortet som sitter i vet jag inte om det är "modernt" som du påstår Jonas... Det är från 2003...
Men det känns som jag beställer skärmen på måndag och kopplar in och ser om det fungerar med grafikkortet.
Det är ju inte hela världen om det inte skulle fungera. Då får man hitta något budgetgrafikkort som stöder formatet... Jag spelar ändå inga spel utan det är bara för redigering/surfning/filmvisning...

Tack för det trevliga svaret!
Grafikkortet som sitter i vet jag inte om det är "modernt" som du påstår Jonas... Det är från 2003...

I det här fallet menade jag allt tillverkat efter år 2000 ungefär. Men du har rätt, det kanske inte var riktigt rätt ordval. :)

Ha ha... Ville absolut inte verka märkvärdig. Ville bara kolla så det inte blev något missförstånd. Kan ju finnas nyare grafikkort som heter något snarlikt.

Om man nu skulle vilja uppdatera grafikkortet. Är de nyare så mycket mera strömkrävande så mitt gamla nätagregat har svårt att "leverera".?
Var lite sugen på ett "Sapphire Radeon HD 3650 512MB".
Tror mitt nätagg. ligger på runt 300W...

Om du inte får till det finns det verktyg för att lägga till egna skärmupplösningar. Men med all säkerhet finns denna upplösning i nyare drivers då den är jättevanlig eftersom det säljs så många 22" widescreens.

Det är ju inte hela världen om det inte skulle fungera. Då får man hitta något budgetgrafikkort som stöder formatet... Jag spelar ändå inga spel utan det är bara för redigering/surfning/filmvisning...
Kolla om det finns en uppdatering på drivrutiner m.m. för grafikkortet, det är inte helt ovanligt att sånt fixas av tillverkarna allteftersom nya upplösningar blir de facto standard.

ANNONS
Götaplatsens Foto