Annons

greenscreen eller bluescreen?

Produkter
(logga in för att koppla)

bländarn

Medlem
Jag står i begrepp att bygga en liten ministudio hemma och skall göra en av väggarna till en blue/greenscreen för att kunna frilägga människor och saker och placera dem i önskvärd miljö. Nu undrar jag vilken färg som är bäst. I tv-sammanhang vet jag att man gått från blått till grönt med anledning av att grönt är den färg som minst finns i det mänskliga färgspektrat (man har ju blå ögon...)
Bör jag tänka likadant eller finns det någon annan aspekt på det hela som jag förbisett?
Är det någon som har erfarenhet i frågan?
Tacksam för tips!

/peter "bländarn" wiren
 
Varför inte lösa bakgrunder?

Då kan du variera mellan olika och målar man dem själv så kan resultaten bli högst individuella och fina.

Eller var det annat du tänkte på?

MVH Niclas,
 
ja...alltså bakgrunden ska aldrig synas. Tvärtom. Syftet med den är att jag skall slippa markera föremålet/människan jag vill frilägga för hand utan jag vill bara behöva klicka på "color range" i PS och markera den färgade ytan utan att riskera att markeringen "inkräktar" på motivet. Som man gör på film...
 
Köp en blå och en grön bakgrundspapp och använd den som passarr bäst för det aktuella tillfället.
Har modellen blå kläder tar du den gröna rullen och tvärt om.
 
North skrev:
Smart!
Kan du förklara hur man gör i Ps?

vet inte om funktionen finns i elements med den finns i cs:
man går in under select, sedan öppnar man "color range" och lickar med pipetten på den del av bilden vars färg man vill han markerad. sen kan man plussa på med pluspipetten om man inte får med alla nyanserna - vips så är markeringen klar. Bara att invertera och klippa ut motivet...

(sen får man ju som vanligt krympa och ludda till markeringen efter behov tills urklippet blir perfekt....)
 
Maron skrev:
Köp en blå och en grön bakgrundspapp och använd den som passarr bäst för det aktuella tillfället.
Har modellen blå kläder tar du den gröna rullen och tvärt om.

helt klart det bästa sättet - problemet är bara att utrymmet inte riktigt lämpar sig för det. jag måste välja...
om man bortser från att det kan förekomma kläder i den färgen som man vill "ta bort" - spelar det nån roll för resultatet i det där känsliga pixelområdet precis i övergången mellan motivet och bakgrunden vilken färg man använder tro??
jag kan naturligtvis testa med båda färgerna men det skulle vara skönt att slippa - om någon har erfarenhet i frågan...
 
Vevo skrev:
Om du tänker jobba efter konceptet green-/bluescreen
kan jag rekommendera Primatte 2.1 och Backdrop designer. Läs mer här http://www.digitalanarchy.com/

mvh/Ove

tusen tack ove!
framtiden får utvisa om jag tänker köpa dessa produkter. Sajten var mycket matnyttigt i vilket fall.
Min slutsats är att valet mellan blått eller grönt inte spelar så stor roll.
Det hänger mer på att det skall vara RÄTT nyanser av respektive färg samt att belysningens jämnhet och avståndet mellan modell och bakgrund är avgörande...
tack!
 
ANNONS