Annons

Grej som bara släpper fram IR från blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellix

Aktiv medlem
I senaste Kamera&Bild (nr 03, 2007) finns en artikel av Göran Segeholm om blixtfoto. Det talas på s.45 om en "grej" som kan blockera ut allt utom det infraröda ljuset från kamerans blixt och bara kostar 90 kronor. Någon som vet vad det är för "grej" som menas och var den finns att köpa? Fungerar "grejen" för att sätta igång en slavblixt utan att få med ljuset från kamerans egen blixt på bilden? En sån "grej" vill jag ha!!

Jag såg en sådan på Nikons hemsida för nån dag sedan, det va någon här på fs som länkade. Kankse den har kvar länken??

Prylen säljs av Nikon och heter SG-3IR. De väl troligt att Nikon är dyrare men prylen funkar.

*redigerade bort funderingen eftersom ett annat forum gav en förklaring på hur det där tillbehöret fungerar*

Senast ändrad:
Per, såvida du inte har övermänsklig syn så ser ett effektivt IR-pass-filter svart ut. Det är ju liksom effekten av att blockera synligt ljus.

Jim: Du har rätt. Min fundering byggde på att jag tyckte att det såg ut som en platta med slitsar i när det i själva verket är en platta med 3 horisontella fördjupningar och ribbor, utan öppningar.

Jag har en sådan.
Den ingår i Nikon:s macroblixtsats R1.
Den skärmar av D200:ans inbyggda blixtljus men släpper igenom IR-ljuset som styr slavblixtarna.

Är det någon som vet om den passar en Canon 350D?
Eller om det finns en liknande pryl som passar?

ANNONS
Götaplatsens Foto