Annons

Greppskydd har lossnat på EOS550 hus

Produkter
(logga in för att koppla)

135458

Avslutat medlemskap
Hej,

Har en EOS550D kamera som jag är väldigt nöjd med och planerar att behålla denna ett tag till, dock håller plasten som sitter runt greppet vid avtryckar sidan på att lossna och jag undrar nu ifall nån vet om/hur man kan laga detta?
Går det att lämna in nån stans för att byta ut denna plast?
Skulle det funka att själv lägga på lite klister under och vad rekommenderas för klister i så fall?

Bifogar en bild som visar var plasten sitter och det har lossnat främst uppe vid kanten där jag markerat med röd färg men även på långsidan. Kommer nog att trilla bort helt snart om jag inte gör nåt åt det.

Tacksam för svar.
 

Bilagor

nivas

Aktiv medlem
Har en lite tendens till samma problem på min 550D, men inget att oroa sig om än.

Kameran är ju värd ganska lite pengar så jag tror inte att det lönar sig att skicka in den för åtgärd. Prova med att limma dit det själv. Helst skulle man behöva komma åt att rugga upp ytorna innan, men det kan vara svårt att komma åt.
Du kan prova med snabblim/superlim (cyanakrylat), gärna någon variant som inte är så lättflytande "gel".
Eventuellt har du även problem med att gummit har tänjts ut, då kan det vara aktuellt att köpa ett nytt grepp, borde finnas på nätet.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Hade samma problem med min 550d. Gummit lossnade mer och mer och expanderade, så det hade inte blivit snyggt att limma. Jag köpte ett nytt på ebay för drygt 40kr. Det hade dubbelhäftande tejp på baksidan för fastsättning Och det ser ut och känns lika bra som orginalet tycker jag.
 

135458

Avslutat medlemskap
Blir till att prova först med superlim och se om det går att fästa.
Annars byta till nytt om det inte kostar mer än 40kr. Kan det ju vara värt.

Tack för tipsen!
 

Tbirder

Aktiv medlem
Blir till att prova först med superlim och se om det går att fästa.
Annars byta till nytt om det inte kostar mer än 40kr. Kan det ju vara värt.

Tack för tipsen!
Man kan säkert fästa det med superlim, men jag undrar hur lätt det är att få bort sen, ifall det inte lyckas? Det är en faktor att ta med i beräkningen I alla fall. Tejpen som sitter under orginalgreppet var förvånansvärt enkelt att ta bort kan jag säga, i fall du väljer att byta ut det.
 

nivas

Aktiv medlem
Man kan säkert fästa det med superlim, men jag undrar hur lätt det är att få bort sen, ifall det inte lyckas? Det är en faktor att ta med i beräkningen I alla fall. Tejpen som sitter under orginalgreppet var förvånansvärt enkelt att ta bort kan jag säga, i fall du väljer att byta ut det.
Det värsta som kan hända med superlimmet är att man råkar ut för att skrapa bort lim/gummi med en kniv. Sitter det fast så är det ju inget problem, och lossnade det - ja då är det ju redan löst.

Bra tips dock med ersättningsgrepp.
 
ANNONS