Annons

Grund utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

törnan

Aktiv medlem
Vad anser ni att jag ska köpa för grundutrustning, jag har en Dynax 500si med 35-80 och 70-210 objektiv och är nog en allätare vad gäller motiv och fotar i färg. Kom inte med förslag liknande köp nya "Super duper delux jättebra" kameran för endast 49000+moms utan lite billiga grejer då en fattig civilpliktig inte har det så bra ställt ekonomiskt, utan billigt och bra..om det finns

En billig, allsidig och bästpåallasätt glugg är AF50/1,7. Kostar under tusenlappen beggad.

Skarp och ljusstark. Rekomenderas!

Och sedan kanske en 24mm eller 400mm efter intresse, men du klarar dig nog rätt bra med vad du har! Jag håller annars med Walter om att film nog är den bästa investeringen. En närbildslins till telezoomen kan vara användbart också, om du vill utforska de små tingens värld.

/Pontus

stativ glömde jag att skriva att jag har, det var förra veckans investering.

Närbildslins? är inte så insatt i terminoligen.
Polfilter verkar vara en bra grej att ha.
Trådutlösare, är det någon som vet om jag kan ha det till min kamera? det kanske går att motera på alla hus.

Fyll på om ni kommer på något mer så blir det shopping de närmaste dagarna.

Närbildslins = försättslins = diopter = achromat.
Kärt barn har många namn! Kort sagt är det en lins man sätter fram på objektivet i filtergängan, ungefär som ett förstoringsglas, för att få bättre förstoring. Vilken förstoringsgrad man får beror på antal dioptrier hos närbildslinsen och självklart hur objektivet presterar från början. Sök på internet så hittar du massor. De med dubbla linser monterade på ett bra objektiv är i princip lika bra som ett äkta makroobjektiv. Man förlorar inget ljus, man kan zooma och den är lätt av och påtagbar.

Jag är inte alls bra på Dynax, men det borde finnas en trådutlösare. Med en del kameror går det att bygga en själv för mycket lite pengar!

När det gäller filter och närbildslinser så skulle jag rekomendera att du köper ett filtersystem typ Cokin istället för lösa filter.
Med ett sådans behöver du bara köpa ett filter som sedan kan användas till alla objektiv samt att du får tillgång till vissa fiter som inte finns som standardfilter.

Ett filtersystem (hållare, adapterringar och motljusskydd) kostar nog en tusenlapp att köpa men du kommer att tjäna pengar i slutändan.

Då kommer nästa fråga, sitter och kollar på www.scandinavianphoto.se och hittar linjärt och cirkulärt polarisations filter vilket ska jag köpa? Och framför allt vad är skillnaden? det står att man ska cirkulärt till AF men varför?
Närbildslins finns +1-+3 ska jag kanske börja i mitten? +1 säger inte så mycket i sig direkt.

Cirkulärt ska du köpa. Linjärt kan ställa till med problem för af samt kameror med sk strålgångsmätning. Det finns en atikel här på fotosidan om polfilter som kanske kan förklara saken närmare.

Närbildslinser finns i ännu starkare än +3 men högre än +3 rekomenderas inte om man vill ha kvalitét på bilderna. Det kan vara klokt att börja med +2 om man inte vet riktigt vad man ska använda linsen till. Vissa köper ett helt paket med tre linser, ofta de tre du nämner. Undvik Hama-linser. Tiffen eller B+W e bra. Vissa gillar Hoya men mina Hoyafilter har bara jävlats hela tiden så jag rekomenderar inte dem.

Säg gärna vad det är du ska fota.
Ska du fota natur e det några begagnade fasta objektiv som gäller. En 28 och ett Tokina 400/5,6
borde man kunna få tag på för 2000:-. Dina zoomar e ok för vissa saker.

Vad jag fotar, allt och ingenting skulle jag säga har inte hållit på tillräckligt länge för att snöa in på en viss bana.
Filter kollade jag på Cokin system så jag slipper köpa ett av varje sort till objektiven.

Har du inte snöat in på någon speciell inriktning ännu ska du nog hålla kvar vid minoltan och dina zoomar så länge.

Tänk på att ett filtersystem är en ganska odiskret och klumpig sak. Det är inte en pryl för semesterfotografen precis. Man ska nog vara ganska inbiten i foto för att orka använda
systemet.

Om du bara vill ha systemet för att slippa köpa dubbla filter så är det ett bättre alternativ att köpa filter till ett av dina objektiv, det som har den största filterdiametern och sedan köpa en sk anpassningsring så att filterna passar på ditt andra objektiv med mindre filterdiameter.

Nu har jag beställt ett polfilter 49mm närbildslins +2 49mm och en stepring 49mm till 46mm. Verkar det vara en smart order?

Pongu: Jo så långt tänkte jag faktiskt..så du anser inte att jag har gjort bort nig genom att köp den här utrustningen?

Verkar som det blir till att köpa nytt hus :( Så fort jag ska ta en bild med lite längre slutartid så hänger sig kameran med spegeln uppfälld och det står HELP i displayen. Så nu är frågan vad jag ska köpa för ersättare till min 500si eller om det kanske är värt att laga den..

Det är inte batterierna..? Spegeln på Nikon 801s åker nämligen upp och kameran låser sig när batterierna tar slut. Jag tycker närbildslins, polfilter och stepring verkar vara ett smart köp. Om du blir perfektionistisk makrofotgraf kanske inte en billig närbildslins duger längre, men det är kul att börja med!

/Pontus

Har redan testat att byta batteri, det låter som motorn till spegeln inte orkar vara med längre.
Har redan gjort upp en deal på en EOS 300 som jag skall köpa nu under veckan sen får jag se om det finns nån som kan laga 500:an billigt så jag kan sälja iväg den eller ha som reserv kamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto