Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grundkit till fullformat!

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon är inte ett alternativ?

För då finns ju 5D mark II beg för 12.000:- som duger till mycket (f u sport som inte låg på TS agenda ändå). Då får man 21mpx och en beg 24-70/2,8 L USM (gamla modellen) beg för 6500:- och 70-200/2,8 L USM beg för 7000:- eller 70-200/2,8 L IS USM beg för 10.000:- eller 70-200/4,0 L USM för 3500:- beg eller 70-200/4,0 L IS USM beg för 7000:-. Ett 16-35/2,8 L USM version ett 6000:- beg eller 17-40/4,0 L USM beg för 4000:-. Det finns mycket ganska modernt beg till Canon fullformat.

Som sagt jag visste att budget snacket skulle trigga igång diskutioner om hus och kvalitet....
och som jag ser det så går det inte att med hjälp av era svar få riktig rättvisa till ett sådant kamera hus....

Alltså gäller det att köra RIKTIGA grejjor!
Det är ju bara att ta ett i taget ;)

Men för att avsluta budget förslaget!

Skulle ni rekomendera en superzoom för "hela" spektrat, jag fick nämligen förslaget att köpa
Nikon AF-S 28-300/3,5-5,6 G ED VRII och klara mig med "bara den"

Vad tycker ni om det?

Åter igen tack för alla som svarat!
Huset är redan beställt så någon D700 blir det inte :)

Som sagt jag visste att budget snacket skulle trigga igång diskutioner om hus och kvalitet....
och som jag ser det så går det inte att med hjälp av era svar få riktig rättvisa till ett sådant kamera hus....

Skulle ni rekomendera en superzoom för "hela" spektrat, jag fick nämligen förslaget att köpa

Vad tycker ni om det?

Låter onekligen som slöseri på kamera. Hur många skulle investera i ett nytt superdupergolfset för att sedan tycka det blir lite dyrt med riktiga bollar och sno med sig några från rangen istället?

Vad tycker ni om det?

En 28-300 är väl inte något som gör huset rättvisa men "alla" har väl glädje av en superzoom ibland. Det kan vara skönt att kunna ta en bild även om den inte blir knivskarp och perfekt.

En AF-S 50/1.8 som komplement skulle jag definitivt köpa till, eller kanske vara det enda jag köpte i början.
En AF-D 85/1.8 eller AF-S 85/1.8 som är bättre och dyrare kan vara en annan bra glugg

Kan man begränsa sig till en eller ett begränsat brännviddsomfång och kanske inte ha "allt" vad gäller bokeh, bra skärpa på största bländare, bästa motljusegenskaper mm så kan man komma billigt undan på objektivsidan. Det finns t ex få objektiv som är skarpare än en billig 50/1,8 AF-D för 1000:- vid bl 8. En gammal 85/1,8 AF-D är också skarp och lämpar sig för porträtt. En Tamron 28-75/2,8 är rätt bra efter bl 4 - vad man offrar mot Nikkor är motljusegenskaper, snabb AF och skärpa vid bl 2,8. Allt är en fråga om prioriteringar. En porträttfotograf skulle säkert klara sig med D800/e och en 85:a. Det går att få riktigt professionell skärpa till ett relativt lågt pris om man kan tänka sig fasta brännvidder. Det gäller bara med en budget på 5000:- att bestämma en eller två brännvidder man vill ha.

Däremot tycker många (långt ifrån alla och kanske inte ens en majoritet för allt jag vet) att de hellre vill ha bekvämligheten med en zoom och då kostar liknande prestanda mycket mer. Sedan är en anledning för många av oss att vilja ha FF/FX inte bara upplösningen utan större möjligheter till ett tunnt skärpedjup och lägger då pengar på objektiv som ger en snygg oskärpa eller släpp som det också heter. Så för dessa med en begränsad budget som de flesta av oss har och behovet av olika brännvidder och kanske zoom så satsar vi hellre pengar på objektiven och sparar på huset. På en begränsad budget under olika omständigheter blir det överlag bäst bildkvalitet så. Men, som sagt, kan man t ex välja att fota med 50mm vid bl 5,6 eller 8 så är faktiskt den billiga 50/1,8 skarpare än 24-70/2,8. Inget sagt om de andra egenskaperna.

Jag skulle inte köpa superzoom. Den har för sopig ljusstyrka och säkerligen en massa andra fel som jag inte vill ha. Men det är jag det - gillar kort skärpedjup och att ljussätta med ett stearinljus. Jag håller mer på ditt andra spår att skaffa EN glugg med bra kvalitet och sen spara till nästa. Om du ska ha en glugg så är naturligtvis normalzoomen lämplig. Eller 50 1,4. Jag köpte en 24mm 2,8 mez min D700 och det funkade men jag bytte så snart jag hade råd efter att ha provat 24-70. Ursäkta tjatet men jag kan inte fjäska nog för den gluggen...

Vad är det för specielt med just D800 som du vill komma åt? Det är inte en diskussion om budget och att D700 är billigare. Men om du inte riktigt vet vad du vill komma åt så kommer du få ett bättre paket med skarpare bilder om du skaffar en D700 och lite fler dyrare objektiv.

Jag har en 28/2.8, 50/1.8 & 50/2.0 och tänkte skaffa en 105/2.8 Micro
Sedan får de zoomar jag har duga så länge tror jag även om ingen är något superobjektiv. :)

Vad är det för specielt med just D800 som du vill komma åt? Det är inte en diskussion om budget och att D700 är billigare. Men om du inte riktigt vet vad du vill komma åt så kommer du få ett bättre paket med skarpare bilder om du skaffar en D700 och lite fler dyrare objektiv.

Själva diskutionen kom lite på glid med det här om budget osv!
Jag ville testa forumet med frågan om det gick att skaffa bra gluggar till ett budget pris.
Så var det inte tänkt i början av den här tråden..

Jag ville absolut veta vilka objektiv som passade bäst till just det kamera huset för att få ut det mesta av det.

Och så tänker jag också göra.

DVS!
Jag har lärt mig att det "finns inga genvägar till den perfekta bilden" som farbror barbro skulle ha sagt :)

ANNONS
Götaplatsens Foto