Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grundläggande justering - modellbild

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hej! Önskar få vettiga boktips, länktips, eller om ni kan förklara ert eget förfarande för att få en vettig grundjustering av modellbilder.

Min förebild just nu är fotografens egen justering av en modellbild i FS-artikeln "Rawstyrka".
Bild från kamera: tindra - Kamera
Bild justerad av fotografen själv: tindra - Joachim
Obs! använd ej dessa bilder för demo, tänk på copyright! Länkade bara för att illustrera det jag vill kunna göra.

Är ej ute efter retusch som softning utan vad som får en scannad fil eller RAW-bild att bli som man upplevde allt vid plåtningen, med lämpliga nivåer, kurvor, vitbalans, färger, hudtoner.

Nedan följer 3st bilder som illustrerar vad jag lyckas med i nuläget...

Rakt ur skanner

Såhär kan det se ut från min filmskanner (Minolta DSD III), tyvärr är den ej profilerad.

Bilagor

• 2292-14_demo1-scan.jpg
    2292-14_demo1-scan.jpg
    96.6 KB · Visningar: 468
Mitt resultat

Såhär fick jag till bilden, ganska nöjd med resultatet, det matchar labbets kopior hyffsat. Dock krävde det alldeles för mycket tid pga mina bristande kunskaper. Säkert ca 40 minuter per bild.

Bilagor

• 2292-14_demo2-edit.jpg
    2292-14_demo2-edit.jpg
    97.8 KB · Visningar: 458
Mina justeringslager

Klumpig som jag är blev det en massa justeringar på varandra, välja vitpunkt mm, justera ljushet med kurvor, korrigera selektiva färger för att få "rätt" hudtoner, minska mättnad i grönt för att få vegetationen normal och utan överdrifter.

Behöver alltså recept på vettigt förfarande!

Bilagor

• 2292-14_demo3-layers.jpg
    2292-14_demo3-layers.jpg
    68.5 KB · Visningar: 458
Ser fortfarande ut som om du har kvar ett lila färgstick i bilden. Kolla håret och under benen i skuggan där. Annars blev det väl bra, men borde kanske gå att snabba upp processen. Fotar man analogt och scannar kan det vara idé att skapa profiler för varje typ av film man använder. Antingen kan du göra en sån profil i scannerprogrammet, men ännu bättre är att spara ett makro i PS där du justerar bort färgsticket för en viss film. Det borde sedan kunna gå att använda jämt på den typen av film.

Mvh Magnus

Ja det stämmer, förbättringar går att göra! Kommer dock gå över till digitalt så profilering av skanner blir nog inte av.

Rent allmänt, några som har tips på litteratur, eller kanske kan beskriva egna metoder?!

Söker alltså inte ingående tips på softning och radikal retusch utan mer övergripande justeringar för att få "rätt" ljus och färger! Ingen artikel eller bok som tar upp sådana saker?

Hudtoner, går de att göra trevligare med globala justeringar? Vill plåta mycket och känner mig inte sugen på att göra markeringar eller lagermasker för att påverka enbart huden utan vill kunna påverka färgbalans/ljus/kontrast i hela bilden och ändå få någorlunda vettigt resultat.

danneman skrev:
Ja det stämmer, förbättringar går att göra! Kommer dock gå över till digitalt så profilering av skanner blir nog inte av.

Rent allmänt, några som har tips på litteratur, eller kanske kan beskriva egna metoder?!

Söker alltså inte ingående tips på softning och radikal retusch utan mer övergripande justeringar för att få "rätt" ljus och färger! Ingen artikel eller bok som tar upp sådana saker?

Hudtoner, går de att göra trevligare med globala justeringar? Vill plåta mycket och känner mig inte sugen på att göra markeringar eller lagermasker för att påverka enbart huden utan vill kunna påverka färgbalans/ljus/kontrast i hela bilden och ändå få någorlunda vettigt resultat.

Photoshop CS 2 för digitafotografer av Scott Kelby är grymt prisvärd:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163608693

ANNONS
Götaplatsens Foto