Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grundläggande kamerainställningar för nattklubben?

Produkter
(logga in för att koppla)

foki

Aktiv medlem
Frågan kanske kan tyckas vara lite "dum" eftersom att alla nattklubbar ser olika ut och har olika belysning osv. Men jag skulle ändå uppskatta tips på bra kamerainställningar för att fotografera i denna miljö.

Jag har en 40d (min första dslr någonsin), så jag kan förprogramera in bra inställningar på "custom settings"!

Vill helst inte använda blixt! Jag vill ta bilder av mina vänner när dom är på dansgolvet. Där finns viss belysning i form av laserlights och spotlights, men det är ändå svagt ljus..

Förmodar att det blir iso1600 som gäller, men övriga inställningar är jag osäker på! :) Är ju som sagt nybörjare..
 
Hej Eva!!!!
Vad har du för objektiv nu? Håller med dej om blixten, den ska användas sparsamt för att inte förstöra det läckra ljuset på nattklubbar. Du behöver en ganska ljusstark vidvinkelzoom på typ F2,8 sen kan du underexponera lite och fota i raw för då kan du ta tillbaka lite av ljuset igen!!!


En annan glad amatör
 
Utan blixt blir det nog svårt att göra några kul partybilder, men rätt använt kan det bli bra ändå.

Här endast ett exempel: http://www.pbase.com/afe/image/60864171

Blixt, högt ISO-tal och en exponering som visar lite av bakgrunden. Blixten fryser rörelsen och den halvlånga exponeringstiden ger lite fart i bilden.
 
Tack för dessa råd! :) De är till stor hjälp!

Kommer bli intressant att se resultatet!
 
ANNONS