Annons

Gula bilder. (analogt)

Produkter
(logga in för att koppla)

tapir

Ny medlem
(hm, märkte att det fanns en tråd på samma ämne men om digitalt, så skona mig moderatorer?)

Hur som helst så blir mina bilder med min Canon EOS 500N väldigt gärna gula när jag fotograferar utan blixt, väldigt gärna oregelbundet också, när jag tog bilder på snön var allt klart och vitt, men när jag tog i min källare på mina vita väggar blev allt gult, eller inomhus ö.h.t. Beror det i så fall på dåligt ljus och vad kan jag göra för att hindra det? (mer än blixt då.)

MVH//Albin

tapir skrev:
(hm, märkte att det fanns en tråd på samma ämne men om digitalt, så skona mig moderatorer?)

Hur som helst så blir mina bilder med min Canon EOS 500N väldigt gärna gula när jag fotograferar utan blixt, väldigt gärna oregelbundet också, när jag tog bilder på snön var allt klart och vitt, men när jag tog i min källare på mina vita väggar blev allt gult, eller inomhus ö.h.t. Beror det i så fall på dåligt ljus och vad kan jag göra för att hindra det? (mer än blixt då.)

MVH//Albin

Allt har med färgtemperatur att göra. Antar att du kör med "vanlig" film. Det kan avhjälpas med ett filter för kameran eller film gjord för ändamålet. På en digital kamera avhjälper man det genom att ställa om vitbalansen.

Hej

Det har med färgtemperatur att göra

Det finns filemr för dagsljus, och din blixt har samma färg som dagsljsu
Glödlampsljus e gulare och då behöver du filter eller annan film, tex Kodak 64T

Lysrör e lite blåare osv.

Roine

som alla redan sagt handlar detta om färgtemperatur...

om du vill kunna dagsljusfilm inomhus också, så skaffa dig ett 80A filter. själv har jag ett hoya hmc 80A, fungerar ypperligt om du inte behöver toklånga slutartider...

ANNONS
Götaplatsens Foto