Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gula fläckar på sökarens mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

lyn42

Medlem
Köpte en begagnad Olympus OMD-EM1 för några år sedan.

Vid ett tillfälle satt jag med kameran påslagen och noterade inte att solen lyste in i kamerans sökare. Resultated blev en förstörd sökare med stora gula fäckar tvärs över. Kostnad 1500 sek för reparation. Något år senare vända jag upp baksida av kameran vid objektivbyte. Reagerade någon sekund för sent, och en ny gul fläck. Nyligen använde min hustru kameran och lyckades få in solljus igen. Återigen stora gula fläckar. Olympus vill nu ha lite över 2000 sek för reparation, samtidigt som man påpekar att sökaren måste täckas över vid solljus!! Kameran skall klara lite fukt, men inte sol, obegripligt.

Det blir naturligtvis ingen ny reparation. Men jag undrar om jag är ensam om detta problem. Uppskattar kommentarer, speciellt om någon annan fått samma bekymmer.

Lasse
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Köpte en begagnad Olympus OMD-EM1 för några år sedan.

Vid ett tillfälle satt jag med kameran påslagen och noterade inte att solen lyste in i kamerans sökare. Resultated blev en förstörd sökare med stora gula fäckar tvärs över. Kostnad 1500 sek för reparation. Något år senare vända jag upp baksida av kameran vid objektivbyte. Reagerade någon sekund för sent, och en ny gul fläck. Nyligen använde min hustru kameran och lyckades få in solljus igen. Återigen stora gula fläckar. Olympus vill nu ha lite över 2000 sek för reparation, samtidigt som man påpekar att sökaren måste täckas över vid solljus!! Kameran skall klara lite fukt, men inte sol, obegripligt.

Det blir naturligtvis ingen ny reparation. Men jag undrar om jag är ensam om detta problem. Uppskattar kommentarer, speciellt om någon annan fått samma bekymmer.

Lasse
Märkligt och inget jag har märkt på Canon eller numera Fuji. Då byter jag inte objektiv särskilt ofta utomhus.
 

PMD

Aktiv medlem
Sökaren i en Olympus E-M1 har ju ingen mattskiva så jag gissar att det är LCD-panelen som har blivit skadad. Det låter onekligen märkligt att en kort stunds solbelysning skulle skada sökaren.

Fick du någon förklaring av Olympus till varför de gula fläckarna uppstod?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nä, inget jag råkat ut för. Men ända sedan jag var grabb har man fått lära sig att inte lämna en kamera framme i solljus utan objektivlock på. Solens strålar genom linspaketet kan skapa brännmärken på interna delar.
Sökarokularets linskonstruktion må kanhända inte fungera som brännglas, men solstrålning är ändå stark. Så det låter inte helt orimligt att skada kan uppstå.
 

lyn42

Medlem
Sökaren i en Olympus E-M1 har ju ingen mattskiva så jag gissar att det är LCD-panelen som har blivit skadad. Det låter onekligen märkligt att en kort stunds solbelysning skulle skada sökaren.

Fick du någon förklaring av Olympus till varför de gula fläckarna uppstod?
Som jag skrev ovan är deras råd att täcka för sökaren för att undvika att få direkt solljus på den. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att solljus orsakat fläckarna
 

lyn42

Medlem
Nä, inget jag råkat ut för. Men ända sedan jag var grabb har man fått lära sig att inte lämna en kamera framme i solljus utan objektivlock på. Solens strålar genom linspaketet kan skapa brännmärken på interna delar.
Sökarokularets linskonstruktion må kanhända inte fungera som brännglas, men solstrålning är ändå stark. Så det låter inte helt orimligt att skada kan uppstå.
Jag har fotograferat i över 60 år. Äger 4 kamerahus med elektronisk sökare just nu. Mitt betende när jag fotograferar har aldrig förorsakat något liknande som med denna Olympus. För mig är det helt orimligt att en sådan skada skall inträffa.
 

lyn42

Medlem
Jag hittade en tråd i Dpreviews forum om det här problemet. En deltagare påstod att risken för skador är större om man vrider upp dioptrikorrektionen mycket. En annan trodde att problemet var större för de äldre exemplaren av kameran.

En till tråd i samma forum. Det här inlägget i den tråden refererar till en hel bunt andra trådar om samma sak.

Problemet tycks vara ganska känt, alltså.
Tack för tipset. Trådarna beskriver väl mitt problem. Trist, men bara att acceptera tydligen.
 
ANNONS