Ibland förstår jag inte det med zoom och fast, men kanske tänker inte marknaden som ett antal nördar?
Det jag markerade är en helt korrekt observation, och en som besvarar många frågor i forumen
Vi som hänger i forum är en ytterst liten minoritet av köparna, och nej, vi är inte speciellt representativa för marknaden i stort.
Nikon kan ju sälja ett 200-500/5,6 för 13000:-, det borde ju då rimligtvis gå att göra och sälja ett 500/5,6 för runt 10000:- vad sedan PF gör åt det priset, kanske 5000:- till dvs 15000:-. Måste väl vara enklare att göra ett fast än zoom kan man tycka.
Har du en telezoom och ett fast tele som är ungefär likvärdiga kommer zoomen sälja inte bara bättre, utan väldigt mycket bättre. Så skall du bygga ett fast som kostar något liknande så måste det antingen vara påtagligt och tydligt bättre än zoomen (vilket inte är så enkelt, med tanke på hur bra dagens zoomar presterar) eller bättre på något annat sätt - som Nikons 300 PF som är litet och lätt.
Canon har sitt populära 400/5,6 varför har man inte gjort något modernt med det?
Populärt bland nördar ja, men säljer jättedåligt jämfört med till exempel deras egen 100-400 - det finns mycket uppenbara kommersiella skäl att man uppdaterade zoomen, men inte den fasta.
Är det för att det inte går att konkurrera med Tamron o Sigmas priser på 150-600?
Tja, se på Nikon och deras 200-500, det går uppenbarligen. Men det handlar om prioriteringar, Canon upplever antagligen att de säljer tillräcklig bra på 100-400 och deras övriga (dyra) telen och att de prioriterar andra saker.
På vidvinkelsidan förstår jag det ännu mindre, det finns ju många Nikon zoomar typ 16-35/4, 17-35/2,8, 18-35/3,5-, men det finns inte det objektiv som jag vill ha tex ett fast 17/2,8 med filtergänga.
Samma orsaksbakgrund som med telen, du säljer nog lätt tio vidvinkelzoomar för varje fast. Det är ingen slump att varken Canon eller Nikon uppdaterat sina gamla 14/2,8, bägge har helt ersatts av Nikons 14-24/2,8 som ju kom för 10 år sedan och i Canons fall lite mer nyligen deras sjukt imponerande 11-24/4. Sony byggde en (också väldigt imponerande) 12-24/4 istället för ett fast vidvinkel. Om det är något Nikon behöver så är det en modern 17-35/2,8 eller 16-35/2,8 istället för deras uråldriga 17-35/2,8. Ett fast extremt vidvinkel finns nog inte på på horisonten.
(Behöver du ett fast 17/2,8 med filtergänga så har jag en sådan - ett gammalt 17-35/2,8 där zoommekanismen gått sönder