Annons

Hållare för 6x9 neg för avfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Tänker försöka fota av negen på ett ljusbord. En sån här hållare avsedd för scanner funkar inte va? Jag skulle ju fota från baksidan så att säga, och inte säkert "täckplasten" är lämplig att fota genom. Nån som sett den och vet?

Dessutom vet jag inte om det är negativt att den är ganska mycket längre än 9cm. Den verkar vara avsedd för 3st 6x6. Konstigt att det inte följer med insatser för andra 120-format.

Vill inte lägga så mycket pengar på detta och så såg jag denna.

Senast ändrad:
Jag känner mig skeptisk i och med att det blir två genomskinliga ytor som måste hållas rena, dammfria. Sen står det att risken för moiremönster är minimerad, det är väl just det som kan uppstå när man lägger genomskinliga ytor mot negativet.
Jag har använt negativhållare som hör till min flatbäddskanner när jag reprofotat negativ med ljusbord. Tycker att det har fungerat helt ok.

Tänker försöka fota av negen på ett ljusbord. En sån här hållare avsedd för scanner funkar inte va? Jag skulle ju fota från baksidan så att säga, och inte säkert "täckplasten" är lämplig att fota genom. Nån som sett den och vet?

Dessutom vet jag inte om det är negativt att den är ganska mycket längre än 9cm. Den verkar vara avsedd för 3st 6x6. Konstigt att det inte följer med insatser för andra 120-format.

Kolla på denna också. Det ska gå att använda bara den eller mer avancerat med frammatare.

OK, det var väl så jag kände själv, att det nog inte var nåt vidare.

Thommy, den där var ju inte så mycket dyrare. Alla mina neg är klippta. Haar du en själv och vet den ändå klarar att hålla dem plant eller om det hela byggar på att de ska sticka ut saker?

Jag har en sån, den är helt värdelös.

Det slutade med att jag skaffade en sån här i stället: https://lobsterholder.com/

Den funkar jättebra.

OK, det var väl så jag kände själv, att det nog inte var nåt vidare.

Thommy, den där var ju inte så mycket dyrare. Alla mina neg är klippta. Haar du en själv och vet den ändå klarar att hålla dem plant eller om det hela byggar på att de ska sticka ut saker?

Jag råkade få en för 6x6, men har inte testat den än. Skulle inte säga att jag litar på att den håller plant 100%.

Att digitalisera negativ/positiv har jag provat olika varianter över åren, från scanner till avfotografering på ljusbord. Och som nämns är newtonringar och damm ett återkommande problem. Jag köpte senast hela kittet från Kamda :

JJC FDA-S2 Digitalisering av 35mm och 120 film med justerbar stång och belysning​

Bara provat ett par gånger men är inte lika negativ 😎 som Hampus.
OK, damm är alltid ett problem, men enklare att sätta skärpa och planhet när allt sitter ihop.

ANNONS
Götaplatsens Foto