Annons

Hållbarhet D-76 i 0 grader?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lukasz

Avslutat medlemskap
Hej Alla analogexperter!

Jag har haft en balja D-76 i förådet och skall framkalla lite Tri-x 400 idag,men igårkväll upptäkte jag att det var nära 0 grader i förrådet!, framkallaren har dock inte fryst.. Likadant hade jag även fixen i förådet!.
Tror ni att detta blir ett problem vid framkalningen?, vätskorna tinar just nu innomhus..

//Tacksam för svar
Luke

Hej Alla analogexperter!

Jag har haft en balja D-76 i förådet och skall framkalla lite Tri-x 400 idag,men igårkväll upptäkte jag att det var nära 0 grader i förrådet!, framkallaren har dock inte fryst.. Likadant hade jag även fixen i förådet!.
Tror ni att detta blir ett problem vid framkalningen?, vätskorna tinar just nu innomhus..

//Tacksam för svar
En balja! Så lagrar man inte framkallare. Hoppas du menar slutet kärl. Köp ny soppa alternativt testa med en
provsnutt.

Hej Alla analogexperter!

//Tacksam för svar
En balja! Så lagrar man inte framkallare. Hoppas du menar slutet kärl. Köp ny soppa alternativt testa med en
provsnutt.

Slutet kärl är det :)

Rent tekniskt består det av kemikalier.
Och så vitt jag vet så blir ingen av komponenterna sämre av kyla.
Däremot finns det kemikalier som kräver viss värme för att kunna vara aktiva, tex hydrokinon.
Så det är nog bara att värma upp.

Om vätskorna har fällt ut så är de troligtvis olämpliga att använda.
Man kan ju prova att värma upp dem och se om de löser sig men löser de sig inte så är det nog kört.

Har inte provat med d-76 men själv fryser jag ofta in kemi.
Köper 1 liters c-41kit från Photax. Blandar upp hela satsen och fryser in hälften och det funkar finfint så det borde väl inte vara några problem med d76 i minusgrader.

ANNONS
Götaplatsens Foto