Annons

Hållbarhet Sepia toner

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Jag har tänkt att tona några bilder med Kodaks Sepia toner, och har några frågor jag gärna vill ha svar på innan jag sätter igång:

Hur är hålbarheten på tonern? Kan jag tona ett fåtal bilder, spara kemin på flaska och tona fler efter en vecka, månad, halvår?

Skall bilderna vara helt färdigfixerade innan toningen?

Övriga tips eller saker jag bör tänka på?

Pappret jag använder är Ilfords RC-papper, och det verkar var mottagligt för sepiatonare, enligt tester jag sett på nätet.

Det är samma typ av tonare som denna, och tillvägagångssättet är detsamma:

http://www.jackspcs.com/ss221.htm

Ja, fotopapperet ska vara fixerat och väl sköljt innan toning.

Efter toningen sköljer du plastpapperet kanske 7-8 minuter. 30 minuter är för fiberpapper.

Tänk på att inte tona i närheten av film/negativ eller fotopapper/fotografier. Sulfidångorna från tonaren är jäkligt effektiva på att slöja fotomaterial och få foton att gulna!
Utomhus är bäst, men ett mörkrum med bra ventilation och tomt på övrigt fotomaterial går också bra.

Hållbarheten är tyvärr inte så bra på själva tonarlösningen. Blekbadet håller bättre.

Agfa Viradon är annars en mer ekonomisk tonare än Kodaks Sepia, men eftersom det är en tonare utan föregående blekbad så kanske den inte fungerar så bra med t.ex. Ilfords Multigrade. Men med klorbromidpapper som Emaks, FinePrint m.fl. fungerar Viradon fint. Dock mörkare bruntoner än med Kodaks Sepia.

ANNONS
Götaplatsens Foto